PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF SEBAGAI ALAT BANTU PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PBL UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jlls.v1i3.15388Abstrak
This study aims to develop interactive multimedia as a tool for improving the results of learning mathematics of grade 4 elementary school (SD). Research method with Research and Development (RnD) with ASSURE development model with 6 stages: 1) analyze learners characteristic, 2) state objectives, 3) select modify or design method, media or materials, 4) utilize media and materials, 5) learners participation, 6) evaluate and revise. The validity and interactive multimedia materials and products are tested by expert tests using the validation sheet instrument. Validate material experts with an 86% percent score with criteria indicating very high category. Media validation with 88% percentage score with very good category. The practicality of interactive multimedia products was tested with limited trials, 2 SDs did not use media and 2 SDs using media with PBL models during the learning process. The results of the limited trial results shown on 2 SDs that did not use media resulted in average pretest values of 72.56 and posttest 80.12 and sig. (2-tailed) 0.004. Furthermore, in the 2 SDs using media, the average pretest 75.74 and posttest 83.62 and sig. (2-tailed) 0.000 were generated. Based on the interactive multimedia developed and valid material contained in interactive multimedia can bring learners to learn indirectly and can learn independently.
Keywords: Research and Development (RnD), Interactive Multimedia, PBL Model, Mathematics
Referensi
Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Giarti, Sri. 2014. Peningkatan Keterampilan Proses Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Terintegrasi Penilaian Autentik pada Siswa Kelas VI SDN 2 Bengle Wonosegoro. Scholaria. 4 (3), 13-27.
Hajar, Nasaul Azmy, A.Y Djoko Darmono, A,B,C. (2015). Pengaruh Model pembelajaran Problem Based Learning(pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa x-3 Pada Mata Pelajaran Sosiologi sma Negreri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2015-2016 Jurnal Ilmiah Pend.Sos Ant, 7 (2).
Henny Dewi Koeswati dkk. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Media Interaktif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas 4 SD. Temanggung: UKSW.
Mawardi. (2014). Model Desain Pembelajaran Konsep Dasar PKn Bebrbasis Belajar Mandiri Menggunakan Modle. Salatiga: Widya Sari Press.
Pasaribu, R. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning” untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI SMA Negeri 1 Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. Semarang: UNNES.
Permendiknas No 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru
Permendikbud Nomor 81 A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum.
Putra, Stitava Rizema. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jogyakarta: Diva Press
Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. 2012. Instructional Technology and Media for Learning. New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall Inc.
Septiana, Y. (2012). Pendekatan Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik Kelas IV SD Negeri Cigugur Girang Kecamatan Parongpong Kabupaten Bandung Barat.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Sundari, Lilis Retno., Suroso., Yustinus. 2018. Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS 3 Profesional untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan Berkarakter. 1 (1), 271-279.
Suriatmaja, Dwi, dkk. 2013. Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran TIK Pada Siswa Kelas VIII Semester Ganjil SMP Nengeri 3 Sawan Tahun 2012/2013. Jurnal Edutech Undiksha. Vol 1. No 2
Syaiful, Sagala. 2012. Supervisi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Giarti, Sri. 2014. Peningkatan Keterampilan Proses Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Terintegrasi Penilaian Autentik pada Siswa Kelas VI SDN 2 Bengle Wonosegoro. Scholaria. 4 (3), 13-27.
Hajar, Nasaul Azmy, A.Y Djoko Darmono, A,B,C. (2015). Pengaruh Model pembelajaran Problem Based Learning(pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa x-3 Pada Mata Pelajaran Sosiologi sma Negreri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2015-2016 Jurnal Ilmiah Pend.Sos Ant, 7 (2)
Henny Dewi Koeswati dkk. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Media Interaktif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas 4 SD. Temanggung: UKSW.
Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.
Pasaribu, R. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning” untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI SMA Negeri 1 Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. Semarang: UNNES.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran "Berorientasi Standar Proses Pendidikan". Jakarta: Kencana.
Sagala, Syaiful., 2010. supervisi Pembelajaran Dalam Profesi Pendidikan Bandung: Alfabeta. Hal 258
Septiana, Y. (2012). Pendekatan Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik Kelas IV SD Negeri Cigugur Girang Kecamatan Parongpong Kabupaten Bandung Barat.
Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suryani, D. (2016). Penerapan Problem Based learning untuk Meningkatkan Pemahaman Hasil Belajar Peserta didik Kels IV SDN Leuwiliang Sumedang pada Subtema Kebersamaan dalam Keberagaman. Sumedang: Unpas.
Wahyudi., Anugraheni, I., & Adi, w. 2018. Pengembangan Model Blended Learning Berbasis Proyek untuk Menunjang Kreatifitas Mahasiswa Merancang Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Vol 6(2). 68-81
Wahyudi, dan Kriswandani. 2013. Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Salatiga: Widya Sari Press
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Authors who publish with the Journal for Lesson and Learning Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)