Strategi Peningkatan Keterampilan Pramusaji di Makase Restaurant
DOI:
https://doi.org/10.23887/jmpp.v3i2.28992Keywords:
Strategy, Skills, Waiter/ssAbstract
This research aims to determine the strategy of upgrading waiter/ss skills at Makase Restaurant. The subject of this study is Supervisor and employee of Makase Restaurant. The object of this study is a strategy to improve the skills of waiter/ss at Makase Restaurant. Data collection methods are observations, documentation and interviews. The results of this research are (1) waiter/ss constraints in serving guests at Makase Restaurant is a limitation of foreign languages because not all guests can speak English cause slow service and guest complaint. (2) the strategy used to improve the skills of waiter/ss is to provide consistent training, competency tests, and hold competitions in hotels that can affect operational smoothness, increase guest satisfaction and increase sales.
References
Darba, M. D. (2019). Keterampilan Room Attendant Di Hotel. 1-74. Dipetik Mei 18, 2020, dari http://repository.stp-bandung.ac.id/bitstream/handle/123456789/854/201621311%20-%202019.pdf?sequence=1
Fitria. (2018). Pengaruh Komunikasi Dan Kemampuan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai. Economic, Business and Accounting. doi:https://doi.org/10.31539/costing.v2i1.460
Melati, F. (2018). Analisis Strategi Dinas Pariwisata Kabupaten. 1-185. Dipetik Mei 17, 2020, dari http://digilib.unila.ac.id/31185/17/TESISTANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf
Oktafiani, D. (2016). Strategi Food & Baverage Product Departement Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Di Chrystal Sapphire Restaurant Best Western Premier Solo Baru. Dipetik Mei 19, 2020, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/56348/MjUyNDEy/Strategi-Food-Baverage-Product-Departement-Dalam-Meningkatkan-Kualitas-Pelayanan-Di-Chrystal-Sapphire-Restaurant-Best-Western-Premier-Solo-Baru-5.pdf
Pratama, T. A. (2018). Analisis Internal Perum Damri Cabang Lampung Dalam Persaingan Transportasi Antar Kabupaten/Kota. 1-85. Dipetik Mei 18, 2020, dari http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/31297
Sa’diyah, I. F. (2018). Perbedaan Pengetahuan Sebelum Dan Sesudah Pendidikan Kesehatan Malaria Dan Analisis Keterampilan Pembuatan Sediaan Apusan Darah Tepi Pada Agen Bom Di Desa Sukajaya Lempasing Kabupaten Pesawaran Lampung. 1-50. Dipetik Mei 18, 2020, dari http://digilib.unila.ac.id/55390/3/SKRIPSI%20FULL%20TEKS%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf
Sholichah, Z. (2019). Strategi Pemasaran Yang Tepat Guna Dalam Menciptakan Nilai Pelanggan Pada Kereta Api Kertajaya Dikab. Bojonegoro. 10-42. Dipetik Mei 17, 2020, dari http://repository.unigoro.ac.id/229/2/BAB%20II.pdf
Guntu dan Yulianto. 2015. Upaya Profesionalisme Kerja Untuk Meningkatkan Pelyanan Tamu Di The Grand Palace Hotel Yogyakarta.Tersedia pada https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Upaya+profesionalism e+Kerja+Untuk+Peningkatan+pelayanan+tamu+di+The+Grand+Palace+Hotel+Yogy akarta&btnG (diaskses pada 5 april 2019)
Kusuma, Arta Adi. 2013. Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Staf Hotel Muria Semaarang. Tersedia pada https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Pengaruh+Motivasi+D an+Lingkungan+Kerja+Terhadap+Kinerja+Staf+Hotel+Muria+Semaarang&btnG= (diakses pada tanggal 11 April 2019)
Moelong.Lexy j.2008. Metode Penelitian Kunatitatif Edisi Revisi.Bandung: Penerbit PT.Remaja Rosdakrya.
Murjianto.2001. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bina Atmaja: Bandung
Pearce II, Jhon A, dan Robinson Richard B.Jr (2008). Manajemen Strategis 10. Salemba Empat: Jakarta
Sutrisno,Edi. 2009, Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Media Group.
www.google.com 2019. Peta Hotel Holiday Inn Baruna Bali. Tersedia pada https://www.holidayinnresorts.com.