Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Negeri 1 Sukasada

Authors

  • Rena Gita Br Ginting Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Wayan Ayu Santi Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/ekuitas.v12i2.81978

Keywords:

Learning facilities, learning motivation, lerning outcomes

Abstract

This study aims to determine the influence of learning facility variables and learning motivation on student learning outcomes in economics class XI of SMA Negeri 1 Sukasada. The population in this study is grade XI students of SMA Negeri 1 Sukasada. In this study, the sample to be used is all students in grade XI of SMA Negeri 1 Sukasada which totals 39 students. The sampling technique in this study is a saturated sampling technique. The data in this study was collected by distributing questionnaires. The analysis technique used is multiple linear regression analysis with partial hypothesis tests (t test) and simultaneous (F test). The results showed that: (1) Learning Facilities partially had a positive and significant effect on learning outcomes, with a significant value of 0.001<0.05 (2) Learning Motivation partially had a positive and significant effect on learning outcomes, with a significant value of 0.011<0.05 (3) Learning Facilities and Learning Motivation simultaneously had a positive and significant effect on learning outcomes, with a significant value of 0.000<0.05.

References

Anggraini, Citra, and Nani Imaniyati. "Fasilitas belajar dan manajemen kelas sebagai determinan terhadap prestasi belajar siswa." Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 2.1 (2018): 69-77.

Arifudin, O. (2021). Implementasi Balanced Scorecard dalam Mewujudkan Pendidikan Tinggi World Class. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 767–775.

Cynthia, Camellia Lela. 2016.Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IIS Di SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Surakarta. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamzah B. Uno. 2017. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Mayasari, A. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179

Muhroji. (2006). Manajemen Pendidikan. Surakarta: Fkip Ums.

Mulyasa, E. (2004). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya.

Mustakim. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education Vol. 2, No. 1.

Nugraha, S., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). STUDI PENGARUH DARING LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS IV. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265-276

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Riyani, E. & P. (2015). Pengaruh Motivasi dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Ekonomi Kelas VIII SMP Negeri 1 Karangreja Purbalingga. Economic Education AnalysisJournal, 4.

Sardiman, A.M. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: PT Raja

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 73–82. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ja.v3i1.144

Ulfah, U. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 1(1), 92–100.

Uno, (2017), Teori Motivasi Dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara

Wahyuningtyas, C. D., & Wulandari, S. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Memahami Administrasi Kelas OTKP SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 340–350. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p340-350

Genoveva, Ndewang. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Negeri 1 Cibal. Undergraduate thesis. Universitas Pendidikan Ganesha

Yuni Hendra P., A. A. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Gianyar. Skripsi tidak dipublikasikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Ginting, R. G. B. ., & Santi, N. W. A. . (2024). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Negeri 1 Sukasada. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 234–242. https://doi.org/10.23887/ekuitas.v12i2.81978

Issue

Section

Articles