KEEFEKTIFAN MEDIA SCRET OF SCREEN (SOS) MELALUI MODEL STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS ( STAD) TERHADAP HASIL BELAJAR BENDA DAN SIFATNYA

Authors

  • Tara Diani Dewi
  • Suyitno .
  • Filia Prima A

DOI:

https://doi.org/10.23887/jipp.v2i3.16224

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of SOS media through the STAD model on learning outcomes of objects and the nature of third grade students of Ringin Kidul Elementary School when learning in learning completeness and student learning outcomes. This research is a quantitative study with a form of design. Pre Experimental Design which is a form of One Group Pretest-Posttest Design. The percentage of classical completeness initially 40% to 85%, the mastery of learning increased by 45%. The results of the analysis using the t test obtained value t = 8,568> t table = 1,725. From the results of the above research it can be concluded that SOS media through the STAD model is effective against the results of learning objects and the nature of third grade students of SDN Ringin Kidul. Key words: Effectiveness, Science, Scret Screen of Screen, STAD Model, Learning Outcome.

References

Adi, I N. S. M. & N. N. Padmadewi, N. M. Ratminingsih.2017.” The Effect Of Stad Upon Students With Different Level Of Self Esteem Toward Reading Comprehension Of Eleventh Grade Students Of Sman 1 Kediri Tabanan In The Academic Year 2013/2014”. International Journal of Language and Literature Vol 1, No 3 (2017).

Al-Tabany, Trianto Ibnu Badar. 2014. Mendisain Model Pembelakaran Inovatif, Progresif, dan Kontektual. Jakarta: Prenadamedia Group

Arikunto, dan Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.

Arikunto, dan Suharsimi. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Dimyati dan Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Indrawati, Ni Luh Gede Eka. 2017. ”Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (Stad) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI SD No. 1 Sading Kecamatan Mengwi Kabupaten Badung Semester I Tahun Pelajaran 2016/2017”. Journal of Education Action Research Vol 1, No 2 (2017): August 2017.

Jayano,Dw. Md. R. Dwi & I Gst. Ngr. Japa I Md. Tegeh.2013.” Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Bermuatan Catur Pramana Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V Sdn 1 Sangsit”. MIMBAR PGSD Undiksha Vol 1, No 1 (2013).

Jumadi. 2015. “Pengaruh Model Kooperatif Tipe STAD Menggunakan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa IPA Kelas V Pada Materi Susunan Bumi Di SDN Pondok Geulumbang”. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol.2, No.1: 1-10http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/111. Diakses pada 15 Januari 2018

Kustandi, Cecep dan Sutjipto. 2016. Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Pujiono, Rudi.2017. ”Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (Stad) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V B Sdn 047 Tarakan”. Journal of Education Research and Evaluation Vol 1, No 4 (2017).

Rusdiani, Dini. 2012. Model Pembelajaran Langsung. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Samatowa, Usman. 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks

Sanaky, Hujair AH. 2013. Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sudana, I Putu Ari & I Gede Astra Wesnawa.2017.” Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar Vol 1, No 1 (2017): Februari 2017.

Sudiarsini, Made, Gede Agung dan Parmiti. 2016. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif STAD Berbantu Media Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD”. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol. 4, No. 1:1-10https://ejournal.undiksha.ac.id/indexphp/JJPGSD/article/ view/7425. Diakses pada 5 November 2017

Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Wahyuni. 2014. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Interaksi Sosial Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD”. Univesitas Pendidikan Ganesha, Volume 2.

Downloads

Published

2018-12-10

How to Cite

Diani Dewi, T., ., S., & Prima A, F. (2018). KEEFEKTIFAN MEDIA SCRET OF SCREEN (SOS) MELALUI MODEL STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS ( STAD) TERHADAP HASIL BELAJAR BENDA DAN SIFATNYA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 267–276. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i3.16224