Pengembangan Bahan Ajar Handout Untuk Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Tegaldlimo Banyuwangi

Authors

  • Bima Apry Anggara Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Wayan Sukra Warpala Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ketut Srie Marhaeni Julyasih Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpb.v9i2.46467

Keywords:

teaching materials, handouts, learning biology

Abstract

This study aims to determine product design, validity and practicality of handout teaching materials. This study uses the ADDIE model (analyze, design, development, implementation, and evaluation). The trials carried out were validity tests and practicality tests by distributing questionnaires to material experts, media experts and students. The location of the trial was at SMA Negeri 1 Tegaldlimo. The results of the research are, product design produces handout teaching materials, the validity of handout teaching materials is 79.9% with appropriate criteria, and the practicality of handout teaching materials is 88.8% with very feasible criteria. Based on these results, the handout teaching materials are feasible and very practical to use in class X biology learning at SMA Negeri 1 Tegaldlimo.

References

Arsanti, M. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. Jurnal Kredo, 1(2); 71-90.

Hasan, M., dkk. 2021. Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group. 1-260.

Masyitah, Nurlaili, dan Izwar. 2021. Pengembangan Bahan Ajar Handout Berbasis Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi belajar Siswa Pada Materi Jaringan Tumbuhan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(2); 44-53.

Purwadhi. 2019. Pembelajaran Inovatif dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Indonesia Untuk Kajian Pendidikan, 4(1); 21-34.

Rahmawati, A., D.R. Fauziah, dan Leni. 2021. Menjadi Guru Profesional. Bogor: Universitas Djuanda, 1-116.

Rahmawati, P.N., dan E. Hasanah. 2021. Kreativitas dan Inovasi Guru Dalam Pembuatan Materi Guru Pada Masa Pandemi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 28(1); 113-124.

Sauqy, A. 2019. Inovasi Belajar dan Pembelajaran PAI Teori dan Aplikatif. Surabaya: UM Surabaya Publishing, 1-287.

Wati, L.I., dan J. Nugraha. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Adobe Flash Cs6 Pada Mata Pelajaran Perkantoran di Kelas X OTKP SMK Negeri 1 Lamongan. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 9(1); 65-76.

Zulifah, S., Murtono, dan Santoso. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Cergam Berorientasi Problem Based Learning Berbantuan Android Untuk meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 4(6); 1222-1234.

Downloads

Published

2022-07-30

Issue

Section

Articles