Pengaruh Kemudahan Pengguna, Kepercayaan, Dan Risiko Terhadap Minat Penggunaan E-commerce (Studi Kasus Pada Usaha Kecil Dan Menengah Di Kecamatan Klungkung)

Authors

  • Ni Komang Swandani
  • I Putu Gede Diatmika Universitas Pendidikan Ganesha

Keywords:

E-Commerce, TAM, Minat Penggunaan

Abstract

This research aims to determine the effect of user convenience, trust and risk on interest in using e-commerce case studies on small and medium enterprises in Klungkung sub-district. The research method used is quantitative with a questionnaire instrument with a Likert scale. Data was collected by distributing a list of questions to SMEs in Klungkung District. The method used is purposive sampling in order to obtain 92 respondents. This research uses multiple linear regression analysis method assisted by SPSS version 24 application. The research findings state that user interest in using and trust has a significant positive effect on interest in using e-commerce while risk has a negative effect on interest in using e-commerce. Interest in using e-commerce is influenced by user convenience and trust in using e-commerce. Meanwhile, the risk of e-commerce can inhibit interest in using e-commerce. So it can be said that all research is acceptable.

References

Daftar Pustaka

Abidin, M. S. (2014). DAMPAK KEBIJAKAN E-MONEY DI INDONESIA SEBAGAI ALAT SISTEM PEMBAYARAN BARU. 11080694234, 1–21.

Adiyanti, A. I. (2015). Pengaruh Pendapatan, Manfaat, Kemudahan Penggunaan, Daya Tarik Promosi, dan Kepercayaan terhadap Minat menggunakan layanan E-money. Jurnal Ilmu Ekonomi Univeristas Brawijaya.

Budiastuti, A. D. P., & Muid, D. (2020). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Minat Penggunaan Pada Aplikasi Shopee Dengan Menggunakan Technology Acceptance Model ( Tam ). Diponegoro Journal of Accounting, 9(4), 1–10. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/accounting

Davis, F. D. (1986). echnology Acceptance Model for Empirically Testing New End- User Information System Theory and result. Unpublished Doctoral Dissertation MIT.

Fani, L. N. Y., Darmawan, N. A. S., & Purnamawati, I. G. A. (2015). Pengaruh Kecanggihan Teknologi Informasi, Kemampuan Teknik Pemakai, dan Dukungan Manajemen Puncak Terhadap Kinerja Sistem Informasi Akuntansi Studi Empiris pada PT PLN (Persero) Area Bali Utara (Kantor Pusat). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 1–12.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harlan, D. (2014). PENGARUH KEMUDAHAN PENGGUNAAN, KEPERCAYAAN DAN RISIKO PERSEPSIAN TERHADAP MINAT BERTRANSAKSI MENGGUNAKAN E-BANKING PADA UMKM DI KOTA YOGYAKARTA [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/Yayinlar/kitaplar/diger-kitaplar/TBSA-Beslenme-Yayini.pdf

Jayani, D. H. (2019). Tren Pengguna E-Commerce Terus Tumbuh. Www.Databoks.Katadata.Co.Id. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/10/10/tren-pengguna-e-commerce-2017-2023

Kimura, F. & L. C. (2018). alue Chain Connectivity in Indonesia: The Evolution of Unbundlings. Bulletin of Indonesian Economic Studies, 54(2), 165.

Nangi, I., & Sukaatmadja, I. (2015). Pengaruh Aplikasi Tam Dan Kepercayaan Terhadap Minat Mahasiswa Membeli Ulang Menggunakan E-Commerce Dalam Pembelian Produk Pakaian Dan Aksesoris. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 4(7), 254817.

Nizar, M. A. (2017). Financial Technology ( Fintech ): It ’ s Concept and Implementation in Indonesia. Munich Personal RePEc Archive, V(98486), 15.

Puspaningtiyas, I. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Perilaku Terhadap Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Berbasis E-Commerce (Studi Kasus Pada Mahasiswa. Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta, 22. http://eprints.ums.ac.id/41633/

Rahayu, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan Bertransaksi, Persepsi Risiko, dan E-Lifestyle terhadap Minat Beli Secara Online di Situs E-Commerce Lazda.co.id Pada Mahasiswa S1 fakultas Ekonomi Universitas Andalas Padang. Universitas Andala Padang.

Rahmawati, Y. D., & Yuliana, R. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet Pada Mahasiswa STIE BANK BPD Jateng. Journal of Economics and Banking, 2(2), 157–168.

Saputri, O. B. (2020). Preferensi Konsumen Dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) Sebagai Alat Pembayaran Digital. Journals of Economics and Business Mulawarman, 17(2), 237–247.

Shomad, A. C. (2012). Kemudahan , dan Persepsi Risiko Terhadap Perilaku Penggunaan E-Commerce. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 1(2), 1–20.

Tazkiyyaturrohmah, R. (2018). Eksistensi Uang Elektronik Sebagai Alat Transaksi Keuangan Modern. Muslim Heritage, 3(1), 23. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v3i1.1240

Wardani, A. P. Y. K., & Darmawan, N. A. S. (2020). Peran Financial Technology pada UMKM: Peningkatan Literasi Keuangan Berbasis Payment Gateway. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 10(2), 170. https://doi.org/10.23887/jiah.v10i2.25947

Downloads

Published

2022-08-31