PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR IPA MELALUI IMPLEMENTASI METODE INQUIRY KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mahlianurrahman Mahlianurrahman STAI Darul Hikmah Aceh Barat

DOI:

https://doi.org/10.23887/jisd.v1i4.12509

Keywords:

Learning Motivation, Method Inquiry

Abstract

This research was motivated by the low of motivation learning of class V students of Pasi Pinang elementary School academic year 2016/2017. This research was held to decribe the effort to improve motivation learning by using inquiry methods and improve learning motivation by using inquiry methods in science. The type of this research was class V students of Pasi Pinang Elementary School year academic 2016/2017 school year which had 24 students. The object of this research was the improvement of students’ motivation using inquiry methods in science subject. The results of this research showed that the use inquiry methods can improve students’ motivation learning in learning science subject in class V Pasi Pinang Elementary School academic year 2016/2017.

References

Abidin, Yunus. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung : PT. Refika Aditama

Aunurrahman. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: CV. Alfabeta

Artana, I. M. A., Dantes, N., & Lasmawan, I. W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri di Gugus VI Kecamatan Abang Kabupaten Karangasem Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1).

Ayurachmawati, P., & Widodo, A. (2017). Analisis Kemampuan Inkuiri Siswa Di Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 217-227.

Banch, H. & Bell, R. (2008) The many levels of inquiry. Journal NSTA Science and Children. 26-30

Hidayah, N., Suryandari, K. C., & Ngatman, N. (2017). Penerapan Model Inquiry Terbimbing dalam Peningkatan Motivasi Belajar IPA tentang Energi dan Perubahannya pada Siswa kelas V SD Negeri Klegenwonosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 5(5.1).

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengaruh Pendekatan Science, Environment, Technology And Society (SETS) Terhadap Pemahaman Konsep, Berpikir Kreatif Dan Peduli Lingkungan Siswa Kelas IV SD Ngablak. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1).

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran SETS Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(01), 58-68.

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(01), 87-106.

McTaggart,R. (1991). Action Research: a Short Modern History. Victoria: Deakin University Press.

Pratiwi, N. L. K. A. Y., Ganing, N. N., Hum, M., & Wiarta, I. W. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas IV SD Gugus Letkol Wisnu Tahun Ajaran 2016/2017. Mimbar PGSD, 5(2).

Sardiman. (2012). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Sukardi.(2012). Metode Penelitian Pendidikan Tindakan kelas implementasi dan pengembangannya. Jakarta: Bumi Aksara

Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Uno, H.B. (2015). Teori Motivasi & Pengukurannya. Analisis Di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Zion, M. & Mendelovici, R. (2012). Moving from structured to open inquiry: challenges and limits. Journal Science Education International. Voume l, Number 4, 4 Desember 2012, 383-399

Downloads

Published

2017-12-15

How to Cite

Mahlianurrahman, M. (2017). PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR IPA MELALUI IMPLEMENTASI METODE INQUIRY KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 252–259. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i4.12509