ANALYSIS OF CRITERIA AFFECTING READINESS ENTERING THE WORLD OF WORK FOR CLASS XII STUDENTS AT SMKN 2 BENGKULU SELATAN

Aria Kharisma Pesa, Riki Mukhaiyar

Abstract


This study aims to determine the relationship between the implementation of industrial work practices (Prakerin), discipline and work motivation on readiness to enter the world of work. This type of research is quantitative with correlational research methods. This research was conducted at SMKN 2 Bengkulu Selatan. The population in this study were all grade XII students of SMKN 2 Bengkulu Selatan. The sampling technique used is total sampling, which is a sampling technique where the number of samples is the same as the population of 75 students. Based on the analysis of test data shows that the data is normal and linear. The test results for the Fcount value of 65.553 with Ftable 2.731 because Fcount>Ftable This means that there is a relationship between the implementation of industrial work practices (Prakerin), discipline and motivation to readiness to enter the world of work.

 


Keywords


prakerin, discipline, work motivation, readiness to enter the world of work.

References


Ari Prasetiani. (2016). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri, Prestasi Belajar dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Pengasih. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 2 (1).

Cindy, Riki. (2020). Studi Hubungan Perilaku Guru SMK Teknik Listrik Dalam Pembelajaran Dengan Motivasi Belajar Siswa (Studi Kasus di SMKN 5 Padang). JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), Vol 06 No 01.

Danielson. 2018. Pendidikan Kejuruan. Jakarta: Gramedia.

Depdikbud. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Dian Kurniawan, dkk. 2013. Faktor-Faktor Kesiapan Kerja Siswa Setelah Pengalaman Kerja Industri Kelas XII Jurusan (TKK) Teknik Konstruksi Kayu Dan (DPKK) Desain Produksi Kriya Kayu SMKN 58 Jakarta. Jurnal Pendidikan Sains, Vol 2, No 2.

I Made Sirsa dan I Gusti Ketut. 2014. Kontribusi Ekspektasi Karier, Motivasi Kerja, Dan Pengalaman Kerja Industri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XIII SMK Negeri 2 Seririt. Jurnal Pensil, Vol II, No 2.

Ida Ayu Reviena Damasanti. 2014. Kesiapan Kerja Ditinjau dari Motivasi Kerja, Sikap Kewirausahaan, dan Kompetensi Keahlian Busana Wanita pada Siswa SMKN. E-Journal Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, Vol 5, No 2.

Insiyah Farihati, dkk. 2019. Kedisiplinan, Kemandirian dan Kesiapan Kerja (Employability): Literature Review. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Ahmad Dahlan, Vol 08, No 1.

Jean, Riki. 2020. Studi Kebutuhan Kompetensi Tambahan dan Penunjang pada Kurikulum PSPTE Universitas Negeri Padang. Jurnal Vocational Teknik Elektronika dan Informatika. Vol 8 No 1

Nifah, Aisatun. 2015. Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri (Prakerin), Efikasi Diri, dan Kompetensi Akuntansi Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XIII Program Keahlian Akuntansi di SMK PGRI 2 Kota Salatiga Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Semarang: UNNES

Nurul Murvit. (2018). Kesiapan Kerja Siswa Ditinjau Dari Pengalaman Praktik Kerja Industri dan Bimbingan Karir Pada Siswa Kelas XI Akuntansi SMK Batik 2 Surakarta Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/65735/

Putu Sudira. (2006). Kurikulum Tngkat Satuan Pendidikan SMK. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan SMK, Subdit Pembelajaran.

Ratna Kurniasih. (2016). Hubungan Antara Praktik Kerja Industri dan Motivasi Kerja dengan Kesiapan Kerja Siswa Kelas XI Program Keahlian TKPI SMKN 4 Purworejo. Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta, Vol 6 (1).

Riduwan. 2013. Belajar Mudah Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Stevanni, Riki. 2020. The Relationship Between Motivation and Student Work Readiness at SMKN 1 Lubuk Sikaping. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 4 No 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38618

Article Metrics

Abstract view : 309 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id



Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP) indexed by:


 Akreditasi SINTA     Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch BASE Ekuitas

 

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.