Pengaruh Ragam Metode Pembelajaran terhadap Capaian Prestasi Belajar

Authors

  • Azwar Iskandar Balai Diklat Keuangan Makassar
  • Nasrul Nasrul Pusdiklat Kekayaan Negara dan Perimbangan Keuangan
  • Iskandar Iskandar Sekolah Tinggi Ilmu Islam dan Bahasa Arab (STIBA) Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23887/jipp.v4i2.24319

Abstract

This research aims to analyze the effect of variety of study methods on study performance.  Sample of this research was 56 students of finance diploma program got by purposive sampling method. Primary data was got by questionnaire. This research used research variable i.e. variety of study methods such as lecturing method, field trip method, STAD method and demonstration method as independent variables, and student’s study performance index as dependent variable. Using the multiple regression analysis, the research revealed that (i) lecturing method has significantly negative effect on student’s study performance index; (ii) field trip method has positive effect on student’s study performance index but has no significant; (iii) STAD method has positive effect on student’s study performance index but has no significant; (iv) demonstration method has positive effect on student’s study performance index but has no significant; and (v) all of study method simultaneous has no significant on student’s study performance index. In order to increase study performance, it is suggested to reduce the proportion of lecture method in the process of learning and increase the proportion of others study method such as field trip, STAD, and demonstration. 

References

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Cet.XIII, Jakarta: PT Rineka Cipta

Darwyn, S. (2007). Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam.Jakarta: PT. Gaung Persada Press.

Daryanto. (1999). Evaluasi Pendidikan, Cet. I, Jakarta: Rineka Cipta.Rineka Cipta.

Djamarah. (1997). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Fathoni, R. I. (2011). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap HasilBelajar Siswa Kelas X SMK Perindustrian YogyakartaTahun Pelajaran 2010 / 2011. Skripsi Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas TeknikUniversitas Negeri Yogyakarta

Mappa,S., Basleman, A. (1994). Teori Belajar Orang Dewasa. Proyek Pembinaan dan Peningkatan Mutu Tenaga Kependidikan.Ditjen Pendidikan Tinggi. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Gujarati, D., Elmasari. (2010). Dasar-dasar Ekonometrika. Jakarta: Erlangga

Ghozali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariat Dengan Program SPSS-Cetakan Keempat. Badan Penerbit Universitas Diponegoro Semarang

Mila, M. (2010). Implementasi Proses Pembelajaran Dalam rangka Penyiapan Sumber Daya Manusia di Lingkungan Kementerian Keuangan(Studi Kasus pada Crash Program Prodip I Keuangan Spesialisasi Kepabeanan dan Cukai di Balai Diklat Keuangan Yogyakarta). Prodising Seminar Nasional “Character Building for Educational Education”, Volume 5, Tahun 2010. Universitas Negeri Yogyakarta

Mila, M. (2011). Pengaruh Ragam Metode Pembelajaran Pada Materi Etika Profesi dan Pengembangan Pribadi Terhadap Output Pembelajaran. Kajian Akademis BPPK, 2011

Muchsin. (2013). Pengaruh Penggunaan Metode Karyawisata Terhadap Prestasi Belajar Kognitif Ips Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta, Vol. II No. 9 Tahun 2013

Myristica, I.(2014). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kecerdasan Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa SMA. Tesis Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta

Nachrowi, D.N., Hardius, U. (2006). Pendekatan Populerdan Praktis Ekonometrika untukAnalisis Ekonomi dan Keuangan. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi

Notoatmodjo, S. (2003). Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya

Rubiyo. (2011). Pengaruh Penggunaan Metode PembelajaranDemonstrasi Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI Pada Sub Kompetensi Perbaikan/Servis Sistem Kopling di SMK Ma’arif 1 Nanggulan. Skripsi Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif Fakultas TeknikUniversitas Negeri Yogyakarta

Sugiyono. (2009). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sujarwo, D. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar. Skripsi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muslim Nusantara (UMN) Al-Washliyah.

Wanda, C. (2005). Upaya penerapan pendidikan karakter bagi mahasiswa (studi kasus di jurusan teknik industri UK Petra). Online at http://puslit.petra.ac.id/journals/industrial/

Downloads

Published

2020-06-07

How to Cite

Iskandar, A., Nasrul, N., & Iskandar, I. (2020). Pengaruh Ragam Metode Pembelajaran terhadap Capaian Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 201–220. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i2.24319

Issue

Section

Articles