Online Purchase Decision: do Price Perception, Product Knowledge, and Ease of Shopping Affect Consumption?
DOI:
https://doi.org/10.23887/ekuitas.v10i1.47721Kata Kunci:
Ease of shopping, price perception, product knowledgeAbstrak
The subjects in this study were student Universitas Islam Syekh-Yusuf in 2020, totaling 98 respondents, using the technique of proportionate stratified random sampling. Multiple regression was used to analyze the data both descriptively and quantitatively. Statistical tests show that the model is 44,3 percent accurate as a predictor. Price perception influences online purchase decisions in a positive and significant way. Product knowledge has no bearing, but shopping convenience impacted on online purchase decisions. Meanwhile, price perception, product knowledge, and shopping convenience all impacted on online purchase decisions. The result of this study recommends to business people in displaying product information features clearly to make it easier for consumers to make online purchases so that consumers will continue to use them. Further research should examine other factors that influence online purchasing decisions such as trust, information quality, brand image, and promotion.
Referensi
Adinata, K. J., & Yasa, N. N. K. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Harga, Dan Sikap Terhadap Niat Beli Kembali Di Situs Lazada. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 7(8), 4153–4180. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2018.v07.i08.p05
Annisa, I. T., & Wijaya, A. P. (2019). Pengaruh Keterlibatan Dan Pengetahuan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Jamu Masuk Angin Kemasan. Jurnal Ilmiah Manajemen, 14(2), 122–137.
Hanjaya, S. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Pengetahuan Produk dan Keragaman Menu Terhadap Keputusan Pembelian Produk Capra Latte. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(2), 181–190.
Istanti, F. (2017). Pengaruh Harga, Kepercayaan, Kemudahan Berbelanja dan E-promosi Terhadap Keputusan Pembelian Belanja Online di Kota Surabaya. Jurnal Bisnis & Teknologi Politeknik, 4(1), 14–22.
Jamaludin, A., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2015). KEPUTUSAN PEMBELIAN ( Survei Pada Pelanggan Aryka Shop di Kota Malang ). Pengaruh Promosi Online Dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian, 21(1), 1–8.
Mutiara, I., & Syahputra. (2018). Pengaruh Pengetahuan Produk dan Produk Halal Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Kecantikan Korea. Jurnal Indonesia Membangun, 17(2), 148–160.
Napik, A., Qomariah, N., & Santoso, B. (2018). Kaitan Citra Merek, Persepsi Harga, Kualitas Produk, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Blackberry. Jurnal Penelitian IPTEKS, 3(1), 73–85. https://doi.org/10.32528/ipteks.v3i1.1880
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Kepercayaan, Kemudahan, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian pada E-Commerce Shopee (Survei pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 43–53. https://doi.org/10.36987/ecobi.v7i1.1528
Pratiwi, Y. N., Wardiningsih, S. S., & Sumaryanto, S. (2019). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, dan Harga Terhadap Keputusan pembelian Melalui Situs Online Store Lazada(Survei pada Mahasiswa Universitas Slamet Riyadi Surakarta). Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 19(4), 567 – 577.
Rafidah, I., & Djawoto. (2017). Analisis Keamanan, Kemudahan, dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online di Lazada. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(2), 1–17.
Rosida, & Haryanti, I. (2020). Pengaruh Promosi Online dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian ( Studi Kasus Pada Nithalian Collection Bima ). Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(2), 150–160.
Sandora, M. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Belanja Secara Online. Eko Dan Bisnis: Riau Economic and Business Review, 11(3), 290–310. https://doi.org/10.36975/jeb.v11i3.288
Santoso, G., & Triwijayati, A. (2018). Gaya Pengambilan Keputusan Pembelian Pakaian Secara Online pada Generasi Z Indonesia. Jurnal
Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 11(3), 231–242. https://doi.org/10.24156/jikk.2018.11.3.231
Setyarko, Y. (2016). Analisis Persepsi Harga, Promosi, Kualitas Pelayanan, dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Secara Online. Ekonomika Dan Manajemen, ISSN: 2252-6226, 5(2), 128–147.
Wardoyo, W., & Andini, I. (2017). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Pada Mahasiswa Universitas Gunadarma. Jurnal Manajemen Dayasaing, 19(1), 12. https://doi.org/10.23917/dayasaing.v19i1.5101
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.