Panorama of the Existence of Cogito Ergo Sum Consciousness towards Cogito Ergo Zoom in Online Learning

Authors

  • Alfredo Kevin Sekolah Tinggi Filsafat Teologi Widya Sasana Malang
  • Fransiskus Armada Riyanto Sekolah Tinggi Filsafat Teologi Widya Sasana Malang

DOI:

https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.42229

Keywords:

Rene Descartes, eksistensi, cogito, pembelajaran online, zoom

Abstract

The study of this article gave attention to the panoramic scheme of new thinking patterns in education during a pandemic. The methodology used in the study is qualitative-descriptive. The theme raised by the author is postmodern Cartesian metaphysics about the concept of thinking in determining an awareness of human existence. The discussion contains an elaboration of thinking activities in learning through the Zoom learning application and Rene Descartes’ famous philosophy of “Cogito Ergo Sum”. Understanding the Cartesian method always doubts everything that is visible to the senses. The purpose of writing is to explore the influence of online classroom situations in human thinking processes to achieve scientific certainty in front of a spectral screen. Knowledge is mindful awareness. The reality of Zoom’s current effectiveness creates a paradox. Online learning creates an interactive space but on the other it also has an impact on creating a saturate space in learning so that it affects the awareness of human thinking to achieve knowledge. The author finds a shift in the important meaning of Descartes’ “Cogito Ergo Sum” to “Cogito Ergo Zoom”. This is inseparable from the dependence of the current pattern of human thinking on networks system and spectral screens.

References

Agustin, Mubiar. 2011. Permasalahan-Permasalahan Belajar dan Inovasi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Arirahmanto, Sutam Bayu. 2018. Pengembangan Aplikasi Penurunan Kejenuhan Belajar Berbasis Android untuk Siswa SMPN 3 Babat. Surabaya: UNESA.

Ayub, Syahrial dkk. 2021. Efektifitas Perkuliahan Dengan Zoom Cloud Meeting Masa Pandemi Covid-19 Pada Pemahaman Konsep Termodinamika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. Universitas Mataram. Vol. 6. No. 1, hal. 48-53.

Baudrillard, Jean. 1983. Simulation. New York: Semiotex.

Copleston, Frederick. 2021. Filsafat Rene Descartes. Yogyakarta: Basabasi

Descartes, Rene. 2015. Diskursus & Metode: Mencari Kebenaran dalam Ilmu-Ilmu Pengetahuan. Terjemahan oleh Ahmad Farid Makruf. Yogyakarta: Ircisod.

_____________. 2008. Meditations on First Philosophy. Terjemahan oleh Michael Moriatry. Inggris: Oxford University Press.

Hadi, P. Hardono. 1994. Epistemologi Filsafat Pengetahuan. Yogyakarta: Kanisius.

Hardiman, F. Budi. 2021. Aku Klik maka Aku Ada-Manusia dalam Revolusi Digital. Yogyakarta: Kanisius.

Haqien, Danin dan Aqiilah Afiifadiyah Rahman. 2020. Pemanfaatan Zoom Meeting Untuk Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Susunan Artikel Pendidikan. Vol. 5, No. 1, hal 51-56.

Hegel, Fridrich. 1970. Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie III. Frankfurt: Suhrkamp.

Kemendikbud. 2020. Surat Edaran Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi: Masa Belajar Penyelenggaraan Program Pendidikan. Diakses 3 Desember 2021 melalui https://bersamahadapikorona.kemdikbud.go.id/surat-edaran-direktorat-jenderal-pendidikan-tinggi-masa-belajar-penyelenggaraan-program-pendidikan/

Lavine, Thelma Z. 2003. Descartes: Masa Transisi Bersejarah Menuju Dunia Modern. Yogyakarta: Jendela.

Pawicara, Ruci dan Maharani Conilie. 2020. Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi. Vol. 1, No. 1, hal 29-38.

Riyanto, Armada. 2017. Menjadi Mencintai; Berfilsafat Teologis Sehari-hari. Yogyakarta: Kanisius.

______________. 2018. Relasionalitas; Filsafat Fondasi Interpretasi: Aku, Teks, Liyan, Fenomen. Yogyakarta: Kanisius.

______________. 2021. Remah dan Daun Kering; Meditasi Spiritual Teologis. Malang: Widya Sasana Publication.

Sairah, Abdul Rokhmat. 2021. Modernisasi Sains Menuju Psikologi: Studi atas Pengaruh Pemikiran Rene Descartes (1596-1650) Terhadap Perkembangan Psikologi. Jurnal Filsafat Indonesia. Vol. 4, No. 1, hal 44-52.

Satwikayana, Sujud dkk. 2021. Sistem Presensi Mahasiswa Otomatis Pada Zoom Meeting Menggunakan Face Recognition Dengan Metode Convulitional Neural Network Berbasis Web. Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika. Vol. 5, No. 2, hal 785-793.

Setiani, Adris. 2020. Efektivitas Proses Belajar Aplikasi Zoom di Masa Pandemi dan Setelah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. Vol. 3, No. 1, hal 524-530.

Sitorus, F. Kennedy. 2016. Saya Berpikir, maka Saya Ada. Jakarta: Makalah Kelas Filsafat, Komunitas Salihara.

Syaifuddin, Harista Hidayah. 2018. Aku Mengunggah Maka Aku Ada: Kajian Fenomenologis terhadap Autentisitas Identitas Pengguna Facebook. Madani: Jurnal Politik dan Sosial Kemasyarakatan. Vol. 10, No. 3, hal 33-56.

Yogiswari, K. Sukma. 2019. Keraguan Kritis Descartes. Jurnal Sanjiwani. Vol. 10, No. 1, hal. 45-52.

Published

2022-07-05

Issue

Section

Articles