STRATEGI GURU DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PUISI DENGAN PENDEKATAN SAVI PADA SISWA KELAS VIIE DI SMP NEGERI 2 BLAHBATUH
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpbs.v1i4.501Abstract
STRATEGI GURU DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PUISI DENGAN PENDEKATAN SAVI PADA SISWA KELAS VIIE DI SMP NEGERI 2 BLAHBATUH
Gusti Ayu Widiastini NIM (0812011040)
Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni,
Universitas Pendidikan Ganesha, Jln. Ahmad Yani 87 Singaraja.
e-mail: yunickc@yahoo.com
ABSTRACK
This study aims to (1) describe the strategy the teacher in planning learning to write poetry using SAVI approach, (2) describe strategies teachers in the implementation of learning to write poetry using SAVI approach, and (3) describe the results achieved with the application of student SAVI approach to learning writing poetry in grade teacher at SMP Negeri 2 VIIE Blahbatuh. Subjects in this study were VIIE graders and an Indonesian teachers of SMP Negeri 2 Blahbatuh. The methods used to collect data in this study is the method of observation and interview methods. Observation methods used to collect data in the implementation of strategies teachers teaching writing poetry in grade students of SMP Negeri 2 Blahbatuh VIIE. The data were analyzed qualitatively. Meanwhile, the interview method used to collect data that researchers still do not get the time to make observations on planning in learning to write poetry using SAVI approach and the results obtained VIIE grade students to the application of SAVI approach in learning to write poetry. Interview data were analyzed qualitatively as well.
The results of this study were (1) Suan Ni Putu Dewi focuses on the preparation of lesson plans. RPP is a scenario that is important to note because the preparation, lesson plans that have been prepared in detail is expected to be able to create an atmosphere of learning, especially writing poetry performing well. Suan Ni Putu Dewi choose their own media which is considered in accordance with the strategy that will be in collaboration with SAVI approach, (2) the implementation of learning to write poetry by Suan Ni Putu Dewi at the beginning of open learning activities, at the core of the exploration activities teachers explain the meaning of poetry, activity elaboration of the teacher asks the students to make groups and each group makes poetry of images that have been previously distributed, and confirmation activities teachers discuss questions that arise, activity late teacher closes the lesson, (3) the results that can be achieved by the students to the application of this approach in collaboration with strategic SAVI from the teachers that successfully increased visible from the value after the application of the SAVI.
Keywords: teacher strategies, SAVI approach, writing poetry
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan (1) mendeskripsikan strategi guru dalam perencanaan pembelajaran menulis puisi dengan menggunakan pendekatan SAVI, (2) mendeskripsikan strategi guru dalam pelaksanaan pembelajaran menulis puisi dengan menggunakan pendekatan SAVI, dan (3) mendeskripsikan hasil yang dicapai siswa dengan penerapan pendekatan SAVI dalam pembelajaran menulis puisi oleh guru pada siswa kelas VIIE di SMP Negeri 2 Blahbatuh. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIIE dan seorang guru bidang studi Bahasa Indonesia SMP Negeri 2 Blahbatuh.
Metode yang digunakan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini adalah metode observasi dan metode wawancara. Metode observasi digunakan untuk mengumpulkan data strategi guru dalam pelaksanaan pembelajaran menulis puisi pada siswa kelas VIIE SMP Negeri 2 Blahbatuh. Data tersebut dianalisis secara kualitatif. Sementara itu, metode wawancara digunakan untuk mengumpulkan data yang masih belum peneliti dapatkan saat melakukan observasi yaitu mengenai perencanaan dalam pembelajaran menulis puisi menggunakan pendekatan SAVI dan hasil yang diperoleh siswa kelas VIIE terhadap penerapan pendekatan SAVI dalam pembelajaran menulis puisi. Data hasil wawancara dianalisis secara kualitatif pula.
Hasil penelitian ini adalah (1) Ni Putu Suan Dewi menitikberatkan pada penyusunan RPP. RPP merupakan skenario yang penting untuk diperhatikan penyusunannya sebab, RPP yang telah disusun secara detail diharapkan akan mampu menciptakan suasana pembelajaran terutama menulis puisi terlaksana dengan baik. Ni Putu Suan Dewi memilih sendiri media yang dianggap sesuai dengan strategi yang nantinya akan dikolaborasikan dengan pendekatan SAVI; (2) pelaksanaan pembelajaran menulis puisi oleh Ni Putu Suan Dewi pada kegiatan awal membuka pelajaran, pada bagian inti yaitu kegiatan eksplorasi guru menjelaskan pengertian puisi, kegiatan elaborasi guru menyuruh siswa membuat kelompok dan setiap kelompok membuat puisi dari gambar yang telah dibagikan sebelumnya, dan kegiatan konfirmasi guru membahas pertanyaan yang muncul, di kegiatan akhir guru menutup pelajaran; (3) hasil yang mampu dicapai oleh siswa terhadap penerapan pendekatan SAVI yang dikolaborasikan dengan strategi dari guru yaitu berhasil mengalami peningkatan terlihat dari nilai setelah penerapan SAVI tersebut.
Kata kunci: strategi guru, pendekatan SAVI, menulis puisi
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with the Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)