THE EFFECT OF USE OF LOOSE PART LEARNING MEDIA ON NATURAL MATERIALS ON CHILDREN'S COGNITIVE DEVELOPMENT

Ifrochah Ifrochah, Mustadji Mustadji

Abstract


This study aims to analyze the effect of using loose part natural learning media on improving children's cognitive development at DWP Wedoro Waru Kindergarten. This type of research uses an experiment with a quantitative approach. The variables consist of the independent variable in this study: the natural material loose part media (X), while the dependent variable in this study is cognitive development (Y). The sample in this study was 32 children. The data analysis technique in this study used one-way Anova. The results showed a significant effect between the use of loose part natural learning media on cognitive development in children, statistically the value of Fcount = 7,318 with a significant level (sig) of less than 5%.


Keywords


Learning media, Loose part, Cognitive

References


Allen, L., & Kelly, B. B. (2015). Child Development and Early Learning: A Foundation for Professional Knowledge and Competencies. The National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine.

Azizah, S., Munawar, M., & DS, A. C. (2020). Analisis Metaphorming Melalui Media Loose Parts Pada Anak Usia Dini Kelompok B Paud Unggulan Taman Belia Candi Semarang. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 57-71.

Bjorklund, D.F. (2005). Children's Thinking Cognitive Development and Individual differences. Belmont, CA: Thomson Learning

Barokah, S. N., Utami, H., Taviyastuti, T., & Hasyim, F. (2018). Peningkatan Proses Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Elektronik. Admisi dan Bisnis, 18(3), 233-240.

Dewi, C., & Asrori, M. (2014). Analisis Pembelajaran Dalam Mengembangkan Dikemandirian Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Pertiwi 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(10).

Dewi, N. K. S. C., & Suyanta, I. W. (2019). Pembelajaran seni dan teknologi digital sebagai media belajar dan perkembangan anak usia dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1). https://doi.org/10.25078/pw.v3i1.710

Dwiredy, M., & Qalbi, Z. (2021). Pengaruh Permainan Teka-Teki Gambar Terhadap Perkembangan Kognitif Anak. Research in Early Childhood Education and Parenting, 1(2).

Flannigan, C., & Dietze, B. (2017). Children, outdoor play, and loose parts. Journal of Childhood Studies, 53-60. https://doi.org/10.18357/jcs.v42i4.18103

Hasanah, U. (2016). Pengembangan kemampuan fisik motorik melalui permainan tradisional bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12368

Hijriati, H. (2017). Tahapan perkembangan kognitif pada masa early childhood. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 33-49.

Imawati, I., Rusmawati, R. D., & Nurjati, N. (2021). Media Miniatur Rumah Adat Dengan Panel Surya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 272-278.

Junaidah, J. (2017). Metode Bercerita (Storry Telling) Pada Pengajaran Anak Usia Dini (Studi Pada Paud Satu Atap Way Perancang Abung Kunang Lampung Utara). Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(2), 55-71.

Kiewra, C., & Veselack, E. (2016). Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 70-95.

Mirabella, P. (2019). Loose Parts Play Menyongsong Kemampuan Main Pembangunan Anak Usia Dini di Era Society 5.0. Jakarta:UniversitasPGRISemarang

Nurfadilah, N., Nurmalina, N., & Amalia, R. (2020). Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 4-6 Tahun di Bangkinang Kota. Journal on Teacher Education, 2(1), 224-230. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1193

Nurjanah, N. E. (2021). Pembelajaran STEM berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 5(1), 19-31.

Musyarofah, M. (2017). Pengembangan aspek sosial anak usia dini di taman kanak-kanak Aba IV Mangli Jember tahun 2016. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 99-122. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.99-121

Prameswari, T. W., & Lestariningrum, A. (2020). STEAM-Based Learning Strategies By Playing Loose Parts For the Achievement of 4c Skills in Children 4-5 Years. Jurnal Efektor, 7(1), 24-34. https://doi.org/10.29407/e.v7i2.14387

Qomariyah, N., & Qalbi, Z. (2021). Pemahaman Guru PAUD Tentang Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Penggunaan Media Loose Parts di Desa Bukit Harapan. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 3(1), 47-52. https://doi.org/10.15642/jeced.v3i1.995

Surniyati, P. (2019). Penerapan kegiatan bermain gawang pintar dalam menumbuhkan minat dan pengembangan konsep matematika pada anak TK. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 271-279.

Rahardjo, M. M. (2019). How to use Loose-Parts in STEAM? Early Childhood Educators Focus Group discussion in Indonesia. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 13(2), 310-326. https://doi.org/10.21009/jpud.132.08

Shabrina, E., & Lestariningrum, A. (2020). The role of loose parts play in logical thinking skill in KB Lab school. Journal of Early Childhood Care & Education, 3(1), 36-48. https://doi.org/10.26555/jecce.v3i1.1679

Sutini, A. (2013). Penggunaan Media Alam Sekitar dengan Metode Kreatif untuk Merangsang Motorik Anak Usia Dini melalui Gerak dan Lagu. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1).

Utami, F. N., & Pusari, R. W. (2018). Analisis Kemampuan Kognitif Pemecahan Masalah Anak Dalam Bermain Balok. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 3(2), 70-79. https://doi.org/10.33061/ad.v3i2.2729

Wahyuningsih, S., Pudyaningtyas, A. R., Nurjanah, N. E., Dewi, N. K., Hafidah, R., Syamsuddin, M. M., & Sholeha, V. (2020). The Utilization Of Loose Parts Media In Steam Learning For Early Childhood. Early Childhood Education and Development Journal, 2(2), 1-5. https://doi.org/10.20961/ecedj.v2i2.46326




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38031

Article Metrics

Abstract view : 589 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) indexed by:


 Akreditasi SINTA     Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch BASE Ekuitas

 

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.