Efforts to Improve Learning Outcomes by Using Simple Teaching Media Through Lesson Study Activities on General Physics Courses

Authors

  • Sri Wahyu Widyaningsih Universitas Papua
  • Irfan Yusuf Universitas Papua

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v7i2.12974

Keywords:

Simple Media of Learning, Lesson Study, Quality of Learning

Abstract

General Physics is one of the compulsory subjects not only for the Physics Education program but also for others including the Biology Education program. General Physics encompasses a wide range of materials that require a practicum. Unfortunately, not all laboratories could facilitate and had supporting tools for such practicum activities. It was believed that simple props can be used in learning activities especially to explain the concept of subject matter found in everyday life. This study aimed to determine the quality of General Physics learning by using simple media of learning in the Biology Education program, University of Papua. The research was conducted through the stages of Lesson Study activities namely Preparation Phase (Plan), Implementation (Do), and Reflection (See) in each cycle. The data was obtained through observation and video recordings during the learning activities. The results show that the quality of learning including the activities, cooperation, and mastery of the subject matter by the students are increasing in each cycle. 

References

Copriady, J. (2013). The Implementation of Lesson Study Programme for Developing Professionalism in Teaching Profession. Asian Social Science, 9(12), 176-186.

Fernandez, C. (2002). Learning from Japanese Approaches to Professional Development: The Case of Lesson Study. Journal of Teacher Education, 53(5), 393-405.

Hariyati, E., Mardiyana, & Usodo, B. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (Tai) dan Problem Based Learning (PBL) pada Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Multiple Intelligences Siswa SMP Kabupaten Lampung Timur Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 1(7), 721-731.

Lewis, C. C., Rebecca, P. R., Friedkin, S., & Jillian., R. R. (2012). Improving Teaching Does Improve Teachers: Evidence from Lesson Study. Journal of Teacher Education, 63(5), 368–375.

Mumu, J., Prahmana, R., & Tanujaya, B. (2017). Construction and reconstruction concept in Mathematics Instruction. Journal of Physics: Conference Series, 943(012011), 1-7.

Perry, R. R., & Lewis, C. C. (2008). What is successful adaptation of lesson study in the US? Springer Science Business Media B.V. J Educ Change.

Prasetyorini, A. 2013. “Pemanfaatan Alat Peraga Ipa Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Pada Siswa SMP Negeri I Bulus pesantren Kebumen Tahun Pelajaran 2012/2013”. Universitas Muhammadiyah Purworejo, Purworejo: Jurnal Pendidikan, Volume 2, No. 1,

Setyowati, Sri Lestari, H. Sofyan Anif. 2013. Penggunaan Alat Peraga Pesawat Sederhana Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V Sdn I Taji Juwiring Klaten Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta Volume 1 No 3.

Suharjana, A. (2009). Pemanfaatan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Sleman: Depdiknas.

Suliyati, Mujasam, & Yusuf, I. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Menggunakan Alat Peraga Sederhana Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 2 Manokwari pada Materi Usaha, Energi, dan Daya. Seminar Nasional: Biodiversitas, Sains dan Matematika. Manokwari: UNIPA.

Sururuddin, M. 2013. Pengembangan Model Pembelajaran Inovatif Melalui Kegiatan Lesson Study pada Pelajaran Matematika, Sains dan Bahasa Indonesia di Gugus Sdn Kecamatan Selong untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal EducatiO Vol. 8 No. 2, Desember 2013, hal. 47-68.

Susilo, H. (2013). Lesson Study Sebagai Sarana Meningkatkan Kompetensi Pendidik. Seminar dan Lokakarya PLEASE 2013 di Sekolah Tinggi Theologi Aletheia. Jalan Argopuro 28-34 Lawang.

Widyaningsih, S. (2011). Pembentukan Karakter Bertanggung Jawab dan Rasa lngin Tahu Melalui Penerapan Metode Quantum Learning dengan Menggunakan Media Alat Peraga sederhana Pada Pembelajaran Fisika. Seminar Nasional MIPA dan Pendidikan MIPA UNP: Integrasi Pendidikan Berkarakter dalam Kurikulum MIPA dan Pendidikan MIPA. Padang: UNP.

Widyaningsih, S. W., & Yusuf, I. (2015). Penerapan pembelajaran listrik dinamis model kooperatif tipe STAD menggunakan pendekatan CTL dengan integrasi nilai-nilai karakter terhadap aktivitas dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pancaran Pendidikan, 4(2), 223-234.

Widyaningsih, S., & Yusuf, I. (2015). Penerapan Quantum Learning Berbasis Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Panrita, Jurnal llmiah, 10(3).

Wilyana. (2012). Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep IPS Melalui Alat Peraga Dan Metode Yang Bervariasi Di Kelas V SDN 02 Lebong Utara”. Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan, 6(3).

Yusuf, I., Widyaningsih, S. W., & Purwati, D. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran Fisika Modern berbasis media laboratorium virtual berdasarkan paradigma pembelajaran abad 21 dan Kurikulum 2013. Jurnal Pancaran Pendidikan, 4(2), 189-200

Downloads

Published

2018-06-24

Issue

Section

Articles