Pengaruh Persepsi Dan Motivasi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Minat Mengikuti “Kampus Merdeka” Dengan Pemahaman Akuntansi Sebagai Variabel Intervening

Authors

  • Elizabeth Simatupang UNIVERSITAS PEMBANGUNAN NASIONAL "VETERAN" JAWA TIMUR
  • Indrawati Indrawati Yuhertiana UNIVERSITAS PEMBANGUNAN NASIONAL "VETERAN" JAWA TIMUR

DOI:

https://doi.org/10.23887/jimat.v12i3.34700

Keywords:

Student Perception, Student Motivation, Interest in Participating in an "Independent Campus", Understanding of Accounting as an Intervening Variable.

Abstract

This study aims to examine the effect of perceptions and motivation of accounting students on their interest in participating in an “independent campus” with an understanding of accounting as an intervening variable. The sample used in this study amounted to 55 accounting students class 2017-2018 who have participated in an independent campus. The data used in this study are primary data obtained through direct distribution of questionnaires to accounting students. The data analysis technique in this study used SmartPLS 2.0 for windows. The results in this study indicate that student perceptions, motivation is a significant influence on student interest in joining an independent campus with an understanding of accounting.

 

References

Ana Laila Soufia dan Suchdi. (2004). Jurnal Penelitian dan Evaluasi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi, 116.

Desmita. (2011). Psikologi perkembangan peserta didik. In Desmita (Ed.), PT. Remaja Rosdakarya. PT. Remaja Rosdakarya.

Dewi, D. A. K. (2018). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Menjadi Auditor Internal. Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Menjadi Auditor Internal.

Diabnita, Destu, dan Hatta, M. (2014). PENGARUH PERILAKU BELAJAR, GAYA MENGAJAR DOSEN, DAN KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP PEMAHAMAN MAHASISWA PADA MATA KULIAH PENGANTAR AKUNTANSI. PENGARUH PERILAKU BELAJAR, GAYA MENGAJAR DOSEN, DAN KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP PEMAHAMAN MAHASISWA PADA MATA KULIAH PENGANTAR AKUNTANSI.

Husein Umar. (2008). Metode penelitian untuk penulisan skripsi dan tesis.

Kemendikbud. (2020). Mendikbud Luncurkan Empat Kebijakan Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolution.

Kurniawati, I., & Pardede, H. F. (2018). Hybrid Method of Information Gain and Particle Swarm Optimization for Selection of Features of SVM-Based Sentiment Analysis. 2018 International Conference on Information Technology Systems and Innovation, ICITSI 2018 - Proceedings. https://doi.org/10.1109/ICITSI.2018.8695953

Lohanda. (2017). PENGARUH TINGKAT PENDIDIKAN, PEMAHAMAN AKUNTANSI, DAN PELATIHAN PENYUSUNAN LAPORAN KEUANGAN TERHADAP PELAPORAN KEUANGAN UMKM BERDASARKAN SAK ETAP. PENGARUH TINGKAT PENDIDIKAN, PEMAHAMAN AKUNTANSI, DAN PELATIHAN PENYUSUNAN LAPORAN KEUANGAN TERHADAP PELAPORAN KEUANGAN UMKM BERDASARKAN SAK ETAP.

Mc. Donald. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (Mc. Donald (ed.)). Rajawali Pers.

Muhtasun. (2011). Pemahaman Akuntansi Dalam Meningkatkab Kepatuhan Formal Wajib Pajak UKM Pada kecamatan Coblong Bandung. Pemahaman Akuntansi Dalam Meningkatkab Kepatuhan Formal Wajib Pajak UKM Pada Kecamatan Coblong Bandung.

Pemerintah Republik Indonesia. (2012). UU No 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi. Republik Indonesia.

Prof. Dr. Imam Ghozali, M.Com, A. (2008). Structural Equation Modeling Metode Alternatif dengan Partial Least Square.

Pujadi, A. (2007). 338-1272-1-PB.pdf (Vol. 3, Issue 1, pp. 40–51). http://eprints.utm.my/id/eprint/6091/1/aziziyahbrahamMaslow.pdf

Ritzer, G. (1975). Sociology a Multiple Paradigm Science. Boston : Allyn and Bacon.

slameto (2003 :13), D. (2002 : 15-16). (2003). Kajian Teori Hakikat Belajar. Bab2.

sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Suhartoyo, E., Wailissa, S. A., Jalarwati, S., Samsia, S., Wati, S.,

Qomariah, N., Dayanti, E., Maulani, I., Mukhlish, I., Rizki Azhari, M. H., Muhammad Isa, H., & Maulana Amin, I. (2020). Pembelajaran Kontekstual Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 161. https://doi.org/10.33474/jp2m.v1i3.6588

Widodo, A., & Nursaptini, N. (2020). Merdeka belajar dalam pandemi: Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran jarak jauh berbasis mobile. Jurnal Pembangunan Pendidikan …, 8(2), 86–96. https://journal.uny.ac.id/index.php/jppfa/article/view/35747

Downloads

Published

2021-12-02

Issue

Section

Articles