RETORIKA SAJERONING PARIKRAMA AGURON-GURON SANE KAANGGEN GURU BASA BALI RING KELAS X SMA N 1 SINGARAJA

Authors

  • I MADE MULIARTA .
  • Dra. Sang Ayu Putu Sriasih,M.Pd .
  • Ida Bagus Putra Manik Aryana, S.S., M. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbb.v2i1.4759

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: menjelaskan tentang pola pengembangan tuturan yang digunakan guru dalam pembelajaran bahasa Bali di kelas X SMAN 1 Singaraja, penataan tuturan guru dalam pembelajaran bahasa Bali di SMAN 1 Singaraja, dan pilihan bahasa guru dalam pembelajaran bahasa Bali di SMAN 1 Singaraja. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Bali di kelas X SMAN 1 Singaraja dan objek penelitian ini adalah retorika yang digunakan oleh guru. Penelitian ini menggunakan dua metode pengumpulan data, yaitu observasi yang digunakan untuk memperoleh data dari pola pengembangan tuturan dalam pembelajaran, penataan tuturan dalam pembelajaran, dan pilihan bahasa guru dalam pembelajaran bahasa Bali di kelas X di SMAN 1 Singaraja. Ada juga instrument berupa wawancara yang digunakan untuk melengkapi data yang didapatkan oleh instrument observasi. Instrument yang digunakan dalam pengumpulan data berupa kartu data. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini, pertama retorika dengan pola pengembangan tuturan yang ada dalam proses pembelajaran di kelas X SMA N 1 Singaraja banyaknya 3 pola atau teknik. Teknik atau pola itu berupa teknik deduktif, teknik induktif, dan teknik sebab-akibat yang berjumlah 16 data, Hasil yang kedua menunjukan guru Bahasa Bali di kelas X SMA N 1 singaraja sudah menggunakan retorika dalam melaksanakan proses pembelajaran walaupun belum begitu bervariasi. Penataan tuturan guru dalam pembelajaran banyaknya 16 data. hasil yang terakhir adalah pilihan bahasa guru yang ada dalam tuturan banyaknya 16 data. Karena Jurusan Bahasa Bali menggunakan skripsi bahasa Bali maka saya melampirkan abstrak berbahasa Bali. Tetilik puniki tetujonnyane inggih punika: sane kapertama anggen nyobyahang pola panglimbak babaosan sane keanggen guru sajeroning aguron-guron basa Bali ring kelas X SMAN 1 Singaraja, sane kaping kalih anggen nyobyahang penataan babaosan guru sajeroning aguron-guron ring kelas X SMAN 1 Singaraja, lan sane kaping tiga anggen nyobyahang pilihan basa guru sajeroning aguron-guron basa Bali ring kelas X SMAN 1 Singaraja. Ring tetilik puniki, sane katilik wantah retorika sane keanggen olih guru sajeroning aguron-guron. Dadosne, sane pinaka jejering tetilik puniki wantah guru basa Bali ring kelas X SMAN 1 Singaraja. lan Penandang tetilik inggih punika retorika sane keanggen olih guru. Tetilik punika nganggen kalih kramaning mupulang data inggih punika observasi sane keanggen ngamolihang data saking pola panglimbak, penataan babaosan, lan pilihan basa guru sajeroning aguron-guron basa Bali. Wenten taler piranti wawancara sane keanggen nyangkepin data sane nenten kapolihang ring piranti observasi. Piranti sane kanggen mupulang data marupa kartu data. Pikolih sane kapolihang ring tetilik puniki inggih punika: kapertama Retorika antuk pola panglimbak babaosan sane wenten sajeroning parikrama aguron-guron ring kelas X SMAN 1 Singaraja akehnyane 3 pola utawi teknik. Pikolih kaping kalih nyihnayang guru basa Bali ring kelas X SMAN 1 Singaraja sampun nganggen retorika sajeroning ngemargiang aguron-guron yadiastun nenten banget bervariasi. Pikolih kaping untat Pilihan basa guru sane wenten sajeroning babaosan akehnyane 16 data.
Kata Kunci : Retorika, pembelajaran, dan guru bahasa Bali

This research is aimed to: explain the speech pattern development used by teacher in teaching Balinese Language in 10th Grade at SMA N 1 Singaraja, teacher’s speech arrangement in teaching Balinese Language at SMA N 1 Singaraja, and teacher’s language choice which is used in teaching Balinese Language at SMA N 1 Singaraja. The subject of this study was Balinese Language teacher who taught 10th grade students at SMA N 1 Singaraja, and the object was the rhetoric used by the teacher. This research used two data collecting method namely, observation; it was to gain data about the speech pattern development utilized in instruction, the speech arrangement in instruction, and the teacher’s language choice in teaching Balinese Language to tenth grade students at SMA N 1 Singaraja. Besides, interview was also done to complete the data gained from observation. The instrument used in collecting the data was data card. The result of this study are; first, there are three techniques of speech pattern development used in teaching Balinese Language in 10th grade at SMA N 1 Singaraja. The techniques are deductive technique, inductive technique, and cause-effect technique. Second, teacher at SMA N 1 Singaraja has used rhetoric in teaching, yet, it is still monotonous. The amount of utterance about teacher’s speech arrangement is 16. Third, there are16 teacher’s language choice which is used in utterance.
keyword : Balinese Language teacher, instruction, rhetoric

Published

06-03-2015

Issue

Section

Articles