THE EFFECT OF PICTURE WORD INDUCTIVE MODEL (PWIM) UPON STUDENTS’ WRITING COMPETENCY OF THE EIGHTH GRADE STUDENTS AT SMP NEGERI 6 SINGARAJA IN THE ACADEMIC YEAR 2015/2016

Authors

  • Ni Wayan Rusmala Dewi .
  • Prof. Dr. Anak Agung Istri Ngr. Marha .
  • Kadek Sonia Piscayanti, S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.6095

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya perbedaan yang berarti dalam kemampuan menulis antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan Picture Word Inductive Model (PWIM) dan siswa yang diajarkan dengan menggunakan teknik menulis yang konvensional. Rancangan dari penelitian ini yaitu Post-test Only Control Group Design. Populasi yang digunakan yaitu siswa kelas delapan di SMP Negeri 6 Singaraja. 72 siswa dipilih sebagai subjek penelitian dengan menggunakan teknik random sampling. Hasil dari analisis memperlihatkan bahwa ada perbedaan yang berarti dalam kemampuan menulis antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan Picture Word Inductive Model (PWIM) dan siswa yang diajarkan dengan menggunakan teknik menulis yang konvensional (tobs = -7.022, Sig. 0.001) dimana siswa yang diajarkan dengan menggunakan Picture Word Inductive Model (PWIM) memiliki kemampuan menulis yang lebih baik.
Kata Kunci : picture word inductive model, kemampuan menulis

This study was aimed at investigating whether or not there was a significant difference in writing competency between the students taught by using Picture Word Inductive Model (PWIM) and those taught by using conventional writing technique. The research design of this study was Post-test Only Control Group Design. The population was the eighth grade students of SMP Negeri 6 Singaraja. 72 students were selected as sample of the study by using random sampling technique. The results of analysis show that there is a difference in writing competency between students taught by using Picture Word Inductive Model (PWIM) and those taught by using conventional writing technique (tobs = -7.022, Sig. 0.001) in which the students taught by using Picture Word Inductive Model (PWIM) achieve better in writing competency.
keyword : picture word inductive model, writing competency

Published

2015-11-02

Issue

Section

Articles