TEORI-TEORI KEWARGANEGARAAN KONTEMPORER
Main Article Content
Abstract
Kajian ini merupakan ulasan teoritik mengenai teori-teori kewarganegaraan. Adapun tujuan utama dalam kajian ini adalah mengulas gagasan kewarganegaraan pada masa awal sampai pada masa kontemporer dan memaknai perkembangan kewarganegaraan di dunia. Analisis yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Gagasan kewarganegaraan pada awalnya memang selalu merujuk kepada peradaban Yunani kono (Polis/Negara Kota) sebagai cikal bakal lahirnya konsep Civics dan Citizens. Konsep kewarganegararan mengalami perkembangan dari masa kemasa, tetapi pada kenyataanya konsep ini selalu berusaha menjelasakan individu warganegara dalam kedudukannya sebagai rakyat, peduduk, atau seoarang warganegara dan dihubngkan dengan kedudukan dan fungisnya dengan negara dan pemerintahan.
Article Details
Section
Articles
Authors who publish with the Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)
References
Abdul Aziz Wahab & Sapriya. (2011). Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraa. Bandung; Alpadeta.
Azra, Azyumardi 2003. Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education): Demokrasi, Hak Asasi Manusia dan Masyarakat Madani. Tim ICCE UIN Jakarta. Jakarta: Prenanda Media.
Dahlan Thaib, Prof. Dr, H., Jazim Hamidi dkk (2008). Teori dan Hukum Konstitusi. Rajawali PT Rajagrafindo Persada.
Kaelan, H. (2003). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta; Paradigma
Rinjin. (2010). Pendidikan Pancasila. Undiksha; Buku Ajar Pendidikan Pancasila.
Sri Wuryana. (2006). Ilmu Kewarganegaraan. UPI; Laboratorium Pedidikan Kewarganegaraan.