Pengaruh Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi, Tingkat Pendidikan, Gender, Terhadap Keberhasilan UKM Di Kecamatan Buleleng

Authors

  • Darma Arya Suta Universitas Pendidikan Ganesha
  • Made Aristia Prayudi Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v14i1.37271

Keywords:

Use of Accounting Information System, Education Level, Gender, SME Success.

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of accounting information systems, education level, and gender on the success of SMEs in Buleleng Sub-District. This research method used on this study is a survey research method through a quantitavie approach. The population in this study are SME owners who registered using Micro Credit Program in Buleleng Sub-Distrct. So that the number of samples obtained 146 respondents by determining the purposive sampling technique. The data that has been collected using a questionnaire will be analyzed using a simple linear analysis method and hypothesis testing through SPSS v.24 for Windows program. The results showed that (1) the use of accounting informastion system had a positive effect on the success of SMEs, (2) the level of education had a positive efect on the success of SMEs, and (3) Gender had a positive effect on the success of SMEs in Buleleng Sub-District.

References

Belkaoui, A. R. (2000). Teori Akuntansi (Edisi Pert). Jakarta: Salemba Empat.

Bulelengkab.go.id. (2020). Memulihkan Omzet UKM Dalam Pandemi Covid-19, DISDAGPERINKOPUKM Gelar Gema UKM Buleleng.

Christian, A. B. G., & Rita, M. R. (2016). Peran Penggunaan Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Menunjang Keberhasilan Usaha. Jurnal EBBANK (Akuntansi), 7(2), 77–92.

Dewi, A. R. (2017). Analisi Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan usaha Bisnis Online Shop di Kota Samarinda. Universitas Mulawarman.

Frima, R. (2018). Pengaruh Tingkat Pendidikan Pemilik UMKM Terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi (Studi Pada UMKM dengan Klaster Menengah di Kota Padang). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 20(1), 107.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.

Nainggolan, R. (2016). Gender, Tingkat Pendidikan dan Lama Usaha Sebagai Determinan Penghasilan UMKM Kota Surabaya. KINERJA : Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 20(1), 1–12.

Nurwani, & Safitri, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Informasi Akuntansi Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah (Studi Pada Sentra Dodol Di Kec. Tanjung Pura). Liabilities Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(1), 37–52.

Santoso, S. (2010). Statistik Parametrik. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Slamet, M., & Bintoro, E. (2019). Pengaruh Pengalaman, Penggunaan Informasi Akuntansi, dan Tingkat Pendidikan Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil dan Menangah (UKM) Industri di Kecamatan Tanggulangin Kabupaten Sidoarjo. Management & Accounting Research Journal : Global, 4(1), 92–102.

Solikha, S. M. (2020). Pengaruh Penggunaan Informasi Akuntansi, Tingkat Pendidikan, Lama Usaha dan Motivasi Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha UKM Kota Tegal. Universitas Pancasakti Tegal.

Sukimo, S. (2016). Makroekonomi Teori Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Wibowo, A., & Kurniawati, E. P. (2015). Pengaruh Penggunaan Informasi Akuntansi Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah (Studi Pada Sentra Konveksi di Kecamatan Tingkir Kota Salatiga). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 18(2), 107–126.

Wicaksono, A. (2020). Airlangga Sebut Omzet UMKM Anjlok 30 Persen Akibat Corona. CNN Indonesia. Retrieved from https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20201215133533-92-582332/airlangga-sebut-omzet-umkm-anjlok-30-persen-akibat-corona

Widyawati, L. M., & Yudantara, I. G. A. P. (2020). Pengaruh Penggunaan Kredit Usaha Rakyat, KOmitmen Organisasi dan Penggunaan Informasi Akuntansi terhadap Kinerja Usaha UMKM. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 10(3), 393–402.

Wilda, A. Y. N., Sunaryo, H., & Wahono, B. (2020). Analisis Pengaruh Gender, Beban Kerja, dan Motovasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan. E-Jurnal Riset Manajemen, 9(13), 48–61.

Downloads

Published

2022-06-27

Issue

Section

Articles