Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair and Share (TPS) dengan Teknik Gallery Walk

Authors

  • Elisabet Febrian Kurniasari Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Kristen Satya Wacana
  • Eunice Widyanti Setyaningtyas Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23887/jere.v1i2.10074

Keywords:

Model Cooperative Learning Think Pair Share (TPS), Gallery Walk techniques, learning result

Abstract

The background of the problem in this research is the lack of class V student learning result Christian Elementary School 04 Salatiga Eben Haezer. This study aims to improve student learning outcomes using learning model Think Pair Share technique Gallery Walk. This type of research is a classroom action research (CAR) conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages: action planning, action, observation and reflection. The results of this study showed an increase in the value of student learning outcomes with minimal completeness criteria (KKM) is ≥70. It can be seen from the students' prior to action, of 25 fifth grade students there are only 11 students who achieve the KKM with a percentage of 44%. Then the action on the first cycle to 20 students who achieve the KKM with a percentage of 80%. In the second cycle of learning outcomes is increasing, reaching the KKM 25 students with a percentage of 100%. So it can be concluded that the use of the learning model Think Pair Share with Gallery Walk techniques to improve learning outcomes in social studies.

References

Anggara, Dameis Surya. (2013). Peningkatan Pembelajaran IPS Melalui Model Think Pair Share Dengan Media CD Pembelajaran Pada Siswa Kelas III SD Negeri Kalibenteng 02 Semarang. Skripsi. PGSD. Universitas Negeri Semarang.

Ahsani, Eva Luthfi Fakhru. 2014. Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD 1 Rejosari Tahun 2013/2014. Skripsi. Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muria Kudus.

Arikunto, Suharsimi. 2007. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Arifin, Zaenal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang RI nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Fajar, Arnie. 2013. Portofolio dalam Pelajaran IPS. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya

Hamdani. 2010. Strategi Belajar dan Mengajar. Bandung: CV.Pustaka Setia

Kurniasih, Imas. dan Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena

Komalasari, Kokom. 2011. Pembelajaran Kontestual Konsep dan Aplikasi. PT Refika Aditama

Lie, Anita. 2003.Cooperatve Learning: Mempraktikan Cooperative Learning Di ruang-ruang Kelas. Grasindo: Jakarta.

Naniek Sulistya Wardani, dkk. 2012. Asesmen Pembelajaran SD Bahan Belajar Mandiri. Salatiga: Widya Sari.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta, 23 Mei 206.

Purwanto, 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rahyubi, Heri. 2011. Teori-teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Bandung: Nusa Media

Sapriya, dkk. 2006. Konsep Dasar IPS. UPI Press: Bandung.

Sapriya, dkk. 2006. Pembelajaran dan Evaluasi IPS. UPI Press: Bandung

Sani, Ridwan Abdullah. 2014. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta:Rajawali Pers.

Silberman, Melvin. 2013. Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Dialih bahasakan oleh Sarjuli, dkk. Yogyakarta: Insan Madani

Slameto. 2015. Metodologi Penelitian & Inovasi Pendidikan. Salatiga: Satyawacana University Press.

Sudjana, Nana. 1990. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Gorup

Trianto. 2015. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Warsono. 2016. Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Nusa Media.

Winataputra, Udin S. 2012. Materi dan Pembelajaran IPS SD. Universitas Terbuka: Jakarta.

Downloads

Published

2017-05-02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)