Mixed Codes in Mindy Cake & Cookies Recipe Book by Mindy Mot

Authors

  • Ni Ketut Veri Kusumaningrum Bali International Polytechnic

DOI:

https://doi.org/10.23887/jere.v4i4.29100

Abstract

This study aims to find out understanding and analyzing the forms of code mixing, the types and factors of code mixing happened in this book was written by Mindy Mot. The technique of data collection used literate study. The method of this research used descriptive qualitative method. The object of this research is “The Mindy Cake & Cookies” as a recipe book written by Mindy Mot. The result showed that there were words and phrases form of code mixing in the recipe book “Mindy Cake & Cookies” by Mindy Mot. The type of code mixing in this book was named as code mixing out. In this book, there was no mixed code found because Mindy Mot did not insert the regional languages in her book. The writing of the recipe book used Indonesian which was inserted into English therefore it was found an only code mixing out. The factors caused the mixing of codes in “Mindy Cake & Cookies” recipe book by Mindy Mot are the perception of the author’s language background, language dominance, language attitude, psycholinguistic motivation, commercialization for the target market.

 

References

Appel, R., & Muysken, P. (2005). Language contact and bilingualism. Amsterdam University Press.

Ardiyanti, D., & Setyorini, R. (2018). Analisis Campur Kode pada Lirik Lagu Jaran Goyang Dipopulerkan oleh Nella Kharisma. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(3). https://doi.org/10.30998/sap.v2i3.2451

Aritonang, D. R., Solin, M., & Parapat, L. H. (2019). Pengembangan Kosa Kata Melalui Keterampilan Menulis Akademik Untuk Mengatasi Masalah Campur Kode Mahasiswa. Linguistik: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(2), 120–130. https://doi.org/10.31604/linguistik.v4i2.120-130

Arni, A. (2016). Variasi Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Masyarakat Dwibahasa Kajian Sosiolinguistik Pada Masyarakat Madura Di Kota Pontianak Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Bahasa, 3(1), 43–57. https://doi.org/10.31571/bahasa.v3i1.174

Chaedar, A. (1985). Sosiologi Bahasa. Angkasa.

Dewi, R. (2020). Campur Kode dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 1 Rantepao. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 432–441. https://doi.org/10.5281/zenodo.3980783

Fajriansyah, N. B., Sopianda, D., & Kartini, C. (2018). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Film Romeo & Juliet Karya Andibachtiar Yusuf. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(4), 563–570. https://doi.org/10.22460/p.v1i4p563-570.952

Fathurrohman, H. R., Sumarwati, S., & Hastuti, S. (2019). Bentuk Dan Fungsi Campur Kode Dan Alih Kode Pada Rubrik “Ah... tenane” Dalam Harian Solopos. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(2), 207–222. https://www.neliti.com/publications/54857/bentuk-dan-fungsi-campur-kode-dan-alih-kode-pada-rubrik-ahtenane-dalam-harian-so

Gayatri, N. L. A., Sudiana, I. N., & Indriani, M. S. (2016). Alih Kode Dan Campur Kode Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri 4 Kubutambahan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 4(2). https://doi.org/10.23887/jjpbs.v4i2.8141

Khoirurrohman, T., & Anjany, A. (2020). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Proses Pembelajaran Di Sd Negeri Ketug (Kajian Sosiolinguistik). DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 10(1), 362–370. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpgsd/article/view/518

Kurniasih, D., & Zuhriyah, S. A. (2017). Alih kode dan campur kode di Pondok Pesantren Mahasiswa Darussalam. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 53–65. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1521

Laiman, A., Rahayu, N., & Wulandari, C. (2018). Campur Kode Dan Alih Kode Dalam Percakapan Di Lingkup Perpustakaan Universitas Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 2(1), 45–55. https://doi.org/10.33369/jik.v2i1.5556

Mansoer, P. (1987). Sosiolinguistik. Angkasa.

Masitoh, S. (2013). Campur Kode Bahasa Indonesia ke dalam Bahasa Jawa pada Siaran Radio Jampi Sayah di Radio SKB POP FM Gombong. ADITYA-Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa, 3(1), 28–33. http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/aditya/article/view/662

Moleong, J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya.

Mustikawati, D. A. (2016). Alih Kode dan Campur Kode Antara Penjual dan Pembeli (Analisis Pembelajaran Berbahasa Melalui Studi Sosiolinguistik). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 23–32. https://doi.org/10.24269/dpp.v2i2.154

Padmadewi, N. N., Merlyna, P. D., & Saputra, N. P. H. (2014). Sosiolinguistik. Graha Ilmu.

Pranowo. (2014). Teori Belajar Bahasa: Untuk Guru dan Mahasiswa Jurusan Bahasa. Pustaka Pelajar.

Rulyandi, R., Rohmadi, M., & Sulistyo, E. T. (2014). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Paedagogia, 17(1), 27–39. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v17i1.36030

Setiadi, D. (2017). Campur Kode Dalam Lirik Lagu “Kis Band.” RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.22225/jr.3.1.92.1-15

Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2019). Tuturan dalam pembelajaran Bahasa Indonesia (kajian sosiolinguistik alih kode dan campur kode). Kajian Linguistik Dan Sastra, 3(2), 119–130. https://doi.org/10.23917/kls.v3i2.5981

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono, S., & Widodo, M. (2017). Alih Kode Dan Campur Kode Di Lingkungan Sma Negeri 1 Pagelaran. J-SIMBOL (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 5(1). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/BINDO/article/view/12336

Suwandi, S. (2010). Serba Linguistik (Mengupas Pelbagai Praktik Bahasa). Universitas Sebelas Maret Press.

Downloads

Published

2020-12-05

Issue

Section

Articles