LOP Game Development to Improve Early Childhood Mathematical-Logic Learning Ability

Epritha Kurnia Wati, Widi Wulansari

Abstract


This study aims to develop a learning media product, namely the LoP Game to improve the Mathematical-Logic Learning Ability of Early Childhood Beginning. This type of research is a Research and Development (R&D) using a model developed by Borg and Gall. There are 3 stages used in this study from 10 stages proposed by Borg and Gall. These stages include: research and information collecting, planning, and develop preliminary form of product. Data validity analysis was performed using the Aiken formula. The data is obtained from the results of the instrument assessment in the form of a questionnaire from material experts and media experts. The feasibility assessment is tested by 3 material experts and 3 media experts. From the results of the validity test, it can be seen that the expert judgment for the media in the LoP game is all valid with all aspects that have been previously described. Thus, it can be said that the LoP game is appropriate and suitable for the development of early childhood abilities, especially mathematical-logic abilities.


Keywords


LoP Game; Mathematical-Logic

Full Text:

PDF

References


Aisyah, E. N., Iriyanto, T., Astuti, W., & Yafie, E. (2019). Pengembangan Alat Permainan Ritatoon Tentang Binatang Peliharaan Sebagai Media Stimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 174–180.

Anggraini, V., & Priyanto, A. (2019). Peningkatan Kemampuan Pengenalan Sejarah Budaya Minangkabau Melalui Lagu Kreasi Minangkabau bagi Anak Usia Dini. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 2(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i1.703

Armansyah, F., Sulton, & Sulthoni. (2019). Multimedia Interaktif Sebagai Media Visualisasi Dasar-Dasar Animasi. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 224–229.

Atiaturrahmaniah, & Ibrahim, D. S. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash dengan Penerapan Teori Van Hiele. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 1–13.

Citrowati, E. (2019). Penerapan Konsep Geometri dalam Mengembangkan Logika Matematika di TK Melati Kabupaten Pasaman Barat Tahun 2018. Jurnal Menara Ilmu, 13(4), 35–40.

Dwiyanti, L., Khan, R. I., & Kurniawati, E. (2018). Development of Smart Adventure Games to Improve the Readiness of the Initial Ability of Reading, and Writing (CALIS) on Early Childhood. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 149–154. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.91

Fithri, D. L., & Setiawan, D. A. (2017). Analisa dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar untuk Anak Usia Dini. Jurnal Simetris, 8(1), 225–230.

Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (2003). Educational Research (7th ed.). New York: Pearson.

Hamzah, K. (2019). Efektifitas Penggunaan Media Powerpoint Topik Lingkaran Terhadap Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. PROXIMAL: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 18–24.

Hanifah, M., & Alam, S. K. (2019). Pengaruh Kemampuan Berpikir Logis Matematis pada Anak Usia Dini dengan Menggunakan Media Pembelajaran Lotto di Kelompok B. Jurnal Ceria, 2(6), 302–308.

Hasanah, L., & Agung, S. (2019). Kemampuan Pengenalan Geometri Melalui Kegiatan Bermain Balok Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Early Childhood Education, 1(2), 45–52.

Hasmalena, Rukiyah, & Rantina, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Multimedia Terhadap Pemahaman Konsep pada Mata Kuliah Pengembangan Kognitif dan Kreatifitas Anak Usia Dini di UNSRI Palembang. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 85–93.

Hidayah, S., Wahyuni, S., & Ani, H. M. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Adobe Flash CS6 untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Kompetensi Dasar Menganalisis Peran, Fungsi dan Manfaat Pajak (Studi Kasus Siswa Kelas XI IPS 1 MAN 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 117–123.

Illahi, T. A. R., Sukartiningsih, W., & Subroto, W. T. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Materi Jenis-Jenis Pekerjaan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(3), 826–835.

Lestariningrum, A. (2018). The Effects of Traditional Game ‘Congklak’ and Self-Confidence Towards Logical Mathematical Intelligence Of 5-6 Years Children. Jurnal Indria, 3(1), 13–22.

Lestariningrum, A., & Handini, M. C. (2017). Analisis Pengembangan Kecerdasan Logis Matematis Anak Usia 5-6 Tahun Menggunakan Permainan Tradisional. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2), 215–225. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPUD.112 DOI:https://doi.org/10.21009/JPUD.112.02

Malapata, E., & Wijayaningsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283–293. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Marli’ah, S. (2019). Mengoptimalkan Kemampuan Logika Matematika Anak Usia Dini Melalui Permainan Sains. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(1), 39–53.

Mufarizuddin. (2017). Peningkatan Kecerdasaan Logika Matematika Anak Melalui Bermain Kartu Angka Kelompok B di TK Pembina Bangkinang Kota. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 62–71. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.32

Muloke, I. C., Ismanto, A. Y., & Bataha, Y. (2017). Pengaruh Alat Permainan Edukatif ( Puzzle) Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Desa Linawan Kecamatan Pinolosian Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan. Jurnal Keperawatan, 5(1), 1–6.

Mulyana, E. H., Nurzaman, I., & Fauziyah, N. A. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Warna. Jurnal PAUD Agapedia, 1(1), 76–91.

Mustarin, A., Arifyansah, R., & Muh.Rais. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Adobe Flash CS6 dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X ATPH pada Mata Pelajaran Alat dan Mesin Pertanian di SMKN 4 Jeneponto. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 5(1), 1–8.

Naimah, J., Winarni, D. S., & Widiyawati, Y. (2019). Pengembangan Game Edukasi Science Adventure untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2), 91–100. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i2.14462

Nirawati, T., & Yetti, R. (2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Melalui Permainan Meja Putar di Taman Kanak – Kanak. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 4(1), 51–58. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/300338700 ISSN:

Nityanasari, D. (2020). Alat Permainan Edukatif Pasak Warna untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna pada Anak Usia Dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4197(1), 9–13.

Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini ”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 82–90.

Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2020). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini dalam Pembelajaran Akuatik. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 42–50.

Nurlilawaty, Sri Milfayetti, A. Y. (2018). Pengaruh Bermain Puzzle Berbasis ICT Terhadap Motivasi Belajar dan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Tematik, 8(3), 264–273.

Prawiranegara, H. (2019). Pengembangan Bahan Pembelajaran Pengenalan Matematika Dasar Berbasis Komputer bagi Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Visi PGTK PAUD dan Dikmas, 14(1), 67–74. https://doi.org/http://doi.org/JIV.1401.8

Putra, K. P., Sanubari, T. P. E., & Manggena, T. F. (2017). Pengaruh Intensitas Bermain Game Terhadap Tingkat Kognitif (Kecerdasan Logika-Matematika) Usia 8-9 Tahun. Jurnal Satya Widya, 33(2), 146–153.

Saidah, K., & Damariswara, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Materi Dongeng Berbasis Kearifan Lokal Jawa Timur bagi Siswa Kelas III SD. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 73–81. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.4320

Sari, N. M., Yetti, E., & Hapidin. (2020). Pengembangan Media Permainan Mipon ’ s Daily untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 831–839. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.428

Setiawan, A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Matematika di RA Ma’arif 1 Kota Metro. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 4(2), 181–188.

Suryaningsih, N. M. A., & Rimpiati, N. L. (2018). Implementation of Game-Based Thematic Science Approach in Developing Early Childhood Cognitive Capabilities. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.90

Tatminingsih, S. (2019). Alternative Stimulasi Kemampuan Kognitif melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Komprehensif. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 183–190. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.130

Trisniawati, Rahayu, A., & Rhosyida, N. (2018). Implementasi Pembelajaran Origamasains Matematika dan Sains Sejak Dini. Jurnal Ilmiah Visi PGTK PAUD dan Dikmas, 13(2), 91–99.

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49–55.

Waziana, W., & Febriansyah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaram Game Quiz untuk Anak-Anak Usia Dini Menggunakan Aplikasi Adobe Flash. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 1(1), 26–31.

Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2019). Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 315–322.

Wijayanti, W., & Relmasira, S. C. (2019). Pengembangan Media PowerPoint IPA untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 77–83.

Windiartha, A. (2017). Pengembangan Media Berbasis Adobe Flash Player Latihan Teknik Dasar Futsal. Jurnal Olahraga Prestasi, 13, 68–88.

Wulansari, W., Kurniawati, E., & Dwiyanti, L. (2017). Evaluasi Kompetensi Lulusan Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Realita, 15(1), 1–12.

Zahara, R., Khadijah, & Lubis, R. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping pada Anak Usia 5-6 Tahun di RA Al-Kamal. Jurnal Raudhah, 07(01), 26–39.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i1.28406

Article Metrics

Abstract view : 319 times
PDF file view : 81 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia)


Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI) is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: jpi_journal@undiksha.ac.id


Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI) is indexed by:

Akreditasi SINTA 2   Crossref JPI  Index Copernicus JPI JPI Undiksha OneSearch   Microsoft Academic JPI  JPI indexing by Asean Citaion Index 




Creative Commons License

Jurnal Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.