Self-Regulated Learing Siswa Kelas XI IPS Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 3 Singaraja

Authors

  • Ni Kadek Andewi Restila Sari Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha
  • Luh Indrayani Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.34930

Keywords:

Self-Regulated Learning, Motive, Methods, Time, Behavior

Abstract

The purpose of this study is to find the students' self-regulated Learning of class XI IPS on Economics subjects at SMA Negeri 3 Singaraja in terms of the dimensions of motives, methods, time, behavior, physical environment and social environment. The type of the research was descriptive study with qualitative approach. The populations were all class of XI IPS at SMA Negeri 3 Singaraja with a total of 103 students. Saturated sampling used in this study, this sampling technique uses the entire study population. The data collection methods used were questionnaires and documentation.  The data analysis technique used was descriptive analysis. The results showed that the students' self-regulated learning of class XI IPS on Economics Subjects at SMA Negeri 3 Singaraja in terms of the dimensions of motives, methods, behavior, physical environment were in a good category, while in terms of time dimensions and social environment were in the category of less well.

Author Biography

Ni Kadek Andewi Restila Sari, Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha

Universitas Pendidikan Ganesha

References

Arikunto, S. (2005). Manajemen Penelitian. PT. Rineka Cipta.

Fasikhah, S. S., & Fatimah, S. (2013). Self-Regulated Learning (SRL) Dalam meningkatkan Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan., 1, 1.

Febriyanti, F., & Imami, A. I. (2021). Analisis Self-Regulated Learning dalam Pembelajarn Matematika Pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Soulmath Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 9, 1–10.

Hidayah, N., & Atmoko, A. (2014). Landasan Sosial Budaya Dan Psikologi Pendidikan Terapannya Di Kelas. Penerbit Gunung Samudera.

Jacob, L., Benick, M., Dörrenbächer, S., & Perels, F. (2020). Promoting Self-Regulated Learning In Preschoolers. Journal Of Childhood, Education & Society. Journal Of Childhood, Education & Society, 1(2), 116–140.

Koro, M., Djamika, E. T., & Ramli, M. (2017). Self-Regulated Learning Sebagai Strategi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs, 29, 788–795.

Kurnia, D., & Warmi, A. (2020). Analisis Self-Reglated Learning Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP Kelas VIII Ditinjau Dari Fase-fase Self-Regulated Learning. PROSIDING SESIOMADIKA, 2(1b).

Lestari, P. (2014).Self Monitoring. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika., 3(1).

Mulyani, M. D. (2013). Hubungan Antara MAnajemen Waktu Dengan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa. Educational Psychology Journal, 2(1).

Nugroho, A. D. (2015). Pengaruh Lingkungan Sosial Dan Fasilitas Sekolah Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Pada Siswa Kelas XI dan XII IPS 1 MAN 1 Manidun TAhun Ajaran 2014/2015. Fourum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 3(2).

Puspita, S. A. L., & Rustika, I. M. (2018). Peran Self-Regulated Learning dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Remaja Akhir Fakultas Kedokteran Universitas Udayana Yang Pernah Menjadi Finalis Bali Pageants. Jurnal Psikologi Udayana, 5(1), 1–11.

Rahmiyati, A. (2017). Pengaruh Self-Regulated Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(9).

Sucipto. (2014). Pengaruh Self-Regulated Learning Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Program Studi IPS SMA Di Kota Jombang. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2).

Sutikno. (2016). Kontribusi Self-Regulated Learning Dalam Pembelajaran. Jurnal STKIP PGRI Trenggalek, 22(2), 288–203.

Winoto, S. (2020). Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. BILDUNG.

Yeni, M., Maizarah, & Ridhwan, M. (2021). Self-Regulated Learning In English Classroom. ELT-Lectura: Studies And Perspectives In English Language Teaching, 8(1).

Yulanda, N. (2017). Pengaruh Self-Regulated Learning Peserta Didik Dalam Peggunaan Gedget. And Development Journal Of Education, 3(2).

Yuliastanty, S., & Nazif, H. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Lingkungan Fisik, Motivasi Belajar, Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa UUniversitas Eka Sakti Padang (UNES). Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Menara Ilmu, 13(11).

Zimmerman, B. J. (2013). Applications Of Self-Regulated Learning Across Diverse Discipline. IAP.

Downloads

Published

2021-12-25

Issue

Section

Articles