Pengaruh Kecerdasan Adversitas dan Minat Menjadi Guru Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha

Authors

  • Suryaningsih Universitas Pendidikan Ganesha
  • Kadek Rai Suwena Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/ekuitas.v11i1.61861

Keywords:

Adversity intelligence, interest to become a teacher, readiness to become a teacher

Abstract

This study aims to examine: (1) the effect of adversity intelligence on the readiness to become a student teacher of the Economics Education Study Program class of 2019, (2) the effect of interest in becoming a teacher on the readiness to become a teacher of students of the Economics Education Study Program class of 2019, and (3) the effect of adversity intelligence and interest becoming a teacher on the readiness to become a teacher for students of the Economics Education Study Program class of 2019. This research uses a descriptive approach and the type of data is quantitative. The total sample is 76 students from class 2019. Sampling uses saturated sampling. Methods of data collection using a questionnaire with the method of data analysis, namely multiple linear regression analysis. The hypothesis test uses the t test and F test which are processed with the help of SPSS 16 for windows. The results of this study indicate that: (1) adversity intelligence has a positive and significant impact on readiness to become a teacher with a value of tcount> ttable, namely 3.078> 1.665, (2) interest in becoming a teacher has a positive and significant effect on readiness to become a teacher with a value of tcount> ttable which is equal to 5.699> 1.665, and (3) adversity intelligence and interest in becoming a teacher have a positive and significant effect on readiness to become a teacher with a value of fcount>ftable which is equal to 63.344> 3.12.

References

Yulianto, A., & Khafid, M. (2016). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl), Minat Menjadi Guru, Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru Yang Profesional. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 100–114. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/9989

Farelin, F. (2018). Hubungan Antara Adversity Intelligence Dengan Pada Mahasiswa. Jurnal Empati, 7(Nomor 3), 111–120. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/21840

Hebat, G. (2005). Guru merupakan profesi mulia. Menjalani profesi guru, berarti mencalonkan diri sebagai hamba yang kelak akan memperoleh deposito abadi. Karena guru adalah orang yang mengabdikan dirinya sebagai transformator ilmu yang bermanfaat. -Jurnal Pendidikan & Budaya WARTA PENDIDIKAN, 9344(1), 40–42.

Kurniasari, I. D., & Rahmawati, D. (2016). Pengaruh Minat Menjadi Guru dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Mengajar. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 1–14.

http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/kpai/article/view/5680

Wisesa, D., & Indrawati, K. R. (2016). Hubungan Adversity Quotient Dengan Motivasi Berwirausaha Pada Mahasiswa Universitas Udayana Yang Mengikuti Program Mahasiswa Wirausaha. Jurnal Psikologi Udayana, 3(2), 187–195. https://doi.org/10.24843/jpu.2016.v03.i02.p02

Slameto. (1991). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Soetjipto dan Raflis Kosasi. (1999). Profesi Keguruan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2005). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : CV. Alfabeta.

Dalyono, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2005.

Daradjat, Zakiah, dkk., Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Daryanto, Kamus Bahasa Indonesia Lengkap, Surabaya: Apollo, 2006.

Destiana, Emita, “Tingkat Kecedasan Adversity Ditinjau dari Coping Adaptif dan Coping Maladaptif pada Siswa Kelas X SMAN 8 Yogyakarta”, Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta, 2014. Tidak diterbitkan (t.d).

Departemen Agama, Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia Tentang Pedoman Pengembangan Standar Nasional Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah, Kepmen Agama No. 211 Tahun 2011. Departemen Pendidikan, Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru, Permen Pendidikan No. 16 Tahun 2007.

Fakhruddin, Asef Umar, Menjadi Guru Favorit, Yogyakarta: Diva Press, 2011. Holden, Robert, Success Intelligence, terj. Yuliani Liputo, Bandung: Mizan, 2007.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles