THE COMPARISON OF MALE AND FEMALE STUDENTS’ ENGLISH ACHIEVEMENT IN RELATION TO LEARNING STYLE AT THE EIGHT GRADE OF SMP LABORATORIUM UNDIKSHA SINGARAJA

Authors

  • I Gst. Ayu Agung Mirah Meyliana .
  • Prof. Dr.I Ketut Seken,MA .
  • Drs.Gede Batan,MA .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.2861

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian Ex-post facto Korelasi yang bertujuan untuk menguji ada tidaknya kontibusi signifikan dari perbandingan prestasi belajar bahasa inggris siswa laki-laki dan perempuan terhadap gaya belajar pada siswa kelas delapan sekolah menengah pertama laboratorium Undiksha Singaraja semester dua pada tahun akademik 2013/2014. Jumlah populasi 30 siswa dan jumlah sampel sebesar 15 siswa laki laki dan 15 siswa perempuan. Sampel penelitian dilakukan melalui teknik proportional random sampling. Data gaya belajar siswa diperoleh dari PLSPQ (Reid,1984) dan untuk prestasi bahasa inggris siswa diperoleh dari dokumentasi yaitu nilai raport siswa. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferential. Statistik deskriptif digunakan untuk menggambarkan data variabel yang diperoleh dan statistik inferensial digunakan untuk uji hipotesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat kontribusi yang negatif dari siswa perempuan terhadap prestasi bahasa inggris mereka (ρ<0.05), yaitu sebesar 19 % dengan r = 0.139 dan terdapat kontribusi yang positif dari siswa laki laki terhadap prestasi belajar bahasa inggris mereka (ρ<0.05),yaitu sebesar 21 % dengan r = 0.466, sehingga dapat disimpulkan bahwa tidak ada pengaruh gaya belajar siswa yang signifikan terhadap prestasi belajar Bahasa Inggris.
Kata Kunci : gaya belajar, prestasi bahasa inggris, siswa laki laki , siswa perempuan

This study was a Ex-Post Facto Correctional study, which was aimed at investigating whether or not there was a significant contribution between Male and Female Students’ English Language Achievement and their Learning Styles. The research was done toward the eight grade students of Junior High School Laboratorium in Singaraja semester 2 in the academic year 2013/2014. The number of population was 30 students , and the sample was 15 students and 15 male students , which were determined through proportional random sampling technique. The data of Learning Style were collected through PLSPQ (Reid, 1984), and English Achievement from documentations, namely from students’ school report books. The data were analyzed by using descriptive and inferential statistic. The descriptive statistic was used to describe the obtained variable data and the inferential statistics was used to analyze the requirement testing and hypothesis testing. The reserach result showed that there were not significant contributions of Female students’ learning style to their English Achievement (ρ<0.05), namely 19 % with r= 0.139 and there were a significant contributions of Male students’ learning style to their English achievement (ρ<0.05), namely 21 % with r = 0.466, it is suggesting that there is no influence students' learning styles to learning English achievement.
keyword : learning styles, english language achievement, male students, female students.

Published

2014-04-11

Issue

Section

Articles