THE INFLUENCE OF COOPERATIVE LEARNING MODELS ON TABLE TENNIS DRIVE SHOT LEARNING OUTCOMES

Authors

  • Ni Putu Dwi Sucita Dartini Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Wayan Artanayasa Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Luh Putu Spanayawati Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/ika.v21i2.69874

Keywords:

table tennis drive, cooperative learning model, STAD, TGT

Abstract

This research aims to determine the influence of the Students Teams Achievement Division (STAD) cooperative learning model on table tennis drive learning outcomes, the influence of the Teams Games Tournament (TGT) cooperative learning model on table tennis drive learning outcomes, differences in the influence of cooperative learning models on table tennis drive learning outcomes, and differences in the influence of the STAD and TGT learning models on table tennis drive learning outcomes. The research method uses an experimental method with a pre-test – post-test control group design. The population in this study were all students of the FOK Undiksha Physical Education and Physical Education Study Program. The sample in this research was fifth semester students who took TP courses. Table Tennis lessons totaling 56 people divided into 3 classes. Class A is an experimental class treated with the TGT learning model, class B is a control class treated with a conventional learning model and class C is an experimental class treated with a TGT learning model. The research results show that there is an influence of the STAD cooperative learning model on table tennis drive learning outcomes, there is an influence of the TGT cooperative learning model on table tennis drive learning outcomes, there is a difference in the influence of the cooperative learning model and the conventional learning model on the learning outcomes of table tennis drive, and there is no difference in influence between the STAD cooperative learning model and the TGT learning model

References

Abriani, Faridha. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 2 Bantaeng. Tersedia pada http://ojs.unm.ac.id/index.php/chemica/article/view/782 diakses pada tanggal 1 Pebruari 2019.

Aditama, Z. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Stad (Student Teams-Achievement Division) terhadap Hasil Belajar Ketepatan Service Bawah Bolavoli. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(1).

Aka, K. A. (2016). Komparasi Penerapan Model STAD dan TGT terhadap Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa (Studi pada Siswa Kelas V Mata Pelajaran PKN di SDN Bendo 1, Kec. Pare, Kab. Kediri). Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 103-111.

Arikunto, Suharsimi. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Atmaja dan Tomoliyus. 2015. Pengembangan Instrumen Kemampuan Ketepatan Forehand Backhand Drive dalam Permainan Tenis Meja. Tersedia pada https://journal.uny.ac.id/index.php/jolahraga/article/view/4969/4611 diakses pada tanggal 1 Pebruari 2019.

Buchari. 2008. Guru Profesional. Bandung: Alfabeta.

Fatahillah, Gilang dkk. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achivement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Shooting Sepakbola. Tersedia pada http://ejournal.upi.edu/index.php/SpoRTIVE/article/view/13369 diakses pada tanggal 1 Pebruari 2019.

Hendrawan, Kahan Tony. 2017. Pengaruh Metode TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Hasil Belajar Forehand Drive pada Mahasiswa Angkatan 2012-D Program Studi Pendidikan Jasmani dan Kesehatan STKIP PGRI Jombang. Tersedia pada http://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/penjas/article/view/287 diakses pada tanggal 1 Pebruari 2019.

Lubis, A. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Materi Pokok Gerak Lurus di Kelas X SMA Swasta UISU Medan. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 27-32.

Nur, M. dan Wikandari, P.R. 2000. Pengajaran Berpusat kepada Siswa dan Pendekatan Kontruktivis dalam Pengajaran. Surabaya: PSMS Program Pascasarjana Unesa.

Pranata, Edho dan Widiastuti. 2018. Model Latihan Drive Tenis Meja Kategori Pemula Untuk Klub. Tersedia pada http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/segar/article/view/9200/6137 diakses pada tanggal 1 Pebruari 2019.

Purnamasari, Yanti. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games-Tournament (TGT) Terhadap Kemandirian Belajar Dan Peningkatan Kemampuan Penalaran Dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Masters thesis, Universitas Terbuka. Tersedia pada http://repository.ut.ac.id/1022/ diakses pada tanggal 20 Oktober 2019.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sari, L. A. (2010). Pengaruh Pembelajaran Fisika Model Kooperatif Tipe TGT (Teams Game Tournament) Dan STAD (Student Teams Achievement Division) Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa SMA (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan).

Slavin, Robert E. 2010. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik terjemahan Lita. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Suharta, Gusti dan Ardana, Made. 2006. “Jenis-Jenis Model Pembelajaran,” makalah disajikan dalam Penataran Dosen Muda Pola 90 Jam, Singaraja, 3 September 2006.

Sunilawati, N. M., Dantes, N., & Candiasa, I. M. (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemampuan numerik siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 3(1).

Trianto. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Published

2023-09-30

Issue

Section

Articles