Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Kelas XII Mengikuti Ekstrakurikuler Ekonomi Akuntansi di SMAN1 Kuta Utara

Authors

  • Komang Suparini Economic Education Department, Universitas Pendidikan Ganesha
  • Luh Indrayani Economic Education Department, Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v15i2.40386

Keywords:

Interests, Extracurricular, Economic Accounting

Abstract

This study aims to find out the factors that affect the interest of students of class XII IPS following extracurricular accounting economics. This research is a type of quantitative research. The population and sample used are 144 students of class XII IPS SMAN 1 North Kuta. The data collection method used is a questionnaire. The data that has been collected is then analyzed using factor analysis techniques. The results showed that the factors that affect students following the extracurricular accounting economics consist of two factors, namely physical internal factors, intelligence, talent, maturity, and motivation, and external factors consisting of attention, family environment, and school environment. The most dominant factor influencing students' interests is motivation.

References

Arifin, A. A., & Ratnasari, S. (2017). Hubungan Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(1), 77–82.

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD, 4(1), 47–53. https://doi.org/10.26555/jpsd

Ismiati, L., & Harnanik. (2017). Faktor- Faktor yang Mempengaruhi Minat Siswa Kelas XI IPS Mengikuti Ekstrakurikuler Ekonomi Akuntansi di SMA N 4 Magelang. Economic Education Analysis Journal, 6(7), 636–646. http://journal.unnes.ac.id/index.php/eeaj

Marleni, L. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Junal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159.

Setiani, F., Wiguna, A., & Setiawan, W. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Belajar Anak. Jurnal Paedagogie, 5(2), 111–119.

Singer, K. (1987). Membina Hasrat Belajar di sekolah. Remaja Karya.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Fakor yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kualitatif, Kauntitatif R&D. Alfabeta.

Suliyanto. (2005). Analisis Data Dalam Aplikasi Pemasaran. Ghalia Indonesia.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73–82.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Suparini, K., & Indrayani, L. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Kelas XII Mengikuti Ekstrakurikuler Ekonomi Akuntansi di SMAN1 Kuta Utara. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 15(2), 282–288. https://doi.org/10.23887/jjpe.v15i2.40386

Issue

Section

Articles