APPLICATION OF COOPERATIVE LEARNING MODEL BASED ON LOCAL WISDOM PANCA STHITHI DARMENG PRABHU TO IMPROVE HINDU RELIGION LEARNING OUTCOMES

Authors

  • I Nengah Dwi Endra Suanthara STKIP Agama Hindu Singaraja
  • I Dewa Gede Ngurah Diatmika STKIP Agama Hindu Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.23887/ika.v20i2.39469

Keywords:

Local wisdom-based cooperative panca sthithi darmeng prabhu, Learning Outcomes

Abstract

This research was conducted in two cycles, subjects in class XI.P.1. SMK Negeri 1 Kubutambahan additional semester 1 2020/20201academic year with 33 students consisting of 16 men, and 17 women. Based on the research findings obtained significantly from 33 students in the initial reflection of 14 people complete or 42% and an increase in the first cycle to 25 people or 76% and in the second cycle of classical completeness reached 100% or 33 people. This means that the application of cooperative learning models based on local wisdom panca sthithi dabeng prabhu can improve learning outcomes of Hinduism class XI students.

References

Agung, 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan Suatu Pengantar. Singaraja: UNDIKSHA.

Arikunto, Suharsini. 1999. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Dave Meier. 2000. The Accelerated Learning Handbook. New York : McGraw-Hill.

Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia. Nomor. 20. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Dimyati, Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Rineka Cipta.

Endang dan Nuryata Made. 2010. Pembelajaran Masa Kini. Jakarta : Sekarmita Traning and Publising.

Mansur. 2009. Menjadi Manusia Pembelajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Masnur Mulich.2009.Melaksanakan PTK itu Mudah Classroom Action Research Pedoman Praktis Bagi guru Profesional. Jakarta : Bumi Aksara.

Rasta, Made. 2009. Model Pembelajaran Agama Hindu Berwawasan Sains Studi Empirik Pembelajaran di SMA Negeri 1 Kubu Karangasem Bali. Tesis. Denpasar : IHDN.

Rasta, Made. 2012. Pengembangan Model Pembelajaran Agama Hindu Berwawasan Sains. Makalah. Amlapura : SMK N.1 Kubu.

Sari, Nengah. 2010. Model Pembelajaran dan Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Hindu di Sekolah Dasar. Laporan PTK.

Suja, Wayan. 2008. Sains Veda Sinergisme Logika Barat dan Kebijakan Timur. Denpasar : Raditya.

Suja, Wayan. 2011. Integrasi Sains Asli (Indigeneus Science) ke dalam Kurikulum Sains Sekolah Sebagai Upaya Pengembangan Pendidikan Sains Berbasis Content dan Context Budaya Bali. Laporan Research Grant. Singaraja : Universitas Pendidikan Ganesha.

Suwardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas dan Problematikanya. Surabaya PT Cipta Press

Tanu, I Ketut. 2009. Penyelenggaraan Pendidikan Agama Hindu di Sekolah Dasar Perspektif Kajian Budaya. Laporan Penelitian. Denpasar : Program Pendidikan Doktor Universitas Udayana.

Tantra.2002. Model Kooperatif dalam Pembelajaran. Jakarta: Bina Cipta.

Tim Pengembang Kurikulum SMK N 1 Kubutambahan. 2014. Buku I Kurikulum SMK Negeri 1 Kubutambahan Tahun PElajaran 2019/2020.

Tim Pengembang Kurikulum SMK Negeri 1 Kubutambahan. 2014. Peraturan Akademik SMK Negeri 1 Kubutambahan 2019/2020.

Turya Adnyani. 2010. Strategi dan Model-Model Pembelajaran Agama Hindu pada tingkat Sekolah Menengah di Kecamatan Kubu-Karangasem. Laporan Penelitian. Karangasem: SMA N.1 Kubu.

Turya Adnyani. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Lokal Genius Tri Kaya Parisudha untuk Meningkatkan Hasil Belajar Agama Hindu Siswa Kelas X.KP.4 SMK Negeri 1 Kubutambahan. Laporan Penelitian.

Zamroni. 2015. Pendidikan Masa Depan Sebuah Paradigma. Jakarta : Word Press.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles