Pengaruh Perhatian Siswa Kompetensi Sosial Guru Dan Peran Orang Tua Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMP Negeri 1 Sukasada
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i1.49714Keywords:
Students' Attention, Teacher's Social Competence, The Role of Parents, Learning ActivityAbstract
This study aims to determine the effect of student attention, teacher social competence, and the role of parents on student learning activity during the Covid-19 pandemic at SMP Negeri 1 Sukasada, both partially and simultaneously. This research is a type of causal research. The population is 250 students of class VIII SMPN1 Sukasada, and a sample of 154 respondents using the Yamane or Slovin formula and the proportional stratified random sampling technique. Data was collected through the distribution of questionnaires and observations, which were then analyzed using the t test and F test through the SPSS 28 for Windows program. The results showed that there was a partial and simultaneous influence of student attention, teacher social competence, and the role of parents on student learning activities during the Covid-19 pandemic at SMP Negeri 1 Sukasada.
References
Ahmad, M. A. (2019). Komunikasi Sebagai Wujud Kompetensi Sosial Guru Di Sekolah. Komodifikasi, 7, 33–44.
Alimah, F. (2018). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru terhadap Keaktifan Belajar Siswa. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Azizah, L. K. (2020). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19 di MIN 02 Madiun Kabupaten Madiun Tahun Pelajaran 2020 atau 2021. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Chandra, A. dan A. P. A. (2021). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Iklim Sekolah dengan Disiplin pada Siswa SMP N 2 Padang Tualang Kabupaten Langkat. Psychomutiara, 1(2), 1–14.
Fityan, Y. R. D. A. W. (2018). Keaktifan Sebagai Intervening Dalam Pengaruh Perhatian, Kesiapan, Kemampuan Kognitif Terhadap Hasil Belajar. Economic Education Analysis, 7(1), 75–91.
Handayani, P. (2021). Cara Asyik Belajar Bangun Datar di SD. Guepedia.
Kurniati, Euis, D. (2021). Analisis Peran Orang Tua dalam mendampingi Anak di masa Pandemi Covid-19. Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241–256.
Maemunawi, S. dan M. A. (2020). Peran Guru, Orang Tua, dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi Covid-19. 3M Media Karya.
Mutiara, E. D. (2021). Komunikasi efektif:Aktualisasi Kompetensi Sosial Guru dalam Perspektif Islam. Pedagogik, 12(2), 176–189.
Nasution, A. H. dan F. T. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran Sejarah. Yayasan Kita Menulis.
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa dala Pembelajaran daring melalui Media Game Edukasi quiziz pada masa Pencegahan penyebaran Covid-19. Paedagogy, 7(3), 145–150.
Ruaida, L. dan A. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua terhadap Keaktifan Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. JUSIE, 6(2), 97–108.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Memengaruhinya. Rineka Cipta.
Sudarsana, D. (2020). Kelayakan Instrumen Penilaian Keaktifan Belajar PPKn. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 150–158.
Tegeh, I Made, D. (2019). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Keaktifan Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. IKA, 17(2), 150–170.
Zuhro, A. R. (2021). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru Terhadap Keaktifan Belajar Dan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Man 1 Tulungagung Tahun Ajaran 2020/2021. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, UIN Satu Tulungagung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.