UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PASSING ATAS DAN PASSING BAWAH BOLA VOLI MELALUI METODE PEMBELAJARAN SMALL GROUP ACTIVITY
Keywords:
Pembelajaran Kooperatif, Tipe Jigsaw, AudiovisualAbstract
The jigsaw learning model is a student-centered learning model. The aim of this research is to determine the effect of using the jigsaw type cooperative learning model with audiovisual assistance on learning outcomes for PJOK volleyball material in class VIII at SMP Negeri 1 Sawan. This type of research is experimental research using the randomize pretest-posttest control group research design the same subject design. The sample for this research was class VIII students at SMP Negeri 1 Sawan for the 2023/2024 academic year, which consisted of two classes. Class VIII A is the control class with a total of 32 people and class VIII B is the experimental class with a total of 33. The data collection method used is tests and documentation using cognitive, affective assessment instruments, and the data analysis used in this research is the Independent Sample Test with spss 22 for windows help. The results showed that the mean value for the control was 76.09 while the mean value for the experiment was 81.82. The experimental value is greater than the control. Apart from that, a p-value of 0.000 was also obtained, this value was <0.05. So it can be concluded that the jigsaw type cooperative learning model has a significant effect on student learning outcomes in class VIII volleyball at SMP Negeri 1 Sawan.
References
Adnyana, K. S., & Gunarto, P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Generatif untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Servis dalam Permainan Bolavoli. Jurnal Penjakora, 7(2), 160-164.
Aspi, M., & Syahrani. 2022. Profesional Guru Dalam Menghadapi Tanangan Perkembangan
Teknologi Pendidikan. ADIBA: Journal Of Education, 2(1), 64–73.
Bachtiar, F. A., Herlambang, T., & Setiawan. 2019. Keefektifan Tingkat Keterampilan Passing Bawah dan Passing Atas Pada Pembelajaran Bolavoli Berbasis Aplikasi Android di SMK Negeri 5 Semarang. Prosiding. Seminar Nasional KeIndonesiaan IV Tahun 2019 “Multikulturalisme dalam Bingkai Ke-Indonesiaan Kontemporer”; 173- 180.
Boleng, L. M., Babang, V. M. M. F., & Suaib, R. 2020. Pengembangan Media Audio Visual Passing Bawah dalam Permainan Bola Voli Siswa Kelas VI SD Inpres Oeba 1 Kupang. Journal of Physical Education Health and SporSciences,1(2), 18-26. https://penjaskes.undana.ac.id/wp- content/uploads/2022/04/Development-of-Audio-VisualPassing- Lukas.pdf.
Erayani, N. L., Sudika, I. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UTUK MENINGKATKAN
Fahmi, M. 2022. Analisis Gerak Anatomi Passing Bawah dalam Permainan Bolavoli Menggunakan Aplikasi Android “VAS” (Volleyball Analysis Skill). Jurnal Ilmu Keolahragaan, 21(2), 174-183.
Fernando, J. 2022. Media Pembelajaran Bolavoli Interaktif Berbasis Android. Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2), 94- 99. https://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JOK/article/view/587/459.https://ojs.ikippgribali.ac.id/index.php/jpkr/article/view/600 HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD. Widyajaya: Jurnal Mahasiswa Prodi PGSD, 2(2).
Irwanto, E. & Setyaningsih, P. 2020. Metode Pembelajaran Langsung dan Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) pada Hasil Pembelajaran Pasing Bawah Bolavoli. Jurnal Pendidikan Kesehatan dan Rekreasi Volume 6, No. 1. Diakses pada:
Mulyani, Fitri dan Nur Haliza. 2021. Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (IPTEK) dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling 3 (1) : 103.
Pakpahan, A., et al. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Patah, M. P., Artanayasa, I. W., & Suwiwa, I. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Passing Bola Voli. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 7(3), 99-108.
Pratama, M. A. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TIPE JIGSAW DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 2(2), 52-67 Pribadi. 2017. Media dan Teknologi Dalam Pembelajaran. Cet Ke 1. Jakarta: PT. Balebat Dedikasih Prima.
Priyatno. 2013. Mandiri Belajar Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom
Rahmawati, E., Jaenudin, R., & Fitriyanti, F. (2018). Pengaruh Media Edmodo Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 2(2), 186-193.
Ramadhan, F., Yulianti, M., & Henjilito, R. 2020. Penerapan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar dribble bolabasket. Edu Sportivo Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 50–59. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5122.
Sugiyono. 2019. In Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sundaya, Rostiana. 2016. Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Suryani, L., & Seto, S. B. 2021. Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatan Perilaku Cinta Lingkungan pada Golden Age. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan
Anak Usia Dini, 5(1), 900–908. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.601
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 I Made Allen Somanajaya Pradipta, I Wayan Artanyasa, I Komang Sukarata Adnyana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pelatihan Olahraga Pariwisata is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.