Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Captivate Pada Mata Kuliah Dasar-Dasar Instalasi Listrik di Prodi PTE Undiksha

Authors

  • I Putu Suka Arsa
  • Nyoman Santiyadnya
  • kefvi Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpte.v12i3.66542

Abstract

This reserch aims to develop an create a learning media tool in the form of Adobe Captivate based learning media for the subject Basic of Electrical Courses in the Electrical Engineering Education program at Undiksha University. The study addresses the issue of lack of knowledge in that can support learning the basics of Electrical Installation. It follows a Reserch and Development (R&D) approach.The reserch employs statistical analysis techniques, specifically percentage analysis, to process data from content experts, media experts, and student trials. Questionnaires are used as data collection instrumens for content eexperts, media experts, and students. The reserch findings indicate a validation test result of 96.87% from content experts, qualifying as highly suitable, a validation test result of 98.43% from media experts, qualifying as highly suitable, a small group trial with 5 respondents achieving a 100% result, qualifying as highly suitable, and a large group trial with 17 respondents achieving an 96.6% result, also qualifying as highly suitable. The developed learning tool, an Interactive Media Development based on Adobe Captivate for Basic Electrical Installation in the Electrical Engineering Education.

References

Ardiyanto, Arif dan Nur Kholis. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Captivate 8 Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Teknik Audio Video Di Smk Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro.

Arikunto. 2010. Metode Penelitian dan Analisis Data diakses tanggal 23 Oktober 2021 (sumber: http://eprints.walisongo.ac.id/3196/4/3105134_Bab3.pdf)

Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta : PT. raja Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran Edisi Revisi. Jakarta : PT. raja Grafindo Persada.

Dan R&D), Bandung: Alfabeta diakses tanggal 23 Oktober 2022 (sumber: http://repo.iain-tulungagung.ac.id/8443/6/BAB%20III.pdf)

Fatah, S. (2005). Teknologi Pendidikan. Semarang: Rasail.

Fathurohman, Pupuh dan Sobry Sutikno. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Bandung : PT. Refika aditama.

Herdyansyah, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Software Adobe Captivate 9 Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X TAV di SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 6(1).

P.Van.Harten, Ir. E. Setiawan. 1999. Instalasi Listrik Arus Kuat 1. CV. Trimitra Mandiri.

Panitia Revisi PUIL. 2000. Persyaratn Umum Instalasi Listrik. Jakarta: Lembaga Ilmu Pengetahuan Inonesia.

Samsul, S. (N.D.).. Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Captivate Berbasiskan Pengajaran Dengan Metode Kontekstual Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Kelas Viii SMP.

Setyawan, D. T., & Ismayati, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Captivate Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dasar Listrik Dan Elektronika Di Smk Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 8(1).

Sudarman, Riyadi, R., & Astuti, R. F. (2020). Development of Interactive Learning Multimedia to Increase Understanding of Basic Skills Teaching Procedures. 432(Esic 2019), 132–136. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200417.030

Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta.

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187–200. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3295

Wiratama, W. M. P. (2023). KOMPARASI KESTABILAN POSISI PANEL SURYA MENGGUNAKAN PENGENDALI PID (PROPORTIONAL, INTEGRAL DAN DERIVATIVE) DENGAN FLC (FUZZY LOGIC CONTROL). Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 14(1).

Wiratama, W. M. P. (2023). Pengembangan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Praktis. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 12(1), 79-87.

Wiratama, W. M. P., Santiyadnya, N., & Krisnawati, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe QD (Quick on The Draw) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Siswa Kelas XI MIA 4 SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 6(3), 137-146.

Yulianti, P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Captivate Pada Materi Relativitas Khusus Di Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Published

2023-12-03 — Updated on 2024-04-26

Versions