Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA

Authors

  • luh made meriawati Sekolah Dasar Negeri 3 Buruan

DOI:

https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15493

Abstract

This study aims to improve the activeness of science learning in VB class 1 semester 2016/2017 students in Buruan 3 Public Elementary School by implementing the  Cooperative type Two stay two stray (TSTS) learning model. This type of research was classroom action research (CAR) with 26 students of the first semester of 2016/2017 VB class research subjects. Learning activity data was collected by observation sheet. The data obtained were analyzed using descriptive statistical analysis. Based on the findings of the study and discussion, it could be concluded that the implementation of the Two Stay Two Stray type of cooperative learning model can increase the activeness of science learning in VB class 1 semester 2016/2017 students in Buruan 3 Public Elementary School. This result was proved from the average enhancement in the first cycle of 12.46 to 18.77 in the second cycle. The classical completeness of students also increased from 58.85% in the first cycle to 88% in the second cycle.

References

Agung, A. A. G. 2010a. “Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Analisis Data dalam PTK”. Makalah disajikan pada Workshop Jurusan Pendidikan Sekolah Dasar FIP. Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja 27 Septembert 2010.

-------, 2010b. Metodologi Penelitian Pendidikan (Suatu Pengantar). Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan Undiksha Singaraja.

-------, 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan (Suatu Pengantar). Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan Undiksha Singaraja.

Arikunto, Suharsimi. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Darmayasa, I.W.G.S. & I.M. Suara, I.B.S. Manuaba. 2013. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pkn. Jurnal Mimbar PGSD Vol 1 No 1 2013.

Dewi , Ni Luh putu Yaspita & D. B. Kt. Ngr. Semara Putra, I. B. Gd. Surya Abadi. 2014. “Model Two Stay Two Stray Berbantuan Peta Konsep Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V“. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (Vol: 2 No: 1 Tahun 2014)

Fitri , Hasmaynelis dan Yunia Wardi . 2015. “Pengaruh Model Pembelajaran Type Two Stay Two Stray Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Sma Dian Andalas – Padang”. Jurnal Universitas Negeri Padang Vol 3 No 2 (24).

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Listianah, Harnanik dan Hadi. 2013. .Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Melalui Perpaduan Metode Ceramah Dan Metode Two Stay Two Stray Pada Kelas X AP SMK Hidayah Semarang. Economic Education Analysis Journal Vol 2 No 1 (64).

Mahyuni, Ni Komang Astri & I Gede Meter, I Made Suara. 2014. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V Sd Negeri 8 Padangsambian, Kecamatan Denpasar Barat Tahun Ajaran 2013/2014”. E-Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol: 2 No: 1 Tahun: 2014.

Mardapi, Djemari. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indosia Nomor 41 Tahun 2007. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Riyanto, H. Y. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Surabaya: Kencana.

Suantara, Kd. Agus & Nym. Kusmariyatni, Pt. Nanci Riastini. 2013. “Implementasi Teknik TSTS Pada Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Siswa Kelas IV SD No. 4 Tegallinggah”. Jurnal Mimbar PGSD Vol 1 No 1 2013.

Sudjana, Nana. 1984. Metode Statistik. Bandung : Tarsito

Sugiyanto. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Panitia Sertivikasi Guru Rayon 13.

Susilo, J. M. 2006. Gaya Belajar Menjadikan Makin Pintar. Yogyakarta: Pinus.

Tirtarahardja, Umar, dan S.L.La Sulo. 1995. Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Uno, Hamzah B. 2009. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wardhani, Irma Yuniar & Sajidan, Maridi. 2012. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Disertai Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Biologi Siswa Kelas XI IPA 5 SMA Negeri 7 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012”. Jurnal Pendidikan Biologi (40-55).

Wena, Made. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Malang: Bumi Aksara.

Wina, Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar proses Pendidikan. Bandung: Kencana.

Wiriaatmadja, Rochiati. 2008. Motode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Downloads

Published

2018-08-14

How to Cite

meriawati, luh made. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 121–127. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15493

Issue

Section

Articles