PJOK LEARNING OUTCOMES OF STUDENT THROUGH THE IMPLLEMENTATION OF PjBL LEARNING MODEL ORIENTED TPACK
Abstract
This study aims to determine the increase in PJOK learning outcomes through the big ball (volleyball passing) in class VIII.1 student at SMP Negeri 2 Singaraja by implementing project based learning model oriented TPACK. This research is a type of classroom action research. The subjects of this study were students in class VIII.1 at SMP Negeri 2 Singaraja. Learning achievement data is taken with the basic volleyball passing technique assessment format including affective, cognitive, psychomotor aspects. The data were analyzed using descriptive statistical analysis techniques. The results showed that implementing project based learning model oriented TPACK could improve PJOK learning outcomes on big ball material (volleyball passing) in class VIII.1 student in SMP Negeri 2 Singaraja. It can be seen in cycle I and cycle II that the percentage of classical learning outcomes increased from 57,2% to 93,7%. It can be concluded that the implementation of a project based learning (PjBL) model oriented technological pedagogical and content knowledge (TPACK) can improve the learning outcomes of PJOK.
Keywords: Project Based Learning, Learning Outcomes, PJOK
References
Abbas, N. (2000). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah (problem based Instruction) dalam pembelajaran matematika di SMU. Dapat Diakses Pada: Http://Www, Depdiknas. Go. Id/Jurnal/51.
Abdullah, & Munadji. (1994). Dasar-Dasar Pendidikan Jasmani. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.
Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula.
Afriana, J. (2015). Project based learning (PjBL). Makalah Untuk Tugas Mata Kuliah Pembelajaran IPA Terpadu. Program Studi Pendidikan IPA Sekolah Pascasarjana. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.
Akhwani, A., & Rahayu, D. W. (2021). Analisis komponen TPACK guru SD sebagai kerangka kompetensi guru profesional di Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(4), 1918–1925.
Amir, Z. (2015). Risnawati.(2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. Aswaja Pressindo.
Anni, C. T. (2004). Psikologi Belajar. Semarang. IKIP Semarang Press.
Apollo, S. (2022). Peningkatan Nilai PJOK Materi Lari Jarak Pendek Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Siswa Kelas VI Di SDN 1 Madurejo Tahun Pelajaran 2020/2021.
Ariani, D. N. (2015). Hubungan antara Technological Pedagogical Content Knowledge dengan Technology Integration Self Efficacy Guru Matematika di Sekolah Dasar. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 79–91.
Beutelstahl, D. (2003). Belajar Bermain Bola Voli. CV. Pioner Jaya.
BSNP. (2006). Standar Isi Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Depdikbud.
Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Dirman, C. J., & Juarsih, C. (2014). Teori belajar dan Prinsip-prinsip Pembelajaran yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta
Dwiyogo, W. D. (2007). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Malang: Wineka Media.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan model pembelajaran. Jakarta: Indeks.
Evitasari, A. D., & Nurjanah, T. (2019). Optimalisasi Hasil Belajar IPA Melalui Model Project Based Learning Pada Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Petarangan. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1.
Goodman, & Stivers. (2010). Mendefinisikan Project Based Learning (PjBL). Educational Physcology.
Haikal, E. S., & Indahwati, N. (2022). Optimalisasi Pemberian Tugas Project Based Learning Pada Mata Pelajaran PJOK Model Online Untuk Peningkatan Prestasi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 10, 7–11.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hernawan, A. H., Susilana, R., & Julaeha, S. (2014). Pengembangan Kurikulum dan pembelajaran di SD. Universitas Terbuka, 1–40.
Herring, M. C., Koehler, M. J., & Mishra, P. (2016). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators (Vol. 3). Routledge New York.
Ifa, M. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMK Negeri 3 Boyolangu pada standar kompetensi menerapkan keselamatan dan kesehatan kerja (k3). Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2).
Isjoni, H. (2009). Pembelajaran kooperatif meningkatkan kecerdasan komunikasi antar peserta didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kanca, I. N. (2010). Metode Penelitian Pengajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Kemdikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun Ajaran 2014/2015 : Mata Pelajaran IPA SMP/Mts. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ketaren, A. M. P. (2021). TPACK sebagai Solusi Guru PJOK untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Dan Lokakarya Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Jakarta, 4(01), 217–222.
Komalasari, K. (2010). Pembelajaran kontekstual konsep dan aplikasi. Bandung: Refika Aditama.
Komalasari, K. (2012). The effect of contextual learning in civic education on students’ civic skills. Educare, 4(2)
Kosasih, E. (1992). Pendidikan Jasmani: teori dan Praktek. Jakarta: Erlangga.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Sukses mengimplementasikan kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.
Lestari, T. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Kompetensi Dasar menyajikan ContohContoh Ilustrasi Dengan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Metode Pembelajaran Demonstrasi Bagi Siswa Kelas XI Multimedia SMK Muhammadiyah Wonosari. Universitas Negeri Yogyakarta, 157
Lie, A. (2008). Cooperative Learning, Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana.
Martiani, M. (2021). Kemandirian Belajar Melalui Metode Pembelajaran Project Based Learning Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(2), 480–486.
Mayuni, K. R., Rati, N. W., & Mahadewi, L. P. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 183–193.
Mulyatiningsih, E. (2011). Riset terapan bidang pendidikan dan teknik. Yogyakarta: UNY Press.
Nasution, S. (2011). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Philips, A. (2007). Metode Pembelajaran inkuiri. Tesis Pascasarjana Teknologi Pendidikan.
Pranopik, M. R. (2017). Pengembangan Variasi Latihan Smash Bola Voli. Jurnal Prestasi, 1(1).
Putri, C. K., Armida, A., & Fatmawati, K. (2019). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Padapembelajaran Tematik Kelas Iv Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Muaro Jambi. UIN SULTHAN THAHA SAIFUDDINJAMBI.
Quddus, A. (2020). Implementasi Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pendidikan Profesi Guru (PPG) PAI LPTK UIN Mataram. Jurnal Tatsqif, 17(2), 213–230. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i2.1911
Rahayu, E. T. (2016). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani: implementasi pada pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan.
Rahayu, S. (2017). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Integrasi ICT dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA IX, 9, 1–14.
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.
Rocha, R. F., & Clemente, F. M. (2012). Expertise in sport and physical education: review through essential factors. Journal of Physical Education and Sport, 12(4), 557.
Rusman, M.-M. P. (2012). Mengembangkan Profesional Guru, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Saputro, O. A., & Rahayu, T. S. (2020). Perbedaan Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) dan Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Monopoli terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 185–193.
Sherly, S., Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2021). Merdeka belajar: kajian literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 183–190.
Sinabang, K. A. P. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah bola Voli Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri Pada Siswa Kelas X SMA Budi Murni 3 Medan Tahun Ajaran 2013/2014. UNIMED.
Sjukur, S. B. (2012). Pengaruh blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa di tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3).
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Bina Aksara.
Subagyo, F. (2021). Implementasi Project Based Learning dalam Pembelajarkan Tenis Meja pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 14 Surakarta Tahun Pelajaran 2020/2021.
Sudjana, N. (2005). Penilaian hasil proses belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N. (2011). Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya. Sugiyono.(2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta. Sugiyono.
Suherman, W. S. (2004). Pembelajaran pendidikan jasmani yang menarik, menggembirakan, dan mencerdaskan bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Nasional Pendidikan Jasmani Dan Ilmu Keolahragaan, 1(3), 12–19.
Suherman, W. S. (2007). Pendidikan jasmani sebagai Pembentuk fondasi yang Kokoh bagi tumbuh kembang anak. Pidato Pengukuhan Guru Besar. Yogyakarta: FIK UNY [Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta]. Tersedia Secara Online Juga Di: Http://Staff. Uny. Ac. Id/Sites/Default/Files/131808337/WSSuherman-PidatoKukuh_0. Pdf [Diakses Di Cimahi, Jawa B.
Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi pembelajaran teori dan aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Suprijono, A. (2015). Cooperative learning: teori & aplikasi PAIKEM. Pustaka Pelajar.
SURVIVALIANTO, G. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Teknik Dasar Pasing Bawah Dalam Permainan Bola Voli Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Projek (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VII F SMP Negeri 17 Kota Tasikmalaya Tahun Ajaran 2017/2018). Universitas Siliwangi.
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Suwiwa, I. G. (2021). Effectiveness of Project Based Learning in Blended Learning Setting to Increase Student Knowledge and Skills in Pencak Silat. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 6(2), 262–267.
Syahrin, A., Amiruddin, A., & Bustamam, B. (2017). Peran guru pendidikan jasmani dalam membentuk karakter siswa pada MTs Se-Banda Aceh tahun pelajaran 2016/2017. Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi, 3(2).
Syamsuddin Abin, M. (2007). Psikologi Kependidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tapo, Y. B. O. (2019). Pengembangan model latihan sirkuit pasing bawah T-Desain (SPBT-Desain) bola voli sebagai bentuk aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran PJOK untuk tingkat sekolah menengah. Jurnal Imedtech--Instructional Media, Design and Technology, 3(2), 18–34.
Thomas. (2000). A Review of Research on Project Based Learning. The Autodesk Foundation.
Trianto, S. P., & Pd, M. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
UU Nomor 20 Tahun 2003. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL.
Wahyuni, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika Pendidikan Dasar Fkip Umsu. Jurnal EduTech, 5(1), 84–88. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/2982
Wina, S. (2009). Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Fisika Undiksha, 1, 196–197.
Yudiana, Y., & Subroto, T. (2010). Permainan bola voli. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Zain, A. (2020). Strategi belajar mengajar.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 I Nyoman Tri Yudana, I Putu Panca Adi, I Gede Suwiwa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pelatihan Olahraga Pariwisata is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.