Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 2 Denpasar

Authors

  • Windhi Indriyani Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Nyoman Sujana Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/ekuitas.v9i2.30840

Keywords:

cooperative learning, learning activities, model of learning team assisted individualization, student learning outcomes

Abstract

The study aimed to find out (1) the improvement of student’s learning activity in economic subjects by implementing team assisted individualization model. (2) the improvement of student’s learning outcomes by implementing team assisted individualization model. This research was CAR that was done in 2 cycles. The subject was 45 tenth graders in SMA Negeri 2 Denpasar. The objects of the study were students’ learning activities and learning outcomes. The study was quantitative research where the data source used primary data. The data was collected through observation and test. The results showed that, (1) TAI model increase student’s learning activities, the average in the first cycle of 6.75 with active category, then in the second cycle it increased to 8,85 in the active category. (2) The implementation of the TAI improves student’s learning outcomes, with the average of 67.11 in the sufficient category, then in the second cycle it increased to 80,11 with a good category.

References

Ariani, T. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 169.

Dimyati dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Rineka cipta.

Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Isjoni. (2019). Cooperative Learning, Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Alfabeta.

Koyan. (2012). Statistik Pendidikan. Universitas Pendidikan Ganesha.

Nasution, S. (2017). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar.

PT. Bumi Aksara.

Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Belajar.

Sanjaya, W. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Kencana.

Sardiman, A. M. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Raja Grafindo Persada.

Sharan, S. (2014). The Handbook of Cooperative Learning: Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran Untuk Memacu Keberhasilan Siswa Di Kelas. Grup Relasi Inti Media.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Menpengaruhinya. Pt. Rineka Cipta.

Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning, Teori, Riset, dan Praktek. Nusa Media.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Rosdikarya.

SUGIANTORO, A., & ACHMADI HASYIM, B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik Kelas X Tpm Smk Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 8(2), 136–141.

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Pustaka Belajar.

Sutiari, N. L. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Tata Graha. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 32.

Trianto. (2012). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi dan Tenaga Kependidikan. Kencana.

Yuliantari, N. L. P. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai ( Team Assisted Individualization ) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan Kelas X Smk N 1 Sukasada , Tahun Ajaran 2015 / 2016. Jurnal Prodi Pendidikan Ekonomi, 7(2), 3.

Downloads

Published

2021-12-26

Issue

Section

Articles