IMPLEMENTASI PROGRAM BELAJAR DARI RUMAH (BDR) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA MASA PANDEM KORONA

Authors

  • Annisa Tiara Kusuma Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Laili Etika Rahmawati Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23887/prasi.v16i01.33837

Keywords:

Learning, Learning from home, Learning Bahasa Indonesia

Abstract

The purpose of this research is to describe the planning, implementation, and evaluation of Indonesian language learning during the corona pandemic through a home learning program (BDR) in grade VIII students of Karanggede Boyolali Integrated MTs. This study uses qualitative methods. Data collection techniques used are teacher interviews and questionnaires given to students. The subjects of this study were Indonesian language teachers and grade VIII students of Karanggede Boyolali Integrated Mts. Based on the results of research on Indonesian language learning planning conducted by teachers include: Preparing KI and KD, Preparing syllabus, Preparing RPP prepared 1 sheet only and RPP made 1 meeting, Preparing prota and promes, Preparing academic kalander. Implementation of Indonesian language learning in Integrated MTs Karanggede Boyolali with method on came-close came. Evaluation of learning is done by reviewing meriview material with the holding of a short quiz, and for daily replays is done by submitting questions through google form. Recommended in activities through home learning programs (BDR), teachers are able to design learning activities from planning to evaluation in a simpler, creative and effective way.

References

. M., & Rusimamto, P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Software Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Di Smk Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 107–114.

Ahsani, E. L. F. (2020). Strategi Orang Tua dalam Mengajar dan Mendidik Anak dalam Pembelajaran At The Home Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Al_Athfal, 3(1), 37–46.

Anggara, D. S., & Abdillah, C. (2018). Proses Pembelajaran Program Homeschooling Tingkat Sekolah Dasar Di Pkbm Anugrah Bangsa Kota Semarang. EDUKA : Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 3(1). https://doi.org/10.32493/eduka.v3i1.3802

Empati, J., Ananda, L. R., & Kristiana, I. F. (2017). Studi Kasus: Kematangan Sosial Pada Siswa Homeschooling. Empati, 6(1), 257–263.

Hamalik, O. (2004). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.

Hanifah Salsabila, U., Irna Sari, L., Haibati Lathif, K., Puji Lestari, A., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138

Harianto, F. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. 14(2).

Keraf, A. S., & Dua, M. (2001). Ilmu Pengetahuan Sebuah Tinjauan Filosofis (Vol. 22). Kanisius.

Kurniasari, A. dkk. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 1–8.

Maiti, & Bidinger. (1981). Pengembangan Media E-Modul Berbasis Aplikasi Android Materi Komunikasi Sinkron Dan Asinkron Dalam Jaringan Mata Pelajaran Simulasi Dan Komunikasi Digital Kelas X Multimedia Di Smk Negeri 1 Sooko Mojokerto. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Munawaroh, A. N., Jayadinata, A. K., & Aeni, A. N. (2017). Jurnal pena ilmiah: vol 2, No 1 (2017). Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2051–2060. ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/download/3566/pdf%0A%0A

Pembelajaran, M. (2003). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, dan Model Pembelajaran. 1.

Pendidikan, M., Kebudayaan, D. A. N., & Indonesia, R. (2013). Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease(Covid-19). 2013–2015.

Purbawati, C., Rahmawati, L. E., Hidayah, L. N., & Wardani, L. S. P. (2020). Tingkat Partisipasi Siswa Sekolah Menengah Pertama Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 102–108. https://doi.org/10.24176/re.v11i1.4919

Rahmat, D. (2017). Implementasi Kebijakan Program Bantuan Hukum Bagi Masyarakat Tidak Mampu Di Kabupaten Kuningan. UNIFIKASI : Jurnal Ilmu Hukum, 4(1), 35–42. https://doi.org/10.25134/unifikasi.v4i1.478

Rahmatilah, S., Hidayat, S., & Apriliya, S. (2017). Media Buku Pop Up Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 139–148.

Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Persepsi atas Upaya Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 206–216. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027

Rukajat, A. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Deepublish.

Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 73–80. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.265

Suryosubroto, B. (2002). Proses belajar mengajar di sekolah wawasan baru: beberapa metode pendukung dan beberapa komponen layanan khusus. PT Rineka Cipta.

Downloads

Published

2021-06-22

Issue

Section

Articles