NUREKSAIN WANGUN LAN AJI PENGAJAH-AJAH (NILAI PENDIDIKAN) RING GEGURITAN BASUR PIKARDIN KI DALANG TANGSUB

Authors

  • I KOMANG TENGAH .
  • Ida Bagus Made Ludy Paryatna, S.S. .
  • Drs.Gde Artawan,M.Pd .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbb.v2i1.4566

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) struktur, dan nilai pendidikan dalam Geguritan Basur. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kajian teks dan menggunakan rancangan deskriptif-kualitatif. Data dalam penelitian ini yaitu berupa teks Geguritan Basur sebagai data primer dan informasi, mencatat atau buku penunjang sebagai data skunder. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan dua metode, yaitu: (1) metode observasi, dan (2) dokumentasi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu analisis kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan Geguritan Basur tersusun atas 148 bait pupuh Ginada yaitu Ginada Basur. Struktur geguritan terdiri atas unsur forma dan unsur cerita. Unsur forma meliputi: kode bahasa dan sastra yang terdapat dalam Geguritan Basur mengalami beberapa penyimpangan guru wilang, guru nding-ndong, lan guru gatra. Geguritan Basur mengandung gaya bahasa seperti basita paribasa Bali dalam bahasa Bali, dan geguritan ini menggunakan ragam bahasa seperti anggah-ungguhing basa Bali untuk orang yang terhormat dan orang biasa. Unsur cerita dalam Geguritan Basur meliputi: (1) tema geguritan tentang karmaphala, (2) alur ceritanya yaitu alur maju yang endingnya berakhir bahagia, (3) latar cerita terjadi di rumah I Nyoman Karang dan di setra (kuburan), (4) tokoh sentralnya yaitu I Nyoman Karang dan Ni Sikoasthi sebagai tokoh protagonis serta I Gede Basur sebagai tokoh antagonis. Nilai pendidikan dalam Geguritan Basur meliputi: nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam beberapa bagian yaitu: (1) religius, (2) jujur, (3) toleransi, (4) disiplin, (5) kerja keras, (6) mandiri, (7) demokratis, (8) bersahabat/komunikatif, (9) cinta damai, (10) gemar membaca, (11) peduli sosial, (12) bertanggung jawab. Yang banyak dijalankan oleh tokoh protagonist. Karena skripsi pada jurusan Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka saya lampirkan abstrak menggunakan bahasa Bali. KUUB Tetilik puniki wantah matetujon anggen nguningin (1) wangun, lan (2) aji pengajah-ajah sane wenten ring Geguritan Basur. Tetilik puniki wantah tetilik kajian teks lan nganggen rancangan deskriptif-kualitatif. Data ring tetilik puniki marupa teks Geguritan Basur pinaka data primer lan pakeling, patinget utawi cakepan pinaka data skunder. Ring mupulang data, tetilik puniki nganggen kalih metode, inggih punika: (1) metode observasi, lan (2) metode dokumentasi. Analisis data sane kaanggen ring tetilik puniki wantah analisis kualitatif. Pikolih tetilik puniki nyihnayang Geguritan Basur punika kasusun antuk 148 pupuh Ginada inggih punika Ginada Basur. Wangun geguritan punika wantah marupa unsur forma lan unsur cerita. Unsur forma minakadi: kode bahasa lan sastra sane wenten ring Geguritan Basur wenten kaiwangan guru wilang, guru nding-ndong, lan guru gatra. Ring Geguritan Basur puniki taler nganggen basita paribasa sakadi sane wenten ring bahasa Bali, lan geguritane puniki nganggen undagan basa sakadi sane kanggen ring sang kasinggihang lan jadma sane biasa. Unsur cerita ring Geguritan Basur punika: (1) unteng geguritan wantah karmaphala, (2) lelintihan cerita wantah lelintihan maju sane pamuputnyane bahagia, (3) genah cerita wenten ring umah I Nyoman Karang lan ring setra, (4) pragina utama ring cerita puniki, Ni Sokoasthi lan I Nyoman Karang pinaka pragina sane parisolahnyane patut lan I Gede Basur pinaka pragina sane parisolahnyane tan patut utawi kaon. Aji pengajah-ajah ring Geguritan Basur inggih punika: aji pengajah-ajah tata laksana sane pahannyane : (1) sradha ring agama, (2) arjawa, (3) awiwahara, (4) anut ring laksana, (5) jemet makarya, (6) Newek, (7) demokratis, (8) mapagubugan, (9) tresna asih, (10) jemet ngwacen, (11) urati ring pawongan, (12) eling ring swadharma. Sane makeh kamargiang olih pragina protagonist. Kata Kunci: struktur, nilai pendidikan, geguritan Basur.
Kata Kunci : struktur, nilai pendidikan, geguritan Basur.

ABSTRACT This research aims to determine (1) the structure, and the value of education in Geguritan Basur. This research is a type of research study of texts and uses descriptive qualitative program. The data in this research that is in the form of text Geguritan Basur as primary data and information, record or supporting book as secondary data. In collecting the data, researchers used two methods, namely: (1) the method of observation, and (2) documentation. Analysis of the data used in this research is qualitative analysis. The results of this study indicate Geguritan Basur temple consists of 148 couplet pupuh Ginada such as GinadaBasur. Geguritan structure consists of element of forma and element of story. element Forma include :code language and literature that contained in geguritan Basur experiencing of some lapses wilang guru, guru- Ndingndong, guru gatralan. GeguritanBasur contain such language style Basitaparibasa Bali in Balinese language, and this geguritan uses kind of language geguritan like anggah-ungguhing basa Bali for respectable people and ordinary people. Element of the story in BasurGeguritan include: (1) theme geguritan about karmaphala, (2) the plot is advanced groove happy ending , (3) the background story happened in the house I Nyoman Karang Setra and (grave), (4) the central fugure is I Nyoman coral and Ni Sikoasthi as the protagonist and I GedeBasur as an antagonist. Value of education in GeguritanBasur include: educational value character contained in several parts, namely: (1) religious, (2) honest, (3) tolerance, (4) discipline, (5) hard work, (6) self, (7 ) democratic, (8) friends / communicative, (9) love peace, (10) likes to read, (11) social care, (12) is responsible. The actor from Protagonist character.
keyword : structure, values education, geguritan Basur

Published

03-02-2015

Issue

Section

Articles