Korelasi Antara Konsep Diri dengan Kemampuan Pemecahan Masalah IPS

Authors

  • N.M.A Wardani Universitas Pendidikan Ganesha
  • N.W Suniasih Universitas Pendidikan Ganesha
  • I.W Sujana Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15498

Abstract

This study aims to determine the correlation between self-concept with the ability to solve the problem of Social Science students of grade V elementary school Gugus Untung Surapati, East Denpasar District, academic year 2017/2018. This type of research is ex post facto, correlational research. The population of this study is a class V student in Gugus Untung Surapati, East Denpasar academic year 2017/2018 which amounted to 525 students. Determination of the sample using proportional random sampling technique with 5% error rate that obtained many samples from the population is 213 students. The data obtained through self-concept questionnaire and essay test of Social Science problem solving ability done by the respondents. Data analysis technique using product moment correlation analysis. As a prerequisite test is the normality test of data distribution. Based on the analysis result obtained rcount = 0,446. At the significance level of 5% with n = 213, then obtained rtable = 0,138. Because rcount = 0.446 > rtable = 0.138 it can be interpreted that H0 rejected and Ha accepted. So it can be concluded that there is a significant correlation between self-concept with the ability to solve the problem of Social Science Class V SD Gugus Untung Surapati, with a positive correlation direction, meaning that the higher self-concept owned by students will further improve students problem solving skills of Social Science

References

Adiprabowo, Raihan. 2017. Positive Personalities.Yogyakarta: Brilliant Books.

Agung, A. A. Gede. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan Edisi 2. Singaraja: Aditya Media Publishing.

Bachri, Syamsul. 2013. Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Boeree, C. George. 2013. Personalities Theories: melacak Kepribadian Anda Bersama Psikolog Dunia. Jakarta: AR-RUZZ MEDIA.

BSNP. 2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Djaali. 2011. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Emzir. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Ernawati, Renatha. 2015. “Pengaruh Konsep Diri Terhadap Pemecahan Masalah Bagi Siswa Kelas X Di SMA Negeri Jakarta Timur”, Vol. 8, No. 3

Furchan, Arief. 2007. Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jakni. 2016. Metodelogi Penelitian Eksperimen Bidang Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Koyan, I Wayan. 2007. Asesmen dalam Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Latipah, Eva. 2012. Pengantar Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pedagogia.

Mairing, Jackson Pasini. 2017. Statistika Pendidikan. Yogyakarta: CV. Andi Yogyakarta.

Mappiare A T, Andi. 2004. Pengantar Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: Rajawali Pers.

Musriandi, Riki. 2017. “Hubungan Antara Self-Concept Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Sistematis Siswa”. Vol. 1, No.2, (hlm 153-157)

Pucangan, Ketut Yuning Jayasri. 2017. “Hubungan Antara Konsep Diri dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar SD Kelas II”, Vol. 5, No.2 (hlm 3)

Sanjaya, I Wayan. “Korelasi Antara Berpikir Kreatif Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Kompetensi Inti Pengetahuan IPS Siswa Kelas V SDN 10 Sanur, Denpasar Selatan, Pada Tahun Pelajaran 2016/2017”, Vol: , No.2 (hlm 7-8)

Santrock, John W. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Setyosari, Punaji. 2015. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Siregar, Syofian. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sukardi. 2016. Metodelogi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, 2017. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Media Group.

Sutoyo, Anwar. 2012. Pemahaman Individu. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wena, Made. 2012. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Winarsunu, Tulus. 2009. Statistik Dalam penelitian Psikologi & Pendidikan. Malang: UMM Press

Downloads

Published

2018-08-14

How to Cite

Wardani, N., Suniasih, N., & Sujana, I. (2018). Korelasi Antara Konsep Diri dengan Kemampuan Pemecahan Masalah IPS. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 209–216. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15498

Issue

Section

Articles