Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Religiusitas Terhadap Minat Berkarir di Perbankan Syariah dengan Sikap sebagai Variabel Moderasi
DOI:
https://doi.org/10.23887/jimat.v12i1.33652Keywords:
Knowledge of Islamic Banking, Religiosity, Career Interest in Islamic Banking, AttitudeAbstract
Careers for graduates of accounting education study programs are not only limited to accounting teacher but also careers in islamic banking. The aims of this study is to analyze the influence of the variables of islamic banking knowledge and religiosity on career Interest in islamic banking, reinforced by the moderating variable of the attitude. The subject or population of this study is students of State University of Surabaya, accounting education study program. The sample was determined using a purposive sampling method with a total sample of 158 respondents. The questionnaire is a data collection method used. The results of data analysis through WarpPLS show that knowledge of islamic banking directly, positifly, and significantly influences career interest in islamic banking. Religiosity does not directly affect career interest in islamic banking. Attitude can strengthens the influence of islamic banking knowledge on career interest in islamic banking but cannot moderate the influence of religiosity on career interest in islamic banking.
References
Agustini, S. N. F. (2020). Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Akuntansi Syariah, dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Minat Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Akuntansi Syariah, dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Universitas Bosowa Berkarir Di Lembaga . Economics Bowosa Journal, 6(002).
Ahmad, F. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa untuk Berkarir di Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). Skripsi.
Amalia, R., & Diana, N. (2020). Determinan Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Berkarir di Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi (E-Jra), 08(01).
Ardianto, T. (2018). Pengaruh Variabel Sikap dalam Memoderasi Hubungan Pertimbangan Moral Terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat Profesi (Studi Empiris di Kabupaten Ponorogo). Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper 3.
Ariska, D. (2020). Pengaruh Religiusitas dan Pengetahuan Akuntansi Syari’ah Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Berkarir di Lembaga keuangan Syari’ah : Studi pada Mahasiswa Akuntansi Konsentrasi Syari ’ah. Jurnal Akuntansi STIE Muhammadiyah Palopo, 05(02).
Dwijayanty, R., Sukadwilinda, S., & Sopian, I. (2019). Influencing Factors on Students’ Career Interests in Islamic Financial Institutions. The International Journal of Business Review (The Jobs Review), 2(2), 131–136.
https://doi.org/10.17509/tjr.v2i2.21492
Efendi, A. M. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Iain Salatiga untuk Berkarir di Bank Syariah. Skripsi.
Halim, H. A. (2017). Understanding and Awareness of Islamic Accounting: The Case of Malaysian Accounting Undergraduates. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 7(4), 33–39. https://doi.org/10.6007/ijarafms/v7-i4/3401
Islamylia; Mutia, E. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif, Motivasi Spiritual Terhadap Minat Mahasiswa dalam Memilih Konsentrasi Akuntansi Syariah di Fakultas Ekonomi Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(1), 192–203.
Kholid, M. N., Tumewang, Y. K., & Salsabilla, S. (2020). Understanding Students ’ Choice of Becoming Certified Islamic Accountant in Indonesia *. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(10). https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.n10.219
Mahardika, T. P. (2019). Pengaruh Pengetahuan dan Religiusitas Terhadap Minat Beli dengan Sikap Konsumen sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Pengguna Kosmetik Wardah di Yogyakarta). Jurnal Ilmu Manajemen, 16(2), 2019. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2004.3.66178
Mahayani, Ni Made Dwi; Sulindawati, N. L. G. E. H. (2017). Pengaruh Persepsi, Motivasi, Minat, dan Pengetahuan Mahasiswa Akuntansi Program S1 Tentang Pajak Terhadap Pilihan Berkarir dibidang Perpajakan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi Undiksha, 7(1).
Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Statistik Perbankan Syariah-Januari 2020. https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/data-dan-statistik/statistik-perbankan-syariah/Pages/Statistik-Perbankan-Syariah--Januari-2020.aspx
Permana, F. A. (2016). Faktor -Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Universitas Bengkulu Berkarir di Entitas Syariah. Jurnal Akuntansi Faculty of Economics & Business Universitas Bengkulu, 6(2).
Puspita, R. E. (2019). Factors Influencing on Job Preference among Islamich Banking Student. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 10(1), 69.https://doi.org/10.18326/muqtasid.v10i1.69-79
Rahman, A., Ebrahim, A., & Rahman, S. (2017). Consumers and Halal Cosmetic Products : Knowledge, Religiosity, Attitude and Intention. Journal of Islamic Marketing, 6(1), 148. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2013-0068.
S, Anna Sutrisna ; Muchlis, S. (2016). Pemaknaan Peran Mata Kuliah Akuntansi Syariah di Perguruan Tinggi dalam Pemilihan Karir di Lembaga Jasa Keuangan Syariah. Riset Akuntansi Dan Keuangan (REAKSI), 1(1).
Sandy, R. K. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berkarir di Perbankan Syariah (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Magelang). Skripsi.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Alfabeta.
Undang-Undang Republik Indonesia. (2008). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2008 Tentang Perbankan Syariah. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2008, 2.
Zubairu, U., Ismail, S., & Abdul Hamid, F. (2017). Assessing the Job Selection Criteria of Accounting Students: A Normative Approach. Binus Business Review, 8(2), 107. https://doi.org/10.21512/bbr.v8i2.1828