Pengaruh Viral Marketing dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Melalui Shopee Live pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha
DOI:
https://doi.org/10.23887/ekuitas.v12i1.75757Keywords:
viral marketing, price, purchaseAbstract
This research aims to find out the influence of viral marketing and price on how purchasing decisions through Shopee Live on students of Study Program Education Economics of Ganesha University of Education. This research is a kind of quantitative causal research. The population of this study was students of the economic education study program 1.3,5 and 7 semesters with a total of 328 students. Purposive sampling is a sample-taking technique with a total of 180 students. The method of gathering data in this study is by spreading the questionnaire. This research involves a double linear regression analysis, but the results of this study show that: (1) there is a positive and significant influence of viral marketing on purchasing decisions, (2) prices have a significant and positive influence on purchase decisions, and (3) simultaneously viral Marketing and prices also have a positive, significant impact on buying decisions.
References
Alfifto, & dkk. (2021). Faktor-Faktor yang MempengaruhiI Keputusan Pembelian Keputusan Pada Geprek Bensumongonsidi Medan. Jurnal Manajemen Tools Vol 13, 10.
Anaqhi, A. W., & dkk. (2023). Viralitas Trash-Talking di Tiktok Sebagai Gaya Baru Personal Digital Branding. Jurnal Nomosleca, 68 -71.
Andriani, Z. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Promosi Terhadap . Ejournal UMSU.
Andora, M., & Yusuf, A. (2021). Pengaruh Viral Marketing terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepercayaan Pelanggan pada Platform Shopee. Manajerial, Vol. 20 No.2 , 208-2016.
As'ad, M. S. (2020). Analisis Pengaruh Viral Marketing, dan Brand Awareness Terhadap Proses Keputusan Pembelian Konsumen ( Studi Kasus Pada Ngikan Tebet. Fakultas Ekonomi dan Bisnis uin jakarta, 17-24.
Budhiartini, N. L. (2022). Pengaruh Viral Marketing dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelajaran Dalam Berbelanja Online Pada Tokopedia di Bali. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 229.
Fathanul, V. (2022). Pengaruh Strategi Bauran Peasaran Terhadap Keputusan Pembelian BTS Meal (Studi Kasus di Wilayah Cakung Jakarta Timur). Repostory STIE Indonesia (STEI) Jakarta.
Hamdani, M. Y., & Mawardi, M. K. (2018). Pengaruh Viral Marketing Terhadap Kepercayaan Konsumen serta Dampaknya terhadap Keputusan Pembelian ( Survei pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawiijaya Angkatan 2015/2016 yang pernah Melakukan Pembelian Online melalui Media Sosial . Jurnal Administrasi Bisnis, 163-171.
Hidayat, T. (2020). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Promosi dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu Manajemen, Volume 17, Nomor 2, 2020.
Hidayat, T. (2020). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Promosi dan Lokasi terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu Manajemen, Volume 17, Nomor 2.
Muliajaya, I. M., & dkk. (2019). Pengaruh Viral Marketing dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Media Sosial Instagram Pada Mmahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Vol 1, 629-630.
Nisa, A. F., & Komariah, K. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Membeli Produk di Waroeng Spesial Sambal “SS” Condongcatur Timur. Journal of Culinary Education and Technology.
Sondakh, D. N., Tumbel, A. L., & Djemly, W. (2022). Pengaruh Viral Marketing, Brand Image dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Kokumi Manado. Jurnal EMBA Vol. 10 No. 4 Oktober 2022, 479-489.
Sufandy. (2020). Analisis dan Penerapan Bauran Promosi Pada Toko Adore Batam. Digital Repostory Universitas Internasional Batam.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharsono, R. S., & Sari, R. P. (2019). Pengaruh Promosi Media Online terhadap Keputusan Pembelian Produk Hijab (Studi Pada Alif Galeri Hijab Sidoarjo. Jurnal Aplikasi Manajemen dan Inovasi Bisnis Volume 1, 45.
Syahputra, C. E. (2021). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Keputusan Pembelian di Kadutan Koffie. e-Proceeding of Management : Vol.8, 1244.
Wilson, R. F. (2018). The Six Simple Principles of Viral . Pratical Eccomerce.
Windawaty, H. (2021). Pengaruh Promotion Mix Terhadap Pengambilan Keputusan Menginap di Hotel Holiday Inn Express Jakarta Thamrin. Journal of Hospitality & Tourism Innovation, 59.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ni Nyoman Ari Widiasih, Ni Nyoman Ari Widiasih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.