NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NASKAH TANTRI KAMANDAKA

Authors

  • Ida Ayu Sukma Wirani

DOI:

https://doi.org/10.23887/prasi.v11i01.10972

Abstract

ABSTRACT
 
 Classic story or satua Bali already started to fall behind and replaced by a more modern story theme. To revive the classic stories in Bali, researchers conduct studies on Kamandaka Tantric texts. As for the objectives of the present study, namely, 1) To know the stories in the script Tantric Kamandaka. 2) To determine the values of character education in Tantric texts Kamandaka. The method used in this research is the method of documentation. There are two results obtained in this study, namely (1) the stories in the script TANTRI Kamandaka 11 title story consists of 35 parts of the story, namely 1) Friendship Kura-Kuran premises Geese (3-part story), 2) Ticks with bedbug (5-part story), 3) the Sewanggara death without a witness, 4) Papaka, Tiger and Monkey (12-part story), 5) Tiger Run Because Goat Betina (2-part story), 6) Gajah Mati in Kroyok By Bird Palatuk , Crow, Flies and Frogs (4-part story), 7) Takshaka Dead By Parents Village (2 part story), 8) Naga Sitara Dead Because Budi Worse, 9) story Three Fish, 10) the King Aridarma Know the language of animals not Come said She Wrong, (3 part story), 11) Death of the Candapinggala with the Nandaka. (2) there are 20 values of character education (religious values, honesty, tolerance, discipline, hard work, creative, independent, curiosity , respect for others, friendship, solidarity, love of peace, environmental care, social care, responsibility, courtesy, mutual help, democratic, recognize excellence and unyielding) Kamandaka Tantric story can be embedded in each individual as the basis for the formation of character.Key words: value character, Tantri Kamandaka
ABSTRAK Cerita klasik atau satua  Bali sudah mulai tertinggal dan tergantikan oleh cerita yang temanya lebih modern. Untuk membangkitkan kembali cerita-cerita klasik yang ada di Bali, peneliti mengadakan kajian tentang naskah Tantri Kamandaka.adapun tujuan daripada peneltian ini yaitu, 1) Untuk mengetahui cerita-cerita yang ada dalam naskah Tantri Kamandaka. 2) Untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan karakter dalam naskah Tantri Kamandaka. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode dokumentasi.Ada dua hasil yang didapatkan dalam penelitian ini, yaitu (1) cerita-cerita yang ada dalam naskah Tantri Kamandaka 11 judul cerita yang terdiri dari 35 bagian cerita yaitu 1)Persahabatan Kura-Kuran denga Angsa (3 bagian cerita), 2) Kutu dengan Kepinding (5 bagian cerita), 3) Sang Sewanggara mati tanpa saksi, 4) Papaka, Harimau dan Kera (12 bagian cerita), 5) Harimau Lari Karena Kambing Betina (2 bagian cerita), 6) Gajah Mati di Kroyok Oleh Burung  Palatuk, Gagak, Lalat, dan Katak (4 bagian cerita), 7) Taksaka Mati Oleh Orang Tua Desa (2 bagian cerita), 8) Naga Sitara Mati Lantaran Budi Buruknya, 9) Cerita Tiga Ikan, 10) Sang Raja Aridarma Tahu Bahasa BInatang tidak Ikut Kata Istrinya yang Salah,(3 bagian cerita), 11) Matinya Sang Candapinggala dengan Sang Nandaka.(2) ada 20 nilai pendidikan karakter (nilai religius, jujur, toleransi, disiplin, kerja keras, kreatif, mandiri, rasa ingin tahu, menghargai orang lain, bersahabat, setia kawan, cinta damai, peduli lingkungan, peduli sosial, tanggung jawab, sopan santun, tolong menolong, demokratis, menghargai prestasi dan pantang menyerah) Cerita Tantri Kamandaka dapat ditanamkan dalam setiap individu sebagai dasar pembentukan karakter.Kata-kata kunci: nilai karakter, tantri kamandaka

Downloads

Published

2016-07-01

Issue

Section

Articles