Implementasi Nilai-Nilai Kampus Islami yang Ramah Hak Asasi Manusia

Mubarak Ahmad

Abstract


Campus is a place for intellectuals with moral responsibility in acting and thinking, low moral responsibility is a source of problems with the discovery of acts of discrimination in social inequality, gender equality, and the fulfillment of the rights of persons with disabilities who see these conditions undermine the role of campuses in producing a generation of superior and character. become a big obstacle because of the low awareness of Human Rights as basic human rights and Islamic values as a form of moral responsibility of intellectuals. The research uses a qualitative method with a literature study approach. The approach through Islamic-based Human Rights in campus implementation has become the focus of research on the Academic Community in the hope of giving birth to an Islamic campus implementation that is human rights friendly. The research aims to provide a role in creating a campus environment that is friendly to human rights and has Islamic values marked by non-discrimination, tolerance, mutual respect, and respect as an ideal and harmonious campus form.

 


Keywords


Human Rights, Human Rights Friendly Islamic Campus, Civitas Academica.

References


Amin, A. M., Asani, R. N. C. P., Wattimena, C. R. J., & Yuniasih, A. F. (2020). Determinan Ketimpangan Capaian Pendidikan Di Indonesia Tahun 2017. Seminar Nasional Official Statistics, 2019(1), 593–601. https://doi.org/10.34123/semnasoffstat.v2019i1.212

Amsori, A. (2017). Al-Ahkam Al-Khams Sebagai Klasifikasi Dan Kerangka Nalar Normatif Hukum Islam: Teori Dan Perbandingan. Palar | Pakuan Law Review, 3(1), 33–55. https://doi.org/10.33751/.v3i1.400

Arianta, K., Gede, D., Mangku, S., Putu, N., Yuliartini, R., Hukum, J. I., & Ganesha, U. P. (2020). Perlindungan Hukum Bagi Kaum Etnis Rohingya Dalam Perspektif Hak Asasi Manusia Internasional. Journal Komunitas Yustitia Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Ilmu Hukum, 3(2), 166–176.

Begem, S. S., Qamar, N., & Baharuddin, H. (2019). Sistem Hukum Penyelesaian Pelanggaran Hak Asasi Manusia (HAM) Berat Melalui Mahkamah Pidana Internasional. SIGn Jurnal Hukum, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.37276/sjh.v1i1.28

Burhanuddin, H. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al Qur’an. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.36840/alaufa.v1i1.217

Chairiyah, C., Nadziroh, N., & Pratomo, W. (2020). Konsep Sekolah Ramah Hak Asasi Manusia (Ham) Sebagai Wujud Pelaksanaan Konstitusi. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 6(3). https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8157

Dalam, H. M. T. L. pula. (2020). Dinamika Pemikiran. Millah Jurnal Studi Agama, 19(2).

DARISTA, S. M. R. (2018). Sallika_Akuntansi_52416032_FilsafatMoral - Copy.

Dewantara, J. A., Nurgiansah, T. H., & Rachman, F. (2021). Mengatasi Pelanggaran Hak Asasi Manusia dengan Model Sekolah Ramah HAM (SR-HAM). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 261–269. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.277

Elkhairati, E. (2019). Piagam Madinah dan Spiritnya dalam Undang-Undang Dasar (UUD) 1945. Al-Istinbath : Jurnal Hukum Islam, 4(1), 51. https://doi.org/10.29240/jhi.v4i1.776

Hafniati. (2018). HAK ASASI MANUSIA DALAM ISLAM. Al-Adyan, 13(2).

Hakiki, K. M. (2018). Insan Kamil dalam Perspektif Syaikh Abd al-Karim al-Jili. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 3(2), 175–186. https://doi.org/10.15575/jw.v3i2.2287

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 53–64.

Hasan. (2017). Hukum Islam, Demokrasi Dan Hak Asasi Manusia. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(2), 24–31.

Hidayat, A. (2018). Kesenjangan Sosial Terhadap Pendidikan Sebagai Pengaruh Era Globalisasi. Justisi Jurnal Ilmu Hukum, 2(1), 15–25. https://doi.org/10.36805/jjih.v2i1.400

Indriyany, I. A., Hikmawan, M. D., & Utami, W. K. (2021). Gender dan Pendidikan Tinggi: Studi tentang Urgensitas Kampus Berperspektif Gender. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(1), 55–72. https://doi.org/10.14710/jiip.v6i1.9376

Iskandar, K. (2018). Kampung Pendidikan dan Upaya Mensukseskan Program Wajib Belajar 12 Tahun. Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 02(01), 50–80.

Izzah, I. (2018). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Masyarakat Madani. Pedagogik : Jurnal Pendidikan, 5(1), 50–68.

Kawuryan, S. P. (2019). Relevansi konsep pemikiran pendidikan dan kebudayaan George S. Counts dan Ki Hajar Dewantara dengan kompetensi peserta didik abad 21. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 16(2), 175–186. https://doi.org/10.21831/jc.v16i2.22045

Khunaifi, A. Y., & Matlani, M. (2019). Analisis Kritis Undang-Undang Sisdiknas Nomor 20 Tahun 2003. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(2), 81. https://doi.org/10.30984/jii.v13i2.972

Liriwati, F. Y., & Yani, M. (2021). Manajemen Kultur Lembaga Pendidikan Islam. xx(xx), 747–756.

Mahpudin, M. (2020). Hak Warganegara Yang Terampas: Polemik Kebijakan Sistem Zonasi dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Transformative, 6(2), 148–175. https://doi.org/10.21776/ub.transformative.2020.006.02.2

Malla, H. A. B. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Humanistik dalam Membentuk Budaya Toleransi Peserta Didik Di SMA Negeri Model Madani Palu, Sulawesi Tengah. Inferensi, 11(1), 163. https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.163-186

Mashari, F. (2016). Prespektif Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dalam Pendidikan Karakter dan Kaitannya dengan Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 01(02), 285–311.

Mukhoyyaroh, M. (2019). Hak Asasi Manusia dalam Kehidupan Sosial Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Online Studi Al-Qur An, 15(2), 219–234. https://doi.org/10.21009/jsq.015.2.05

Mulyana, A. (2016). Jurnal Ham. In Komnas Ham.

Mutiara, D., & Eriyanto, E. (2020). Analisis Framing Pemberitaan Kasus Kekerasan pada Orientasi Pengenalan Kampus. Jurnal Komunikasi Global, 9(1), 115–140. https://doi.org/10.24815/jkg.v9i1.16594

Nasution, M. (2019). Pendidikan Ham Dalam Konteks Islam Dan Keindonesiaan; Ham Yang Adil Dan Beradab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 219. https://doi.org/10.32832/tawazun.v10i2.1162

Nikmatullah. (2020). QAWWAM: JOURNAL FOR GENDER MAINSTREAMING Demi Nama Baik Kampus VS Perlindungan Korban: Kasus Kekerasan Seksual di Kampus. Journal UIN Mataram, 14(2), 37–53. https://doi.org/10.20414/qawwam.v14i2.2875

Oktaviani, R., & Azeharie, S. S. (2020). Penyingkapan Diri Perempuan Penyintas Kekerasan Seksual. Koneksi, 4(1), 98. https://doi.org/10.24912/kn.v4i1.6635

Ruslan, A., & Syukur, Abdul, K. (2020). 2020. 43–52.

Saihu, M. M., & Aziz, A. (2020). Implementasi Metode Pendidikan Pluralisme Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 131. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i1.1037

Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15. Retrieved from https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159

Sayifullah. (2021). PENGARUH PERTUMBUHAN EKONOMI TERHADAP Jurnal Ekonomi-QU. JEQu : Jurnal Untirta, 11(1), 21–36.

Sirait, S. C. (2017). Tanggung Jawab Pemerintah Untuk Memberikan Pendidikan Kepada Anak Terlantar Dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. De Lega Lata, 2(1), 158–182. https://doi.org/10.31219/osf.io/75tp2

Sitorus, J. C. (2019). Quo Vadis, Perlindungan Hukum Terhadap Korban Pelecehan Seksual Di Kampus. Law Review, 3(1), 30–39. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/lslr/

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Thahir, A. H., Kediri, P. I., & Kediri, I. (n.d.). Koneksitas Munasabah Dan. 170.

Viviansari, D. B. (2019). Tanggung Jawab Negara terhadap Pemenuhan Hak atas Pendidikan Anak Buruh Migran Indonesia di Malaysia. Jurnal HAM, 10(2), 179. https://doi.org/10.30641/ham.2019.10.179-194

Washil, I., & Fata, A. K. (2018). HAM ISLAM DAN DUHAM PBB: Sebuah Ikhtiar Mencari Titik Temu. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 41(2), 428–450. https://doi.org/10.30821/miqot.v41i2.394

Zahra, A., Fatin A, A., Afuwu, H., & Auliyah R, R. (2019). Struktur Kemiskinan Indonesia: Berapa Besar Pengaruh Kesehatan, Pendidikan dan Kelayakan Hunian? Jurnal Inovasi Ekonomi, 4(02), 67–74. https://doi.org/10.22219/jiko.v4i2.9856




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38326

Article Metrics

Abstract view : 367 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) indexed by:


 Akreditasi SINTA     Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch BASE Ekuitas

 

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.