THE IMPACT OF THE BEAM CENTER LEARNING MODEL ON CHILDREN'S COGNITIVE AND LANGUAGE DEVELOPMENT

Siti Rofiah, Bachtiar Syaiful Bachri Bachri, Umi Anugerah Izzati Izzati

Abstract


This study examines the effect of the beam center learning model on the cognitive and language development of group A children in Zainuddin Waru Kindergarten, Sidoarjo Regency. This type of research uses an experiment with a quantitative approach. The samples in this study were 50 Zainuddin Kindergarten children in the experimental group (25 children A-1 and 25 children A-2) and 50 children in the control group, 25 children A-3 and 24 children A-4). The data analysis technique in this study used nonparametric-parametric statistics, the Kruskal Wallis test. The results showed that (1) there was an influence of the beam center learning model on the cognitive development of group A children in Zainuddin Waru Kindergarten, Sidoarjo Regency. Statistically, the significant level value of p = 0.07 was less than 5%; (2) the influence of the beam center learning model on the language development of group A children in Zainuddin Waru Sidoarjo Kindergarten, statistically the significant level value of p = 0.07 is smaller than 5%. This study is expected to add insight to teachers in developing the beam center learning model, especially in group A children's cognitive and language development at Zainuddin Waru Sidoarjo Kindergarten.


Keywords


Cognitive; Language; Block Center; Learning Model

References


Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Asmawati, L. (2014). Perencamaon Pembelajaran PAUD. Bandung PT. Remaja Rosdakaryaz

Chaer, A. (2006). Tatat Bahasa Praktis Bahasa Indonesia. PT Rineka Cipta : Jakarta

Dhieni, N. (2013). Media Pembelajaran.Jakarta: Universitas Terbuka.

Dwipayana, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (Stm) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Self-Efficacy Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 100-109.

Farikha, L., Karim, M. B., Fajar, Y. W., & Puspitasari, R. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Sentra Peran Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Khalifa Solerejo Mojowarno Jombang. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(1), 45-55. DOI: 10.21107/jpgpaud.v5i1.3849

Gunawan, B. (2020). Analisis Yuridis Pendidikan Jarak Jauh dalam Perspektif Hak Asasi Manusia dalam Undang-Undang Dasar NRI 1945 pada Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. Jurnal HAM, 11(3), 387-404. DOI: 10.30641/ham.2020.11.387-404

Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). DOI: 10.21831/jpa.v5i1.12368

Hiryanto, H. (2017). Pedagogi, Andragogi Dan Heutagogi Serta Implikasinya Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Dinamika Pendidikan, 22(1), 65-71.

Huliyah, M. (2017). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(01), 60-71.

Istiarini, R. (2014). Peningkatan kemampuan berbicara melalui bermain balok. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 145-154.

Jamaris, E. (2002). Pengantar sastra rakyat Minangkabau. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Laili, R. A., Mintarsih, M., Astuti, M. D., & Susanti, M. T. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE). Jurnal Penamas Adi Buana, 2(2), 41-48.

Masitoh. (2005). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta : Universitas Terbuka

Muhaimin, P. P. I. (2002). Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama di sekolah. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Murni, M. (2017). Perkembangan fisik, kognitif, dan psikososial pada masa kanak-kanak awal 2-6 tahun. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 19-33.

Nasution, F. S., & Surya, E. (2017). Efforts to Increase Student Learning Results with Cooperative Learning Type Learning Model Think Pair Share on the Cube and Beams Materials in Class VIII SMP Kartika I-1 Medan. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 33(3), 280-290.

Nurhadi, N. (2020). Transformasi Teori Kognitivisme dalam Belajar dan Pembelajaran. BintanG, 2(1), 16-34.

Rachmawati, Y. (2012). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Jakarta: Prenada Media.

Rohani, R. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Bahan Bekas. Jurnal Raudhah, 5(2).

Rusniah, R. (2017). Meningkatkan perkembangan bahasa indonesia anak usia dini melalui penggunaan metode bercerita pada kelompok A di TK Malahayati Neuhen tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 114-130. DOI: 10.22373/je.v3i1.1445

Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan karakter pada pembelajaran daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8-19.

Saputro, A. N. C., Suhelayanti, S., Chabibah, N., Bermuli, J. E., Sinaga, K., Fauzi, A., & Fayanto, S. (2021). Pembelajaran Sains. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Skinner, Q. (1990). The return of grand theory in the human sciences. Cambridge: Cambridge University Press.

Sudarsana, I. K., Lestari, N. G. A. M. Y., Wijaya, I. K. W. B., Krisdayanthi, A., Andayani, K. Y., Trisnadewi, K., & Aryana, I. M. P. (2020). Covid-19: Perspektif Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Suharti, S. (2018). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi pada PAUD Negeri Pembina Curup dan PAUD Pertiwi Kabupaten Rejang Lebong). Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 2(1), 51-70. DOI: 10.29240/jsmp.v2i1.397

Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(3), 133-140. DOI: 10.14421/jga.2020.53-05

Sutarto, S. (2017). Teori kognitif dan implikasinya dalam pembelajaran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 1(2), 1-26. DOI: 10.29240/jbk.v1i2.331

Syukri, M., & Ali, M. (2014). Penerapan Pembelajaran Model Sentra Balok Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Mujahidin 1. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(9).

Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77-92.

Wahyuningsih, Y. (2015). Mengoptimalkan Perkembangan Sosioemosional Anak Usia Dini Melalui Media Wayang. EduHumaniora, 6(1), 8-13.

Wertsch, J. V. (1979). From social interaction to higher psychological processes. A clarification and application of Vygotsky’s theory. Human development, 22(1), 1-22.

Widyawati, W. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19. Yaa Bunayya, 2(1), 25-36.

Zaini, A. (2015). Bermain sebagai metode pembelajaran bagi anak usia dini. Jurnal Thufula, 3(3), 130-131.

Zubaidah, E. (2004). Perkembangan bahasa anak usia dini dan teknik pengembangan di sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i3.37909

Article Metrics

Abstract view : 122 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) indexed by:


 Akreditasi SINTA     Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch BASE Ekuitas

 

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.