Pengaruh Penghargaan Finansial, Pertimbangan Pasar Kerja, Dan Nilai-Nilai Sosial Terhadap Minat Berkarir Menjadi Akuntan Publik
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i3.82758Keywords:
Financial Reward, Job Market Considerations, Social Values, Public AccountantAbstract
Public accounting is a profession that helps the public in providing information for decision-making, especially related to finance. The purpose of this research is to determine the factors that influence accounting students' interest in choosing the public accounting profession. The factors used in this research are financial rewards, job market considerations, and social values. The approach used is a quantitative approach with survey methods. The sample was taken using a sampling technique with as many as 85 accounting students from Satya Wacana Christian University, Salatiga, to fill out the questionnaire. Data processing in this study used SPSS 26 by testing multiple linear regression. Hypothesis testing uses the R square test and t test. The research results obtained by the R square test showed that the independent variable explained 18.5% of the dependent variable, while 81.5% was explained by other variables outside this research model. The results of the t-test concluded that H3 was accepted, while H1 and H2 were rejected.
References
Ariyani, M., & Jaeni, J. (2022). Persepsi mahasiswa akuntansi mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi minat pemilihan karir menjadi akuntan publik. Owner, 6(1), 234–246. https://doi.org/10.33395/owner.v6i1.624
Azzah, W. A., & Maryono. (2022). Faktor-faktor yang berpengaruh dalam pemilihan karir sebagai akuntan publik oleh mahasiswa program studi akuntansi Universitas Stikubank Semarang. Jurnal Akuntansi Profesi, 13(1), 182–193.
Dippa, F. A. T., Mendra, N. P. Y., & Bhegawati, D. A. S. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi menjadi akuntan publik (studi kasus pada Universitas Mahasaraswati Denpasar). Jurnal Kharisma, 2(2), 262–283.
Essera, F. A., & Djefris, D. (2022). Persepsi mahasiswa akuntansi terhadap pemilihan karier akuntan publik. Jurnal Akuntansi , Bisnis Dan Ekonomi Indonesia, 1(1), 86–91.
Faisal, A., Amiin, M., & Junaidi. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa dalam pemilihan karir sebagai akuntan publik. 7(3), 6.
Febriyanti, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa akuntansi dalam pemilihan karir sebagai akuntan publik. Jurnal Akuntansi, 6(1), 88–98. https://doi.org/10.30656/jak.v6i1.1036
Ghozali Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate, Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Journal of Business Ethics, 14(3), 37–45. https://www-jstor-org.libproxy.boisestate.edu/stable/25176555?Search=yes&resultItemClick=true&searchText=%28Choosing&searchText=the&searchText=best&searchText=research&searchText=design&searchText=for&searchText=each&searchText=question.%29&searchText=AND
Hanifah, Lukita, C., & Astriani, D. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi akuntan publik. 2(2), 207–224.
Hapsoro, D., & Hendrik, D. (2018). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi berkarir sebagai akuntan publik (studi kasus terhadap mahasiswa akuntansi STIE YKPN Yogyakarta). Akuntansi Dewantara, 2(2), 142–156. https://doi.org/10.29230/ad.v2i2.2638
Husna, N. P., Sunandar, N., & Lestari, S. S. S. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi memilih karir menjadi akuntan publik. Jurnal Aktiva: Riset Akuntansi Dan Keuangan, 4(2), 94–109.
Laksmi, A. C., & Al Hafis, S. I. (2019). The influence of accounting students’ perception of public accounting profession: a study from Indonesia. Journal of Contemporary Accounting, 1(1), 47–63. https://doi.org/10.20885/jca.vol1.iss1.art5
Murdiawati, D. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi di Surabaya untuk memilih karir menjadi akuntan publik. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 20(2), 248–256. https://doi.org/10.29040/jap.v20i2.748
Rabia, F. M., & Primasari, N. H. (2022). Analisis determinan minat mahasiswa akuntansi berkarier sebagai akuntan publik. Substansi: Sumber Artikel Akuntansi Auditing Dan Keuangan Vokasi, 5(2), 78–94. https://doi.org/10.35837/subs.v5i2.1460
Rahmadiany, A. W., & Ratnawati, D. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi memilih karir sebagai akuntan publik. Jurnal Christian Humaniora, 5(1), 47–63.
Timporok, A. J., Sondakh, J. J., & Gerungai, N. Y. T. (2019). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa akuntansi terhadap pemilihan karir sebagai akuntan publik pada mahasiswa akuntansi Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(4), 4878–4887.
Triono, H., & Minarso, B. (2018). Analisis faktor-faktor yang berpengaruh pada minat pemilihan karir akuntan publik dan akuntan non publik mahasiswa akuntansi (Studi kasus pada Universitas Dian Nuswantoro dan Universitas AKI di Semarang). Aset, 20(2), 103–107.
Viriany, V., & Wirianata, H. (2022). Faktor-faktor pemilihan karir sebagai akuntan publik. Jurnal Bina Akuntansi, 9(1), 1–21. https://doi.org/10.52859/jba.v9i1.165
Wardiningsih, R. (2023). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi Universitas Mataram dalam pemilihan profesi sebagai akuntan publik. Manazhim, 5(1), 126–139. https://doi.org/10.36088/manazhim.v5i1.2779
Wibowo. (2021). Pengaruh Penghargaan Finansial, Pertimbangan Pasar Kerja, Pelatihan Profesional, Pengakuan Profesional, dan Nilai-Nilai Sosial Terhadap Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik Bagi Mahasiswa Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Program Studi Akuntansi Syaria. Proceding Seminar Nasional Kewirausahaan, 2(1), 1112–1126. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30596%2Fsnk.v2i1.8444
Wijaya, D. (2018). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa akuntansi di Universitas Islam Indonesia dalam pemilihan karir sebagai akuntan publik. Skripsi, 1–155. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/13491
Suharsono, N., Rahmawati, P. I., & Irwansyah, M. R. (2019). Character-Based Education to Develop Culture of Entrepreneurship in Higher Education. In International Conference on Tourism, Economic, Accounting, Managemeng and Social Science (pp. 300–304). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/teams-18.2019.53
Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Principles of Marketing. New Jersey: Prenctice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.