THE EFFECT OF MIND MAPPING STRATEGY COMBINED WITH PEER ASSESSMENT TOWARD STUDENTS’ WRITING COMPETENCY

Authors

  • Abdul Wahab .
  • Dr.Sudirman, M.L.S .
  • G.A.P. Suprianti, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.11302

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada pengaruh yang signifikan terhadap kompetensi menulis siswa yang diajar dengan strategi pemetaan pikiran yang dikombinasikan dengan penilaian sejawat dan mereka yang diajar dengan strategi konvensional. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI SMK Triatma Jaya Singaraja. Melalui teknik random sampling, dua kelas diambil sebagai sampel dalam penelitian ini. Mereka ditugaskan sebagai kelompok eksperimen dan kelompok kontrol dengan undian. Untuk mendapatkan data yang dibutuhkan, kedua kelompok diberi perlakuan berbeda. Kelompok eksperimen diajar dengan menggunakan strategi pemetaan pikiran yang dikombinasikan dengan peer assessment, sedangkan kelompok kontrol diajar dengan menggunakan strategi konvensional (strategi penulisan bebas). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini untuk mengumpulkan data adalah skenario pengajaran dan post-test dalam bentuk tes tulis. Data yang diperoleh kemudian dianalisis secara deskriptif dan inferensial. Hasil statistik inferensial menunjukkan bahwa t yang diamati melebihi nilai t-kritis. Dengan demikian, hipotesis nol ditolak, yang berarti ada pengaruh signifikan terhadap kompetensi menulis siswa yang diajar dengan strategi pemetaan pikiran yang dikombinasikan dengan penilaian sejawat dan mereka yang diajar dengan strategi konvensional.
Kata Kunci : Conventional, Mind Mapping, Peer Assessment, Writing Competency

This study aimed at investigating whether or not there was any significant effect on students’ writing competency who were taught by mind mapping strategy combined with peer assessment and those who were taught by conventional strategy. The population of this study was the tenth grade students in SMK Triatma Jaya Singaraja. Through random sampling technique, two classes were taken as samples in this study. They were assigned as experimental group and control group by lottery. To obtain the required data, the two groups were given different treatments. The experimental group was taught by using mind mapping strategy combined with peer assessment, meanwhile the control group was taught by using conventional strategy (free writing strategy). The instruments used in this study to collect the data were the teaching scenario and post-test in the form of writing test. The obtained data were then analyzed descriptively and inferentially. The result of inferential statistics showed that the t observed exceeded the t-critical value. Thus, the null hypothesis was rejected, which means there was significant effect on students’ writing competency who were taught by mind mapping strategy combined with peer assessment and those who were taught by conventional strategy
keyword : Conventional, Mind Mapping, Peer Assessment, Writing Competency

Published

2017-07-26

Issue

Section

Articles