KONSTRUKSI CITRA PERGURUAN TINGGI PADA BERITA ADVERTORIAL

Authors

  • I Dewa Gede Budi Utama

DOI:

https://doi.org/10.23887/prasi.v11i02.11149

Abstract

The study aimed at designing and developing an instructional media based on interactive multimedia on the topic of motion graphic on the subject of “Animation 1” as well as finding out the students’ responses towards the instructional media. This study utilized a research and development design based on CIIP method (Context, Input, Process and Product). The data were obtained by distributing questionnaires in product testing by media experts, content experts, individuals, small groups, and field trial. The data were analyzed descriptive quantitatively in order to obtain score data. This instructional media consists of three main dimensions, like introduction, main, and exit.
The percentage score of media experts’ trial was about 87.50% and qualified as “Good”. The percentage score of content experts’ trial was about 80% and qualified as “Good”. The percentage score of individuals’ trial was about 77.67% and qualified as “Adequate”. The percentage score of small groups’ trial was about 81.80% and qualified as “Good”. The percentage score of field trial was about 80.97% and qualified as “Good”. The percentage score of students’ response through questionnaire was about 83.84% and qualified as “Good”. Finally, this instructional media would be used to teach “Animation 1” course in 2017. Key words: Interactive Multimedia, Animation, Undiksha  ABSTRAK
 
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan struktur berita advertorial mengenai perguruan tinggi di harian Bali Post dan mendeskripsikan citra perguruan tinggi yang dikonstruksi dalam berita-berita advertorial di Bali Post.
Analisis dilakukan dengan menggunakan metode analisis framing yang dikemukakan Pan dan Kosicki (1993). Penelitian ini merupakan penelitian dengan metode studi kasus. Subjek penelitian ini adalah berita-berita advertorial dalam harian Bali Post. Sementara itu, objek penelitian ini adalah konstruksi citra perguruan tinggi melalui berita advertorial dalam harian Bali Post. 
Simpulan penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, struktur berita advertorial perguruan tinggi sesuai dengan elemen struktur berita yang meliputi elemen sintaksis, skrip, tematik, dan retoris. Namun, dalam berita yang dianalisis, tidak ditemukan berita yang mengandung elemen skrip yang lengkap. Hanya ditemukan lima elemen dari enam elemen skrip yang ada. Kedua, citra perguruan tinggi yang dikonstruksi dalam berita-berita advertorial di harian Bali Post  adalah 1) citra perguruan tinggi yang modern dan berbasis teknologi; 2) berkualitas dari segi visi insitusi, pengajar, sarana – prasarana, kurikulum standar nasional; 3) kualitas lulusan yang baik sehingga siap bekerja dan bersaing secara global; 4) perguruan tinggi yang ramah dan membentuk karakter mahasiswa; dan 5) perguruan tinggi memiliki kerja sama yang bermanfaat praktis dan pragmatis dalam pengembangan kualitas maupun kesempatan kerja lulusan. Kata Kunci: advertorial, analisis framing, analisis wacana

Downloads

Published

2016-12-31

Issue

Section

Articles