Thematic-Based Big Book Learning Media as a Facility of Visual Learning Styles for Students
DOI:
https://doi.org/10.23887/jisd.v4i3.27295Keywords:
big book, thematic, learning styleAbstract
The low use of innovative learning media by teachers at the elementary school level is a serious problem at this time. This study aims to develop a thematic-based big book media as a means of visual learning styles for students in grade IV elementary schools. This research was conducted in elementary schools in grade IV with a total of 20 students with details of 10 students on a limited trial. This model consists of 6 stages, namely problem analysis, data collection, product design, design validation, design revision, and product testing. The instruments used were questionnaire sheets for media validation by lecturers and teachers and student questionnaire sheets. Based on the data analysis, it can be concluded that the quality of the big book media developed is in the feasible category with a percentage of 80% from media experts, a very feasible category with a percentage of 88% from 2 material experts, and 93.33% from linguists. The response of students to the big book media in the trial with 10 respondents was 85.4% with the very good category. So it can be concluded that the use of the big book media is said to be feasible because it can overcome problems that exist in elementary schools.
References
Afandi, R. (2013). Integrasi pendidikan lingkungan hidup melalui pembelajaran IPS di sekolah dasar sebagai alternatif menciptakan sekolah hijau. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 98-108. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.50.
Aini Dinda, F. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Big Book terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Serang: Tidak di Terbitkan.
Anggraeni, K. (2016). Efektivitas Metode Seinberg dengan Media Big Book terhadap Keterampilan Membaa Nyaring. Jurnal Cakrawala Pendas Universitas Majalengka. 2 (1). 83-94. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v2i1.322.
Akbar. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Akbar, S dkk. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Amri, S. & Loeloek, E. P. (2013). Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya.
Arikunto, S. (2006). Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineke Cipta.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dayu, D dan Liya. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Writing Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Pilangbango Madiun. Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 9(1). 30. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i1.114.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Djamarah, S dan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Elfiran, E., Munir, A., & Hente, M. A. (2019). Meningkatkan Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Melalui Metode Bercerita Menggunakan Media Big Book Di Kelompok B TK AL-MUTTAQIIN PALU. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1). https://doi.org/ 10.31934/jom.v1i1.665
Fatoni, A. (2020). Wawasan Pendidikan (Pendidikan dan Pendidik). Mida: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 65-79. http://www.e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/mida/article/view/1841
Fazilla, S. (2016). Peningkatan Minat Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Buku Besar (Big Book) pada Mata Kuliah Konsep Dasar Sains.Jurnal Pendidikan Dasar. 3 (1). 23-28. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/134.
Fitri, A., Saparahayuningsih, S., & Agustriana, N. (2017). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 1-13. https://doi.org/10.33369/jip.2.1.1-13.
Gunawan, R. (2011). Pendidikan IPS. Bandung: Alfabeta.
Hamdani. (2011). Dasar-dasar Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Hidayah, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 34-49. https://doi.org/10.24042/terampil.v2i1.1280.
Kiromi dan Fauziah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat Universitas Negeri Yogyakarta. 3 (1). 48-59. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.5594.
Madyawati, L. (2017). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Kencana.
Mahsun, M., & Koiriyah, M. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca Melalui Media Big Book Pada Siswa Kelas Ia Mi Nurul Islam Kalibendo Pasirian Lumajang. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 2(01), 60-78. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v2i1.361.
Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Marzoan, M. (2019). Efektivitas Media Big Book Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Bagi Siswa Kelas Awal Di Sekolah Dasar. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(6). http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/realita/article/view/2136.
Nurhasanah, A. (2016). Penggunaan metode simulasi dalam pembelajaran Keterampilan Literasi Informasi IPS bagi Mahasiswa PGSD. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 87-95. http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v2i1.670
Oktaviana, N. F., & Wuryandani, W. (2019). Pengembangan media big book untuk meningkatkan perilaku moral anak usia 5-6 tahun. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 6(1), 32-40. https://doi.org/10.21831/jppm.v6i1.23371
Oktavianti, R., & Wiyanto, A. (2014). Pengembangan Media Gayanghetum (Gambar Wayang Hewan dan Tumbuhan) dalam Pembelajaran Tematik Terintegrasi Kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 65-70. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.865.
Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.
Purwanto, N. (2013). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Riduwan. (2009). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Rojuli, S. (2016). Strategi Pembelajaran Pendidikan IPS. Surabaya: CV. Garuda Mas Sejahtera.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pres.
Septiyani, S. (2017). Pengaruh Media Big Book terhadap Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Potensia. 2(1). 53. https://doi.org/10.33369/jip.2.1.47-56.
Septiyani, S., & Kurniah, N. (2017). Pengaruh Media Big Book Terhadap Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 47-56. https://doi.org/10.33369/jip.2.1.47-56.
Setiyaningsih, G., & Syamsudin, A. (2019). Pengembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 19-28. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p19-28.
Sugiono, P. . (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan Research & Development. Bandung: Alfabeta.
Sumiyati, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Aktivitas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VI Pada Pelajaran PKN SD Negeri 09 Kabawetan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 66–72. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.2.66-72
Sukmadinata, N.S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sundayana, R. (2013). Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suryani, et al. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syafrudin, N dan Adrianto. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Syaparuddin, S. (2020). Peranan Pendidikan Nonformal Dan Sarana Pendidikan Moral. JURNAL EDUKASI NONFORMAL, 1(1), 173-186. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/317.
Syaodih, N. (2009). Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-11. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Kencana Prenada Media Media Grup.
Wangid, M. N., Mustadi, A., Erviana, V. Y., & Arifin, S. (2014). Kesiapan guru SD dalam pelaksanaan pembelajaran tematik-integratif pada kurikulum 2013 di DIY. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 175-182. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2717.
Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer Sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25-30. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal Ilmiah Sekolah Dasar agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)