APLIKASI PENGENALAN BAHASA SUNDA BERBASIS MULTIMEDIA DENGAN KONSEP V.I.S.U.A.L.S
DOI:
https://doi.org/10.23887/janapati.v9i1.21654Keywords:
Multimedia, Luther-Sutopo, Sundanese, VISUALSAbstract
Abstrak
Bahasa Sunda merupakan bahasa yang unik dengan tingkatan-tingkatan berbahasa atau lebih dikenal dengan istilah undak usuk basa Sunda. Banyaknya generasi muda zaman sekarang, khususnya anak-anak yang tidak mengetahui bahasa Sunda meski tinggal dan tumbuh ditanah Sunda. Perlu adanya inovasi yang dapat memperkenalkan bahasa Sunda dengan memanfaatkan kemajuan teknologi yang terus berkembang saat ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membangun sebuah aplikasi pengenalan bahasa Sunda berbasis multimedia dengan konsep V.I.S.U.A.L.S yang dapat digunakan untuk media belajar. Metode dalam pengembangan aplikasi ini menggunakan metode pengembangan multimedia versi Luther-Sutopo. Berdasarkan pengujian yang telah dilakukan, dari hasil pengujian alpha dan beta semua fungsionalitas aplikasi media pembelajaran sudah berjalan dengan baik dengan nilai persentase sebesar 90,03% dari pengguna. Hasil ini menunjukan bahwa aplikasi pengenalan bahasa Sunda yang dihasilkan sangat baik dan layak untuk digunakan sebagai media bantu untuk belajar.
Kata kunci: Bahasa Sunda, Luther-Sutopo, Multimedia, VISUALS
Abstract
Sundanese is a unique language with a level of language or better known as the Sundanese undak usuk. many young people today, especially children who do not know Sundanese even though they live and grow in Sundanese soil. There needs to be innovations that can introduce Sundanese language by utilizing technological advances that continue to develop at this time. The purpose of this study is to build a multimedia-based Sundanese language introduction application with the concept of V.I.S.U.A.L.S which can be used for learning media. The method in developing this application uses the Luther-Sutopo version of the multimedia development method. Based on testing that has been done, from the results of alpha and beta testing all learning media application functionality has run well with a percentage value of 90.03% of users. These results indicate that the Sundanese language recognition application produced is very good and feasible to be used as a media aids for learning.
Keywords : Multimedia, Luther-Sutopo, Sundanese, VISUALS
References
Batara, P. (2014). Bahasa Sunda; Undak Usuk Basa dan Perkembangannya.Wacana [online]. Tersedia: http://www.wacana.co/2014/09/bahasa-sunda-undak-usuk-basa-dan-perkembangannya/.
Sanaky, H. A. H. (2011). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Safirina Insania Press.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
T. Vaughan, Multimedia Making It Work, Sixth Edition, New York: McGraw-Hill Companies, 2004.
Hidayat, E. W., Irawan, E. P. (2013). Prototype Informasi Digital Jurusan Teknik Informatika UNSIL Berbasis Multimedia. Jurnal Konferensi Nasional Sistem Informasi 2013, KNSI – 344.
Fitra., Nurhadi., Irawan. (2014). Perancangan Aplikasi Perangkat Ajar Pengenalan Anggota Tubuh Manusia Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Media Processor, ISSN 1907-6738 Vol. 9, No. 1. Pp. 89-97.
Fitriyani, N., Tresnawati, D., & Hadiyanto, N. (2014). Pengembangan Aplikasi Pengenalan Huruf, Angka dan Warna untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Jurnal STT-Garut, ISSN 2302-7339, Vol. 11, No. 1.
Erdisna., Rahman, A. (2015). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia Untuk Taman Kanak-Kanak Menggunakan Adobe Flash CS3. Jurnal KomTekIn Fakultas Ilmu Komputer, ISSN 2356-0010 Vol. 2, No. 1, pp. 25-33.
Gunawan, D., Kurniawan, F. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Pengenalan Satwa Bagi Anak Usia Dini. Duta.com, ISSN 2086-9436 Vol. 10, No. 1, pp. 69– 77.
Ernawati, R. S., Hidayat. E. W., & Rahmatullah. A. (2017). Implementasi Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pengenalan Aksara Sunda Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, e-ISSN 2443-2229, Vol. 3 No.7, pp. 512-523.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with Janapati agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)