Pengaruh Nilai Harga, Literasi Keuangan Dan Kemampuan Finansial Terhadap Minat Penggunaan Dompet Digital (ShopeePay) Dalam Transaksi Keuangan (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha)

Authors

  • Kadek Indahyani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Rencana Sari Dewi Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jimat.v12i3.35301

Keywords:

Price Value, Financial Literacy, Financial Capability and Interest to Use Electronic Wallet (ShopeePay)

Abstract

This study aimed to determined the effect of price value, financial literacy and financial capability on the interest to use e-wallet (ShopeePay) in financial transactions, This research was quantitative research. The sample used in this study was 107 students undergraduate program accounting departement. Data from the results of questionnaires. The data analyze tehnique used in this research is multiple linear regression analysis. The results of this study show that : (1) Price Value had a positive impact and  significan on the interest to use electronic wallet (ShopeePay) in financial transactions, (2) Financial Literacy had a positive impact and significan on the interest to use electronic wallet (ShopeePay) in financial transactions, (3) Financial Capability had not a positive and  significan on the interest to use electronic wallet (ShopeePay) in financial transactions.

 

 

References

Akbar, M. A., & Alam, S. N. (2020). E-Commerce Dasar Teori Dalam Bisnis Digital. Yayasan Kita Menulis.

Anshori, M., & Iswati, S. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Airlangga University Press.

Anthony, L., & Sama, H. (2021). Studı Kualıtatıf Mengenaı Faktor Penerımaan Aplıkası E-Commerce Shopee Dan Fıntech Shopeepay Bagı Masyarakat Senıor. Journal Conference on Management, Business, Innovation, Education and Social Science, 1(1), 678–686.

Apriliana, R. M. (2020). Peran Literasi Keuangan Terhadap Minat Menggunakan GO-PAY: Perspektif Ekonomi Islam Di Kalangan Mahasiswa Universitas Islam Indonesia.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Awalina, M. (2018). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Kemudahan Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik Berbasis Server Di Kalangan Mahasiswa Dalam Perspektif Islam. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Azirah, N. (2018). Pengaruh Kemampuan Dan Pengetahuan Finansial Terhadap Persepsi Kemudahan Dan Perilaku Penggunaan Uang Elektronik Di Kota Makasar (Vol. 151, Issue 2).

Bagus, I. G., Prasetya, I., & Purnamawati, I. G. A. (2020). Pengaruh Nilai Harga, Motivasi Hedonis, Kebiasaan dan Daya Tarik Promo terhadap Minat Menggunakan Mobile Payment OVO. Jurnal Akuntansi Profesi, 11(1), 148–158.

Bank Indonesia. (2016). Penyelenggaraan Pemrosesan Transaksi Pembayaran. 236, 1–27. www.bi.go.id

Diana, N. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money Di Indonesia, Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta.

Falah, M. N. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Resiko Terhadap Minat Menggunakan Kembali Shopeepay Di kota Malang Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 9(02), 1–18. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/7272

Fianto, F., Prismayani, R., Wijaya, N. I., Miftahussururi, Hanifah, N., Nento, M. N., Akbari, Q. S., & Adryansyah, N. (2017). Materi Pendukung Literasi Finansial. Gerakan Literasi Nasional, 1–41. http://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/buku-literasi-finansial/

Firmansyah, A. (2018). Perilaku Konsumen. CV Budi Utama.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ginantra, wiwik S. rahayu, Purba, J. S., Tojiri, M. Y., Siregar, A. A., Marit, L. E., & Siswanti, I. (2020). Teknologi Finansial Sistem Finansial Berbasi Teknologi Di Era Digital. Yayasan Kita Menulis.

Hamzah, L. M., Awaluddun, I., & Maimunah, E. (2016). Pengantar Statistika Ekonomi. In CV. Anugrah Utama Raharja (AURA). http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150

Hana, C., Kusumawati, Y., Bisnis, E. D., Ekonomi, F., & Bisnis, D. (2020). Pengaruh Kemampuan Financial dan Kemudahan Terhadap Penggunaan Cash Less Transaction Gerakan Non Tunai yang digalakan oleh pemerintah dimaksudkan kepada masyarakakat agar semakin mudah bertransaski dengan keuanganya serta meningkatkan keamanan bertransaks. 13.

Ismanto, H., Widiastuti, A., Muharam, H., Pangestuti, I. R. D., & Rofiq, F. (2019). Perbankan Dan Literasi Keuangan. CV Budi Utama.

Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Prenadamedia Group.

Jogiyanto. (2007). Sistem Teknologi Keperilakuan. ANDI.

Jusuf, D. I. (2018). Perilaku Konsumen Di Masa Bisnis Online. ANDI.

Keuangan, O. J. (2016). Rancangan Peraturan, Otoritas Jasa Keuangan Tentang Peningkatan Literasi Dan Inklusi Keuangan Di Sekor Jasa Keuangan Untuk Konsumen dan Masyarakat. Journal Manajemen. www.ojk.go.id

Ndraha, E. (2019). Pengaruh Kemampuan Finansial Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan Produk E-Money (Studi Kasus Mahasiswa Universitas HKBP Nommensen Medan).

Nugroho, E. (2018). Prinsip-prinsip Menyususn Kuesioner. UB Press.

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Prasetijo, R., & Ihalauw, J. J. O. . (2004). Prilaku Konsumen. ANDI.

Putri, N. K. R. D., & Suardikha, I. M. S. (2020). Penerapan Model UTAUT 2 Untuk Menjelaskan Nilai Dan Perilaku Penggunaan E-Money di Kota Denpasar. Jurnal Akuntansi, 30(2), 540–555.

Rohman, A. F. K. (2020). Analisis Minat Dan Perilaku Penggunaan Uang Elektronik ( E-Money ) Pada Layanan Aplikasi Ovo Di Kabupaten Jember Menggunakan Metode Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology 2 (UTAUT 2). 115.

Safira, M. E., & Susanti. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Promosi Uang Elektronik, dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Penggunaan Uang Elektronik. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(2), 99–110.

Setiadi, N. J. (2003). Prilaku Konsumen : Perspektif Kontemporer Pada Motif,Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. ALFABETA Sutrisno. (2020). Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar TIK Materi Topologi Jaringan Dengan Media Pembelajaran. Ahlimedia Press.

Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly: Management Information Systems, 36(1), 157–178. https://doi.org/10.2307/41410412

Watmah, S., Fauziah, S., & Herlinawati, N. (2020). Identifikasi Faktor Pengaruh Penggunaan Dompet Digital Menggunakan Metode TAM dan UTAUT2. Indonesian Journal on Software Engineering, 6(1), 261–269.

Downloads

Published

2021-12-02

Issue

Section

Articles