Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Kedisiplinan Guru di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Karangasem

Authors

  • Rosi Datul Husna Universitas Pendidikan Ganesha
  • Wayan Cipta Universitas Pendidikan Ganesha

Keywords:

leadearship, job motivation, teacher discipline

Abstract

This study aims to examine: (1) the headmaster leadership and motivation on teacher discipline, (2) the headmaster leadership on teacher discipline, (3) the motivation on teacher discipline. The design of the research used was a causal quantitative. The population used 47 respondent. Data was collected with questionnaires and analyzed by linier regression analysis. The result showed that: (1) there is a simultaneous connection of the headmaster leadership and motivation on teacher discipline, (2) there is a partial connection of ) the headmaster leadership on teacher discipline,(3) there is a partial connection of the motivation on teacher discipline.the most dominant variabel affect on teacher discipline is the motivation variabel.

References

Arep, Ishak dan Hendri, Tanjung. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Universitas Trisakti.

Ariphen, Y. (2017). Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi terhadap Kedisiplinan Kerja Karyawan PT. Posmetro Mandau. Jurnal Eko dan Bisnis. Vol 8 No.4.

Daryanto. (1997). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamdan, Dimyati. (2014). Model Kepemimpinan & system Pengambilan Keputusan. Bandung: Pustaka Setia.

Harlie, M. (2010). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi dan Pengembangan Karir Terhadap Kinerja Pegawai Negeri Sipil Pada Pemerintah Kabupaten Tabalong di Tanjung Kalimantan Selatan. Jurnal Manajemen dan Akuntansi. Vol.11 No. 2.

Hasibuan, M.S.P. (2004). Manajemen, Edisi Revisi. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Herzberg, Frederick. (2011). Herzberg’s Motivation Hygiene Theory and Job Satisfaction in The Malaysian Retail Sector. Malaysia: Sunway University.

Istianto, H.B. (2011). Manajemen Pemerintahan dalam Persepektif Pelayanan Publik. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Kartono, Kartini. (2014). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Latainer, A. R. (2009). Teknik Memimpin Pegawai dan Pekerja. Jakarta: Aksara Baru.

Martoyo, Susilo. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi 5, Cetakan Pertama. Yogyakarta: BPFE.

Muhammad, Y. 2016. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Motivasi Berprestasi dan Kompensasi terhadap Kedisiplinan Guru Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Sinjai Selatan. Jurnal Competitiveness Vol. 10, No 2.

Mulyasa, Enco (2011). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Munandar, A. S. (2001). Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta: Universitas Indonesia (UI Press)

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 30 tahun 1980 Tentang Displin Pegawai Negeri Sipil.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, Jamil. (2012). Guru Pofesional Pedoman Kinerja, Kualifikasi, dan Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sutrisno, Edy. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Undang - Undang Dasar 1945 Alinea Keempat.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wahjosumidjo. (1984). Kepemimpinan dan Motivasi. Jakarta: Ghalia Indonesia

Downloads

Published

2022-04-27

Issue

Section

Articles