Improving Poem Writing Skill through Smart Ludo Media for Grade IV Students
DOI:
https://doi.org/10.23887/jisd.v4i3.27538Keywords:
learning outcomes, smart ludo, poem writing skillsAbstract
The low learning outcomes of students' writing skills were the main reason this research was conducted. It happens because the learning model that applied is less effective so it has not been able to optimally hone students writing skills. This study aims to determine the application of smart ludo media to improve poem writing skills in elementary students. This type of research is a classroom action research subject. This research lasted for two cycles, where each cycle consisted of four stages including planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection techniques used tests, interviews, observation, and documentation. The results showed that there was an increase in students’ skills in writing poems through smart ludo media. The improvement of writing poetry skills in the first cycle obtained a classical completeness value of 73.91% and the second cycle obtained a classical completeness value of 91.30%. based on the results of classroom action research that has been carried out on fourth-grade elementary school students, it can be concluded that there is a positive effect of the application of smart ludo media on improving student learning outcomes in poem writing skills. The results of this study can be used by the teacher as a tool in conveying learning to students and it can be a reference for research using similar research objects.
References
Ariyanto, Metta. 2016. Peningkatan Hasil Belajar IPA Meteri Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar. Vol. 3, No, 2 (hlm. 134-140).
Adnyana, I. G. A. D., dkk. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Medaia Gambar terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 1 (hlm. 79-88).
Anwas, O. M. 2011. Lingkungan sebagai Media Pembelajaran dan Pnegaruhnya terhadap Kompetensi Penyuluh Pertanian. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(3), (hlm. 283–290).
Amkas, S. I. M., dkk. 2017. Pengembangan Media Ludo Word Game Siswa Kelas IV SDN Banjar Bali Tahun Pelajaran 2017/2018. e-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha. (Vol; 8 No: 2).
Agung, A. G., dkk. 2017. Pengembangan Aktivitas Pembelajaran Mengasosiasi Berbasis Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Proses Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol. 1 (3), (hlm. 138-146).
Asshofi, M. P. D., dkk. 2020. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Faktor Persekutuan Besar dan Kelipatan Persekutuan Kecil melalui Model NHT Berbantu Papan Puzzle Berbintang. Jurnal Ilmiah Dasar. Volume 3, Number 4 (hlm. 511-518).
Bacthiar, D. Y., dkk. 2014. Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Menggunakan Media Kartu Kata Bergambar pada Siswa Kelas II SDI Al-Khairiya Banyuwangi Tahun Pelajaran 2014/2015. JURNAL EDUKASI UNEJ. I (3) (hlm. 25-28).
Balqistiningtyas. 2019. Proses Pembelajaran Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Aplikasi Android Tumblr. E-journal OSF Universitas Sebelas Maret
Hutauruk, Pindo., Simbolon, Rinci. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pembelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Eduacation Journal. Volue 8 No. 2 (hlm. 121-129).
Hidayat, Rudi., dkk. 2017. Keefektifan Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPS SD Negeri Kutosari 02 Batang. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1 (3) (hlm. 179-185).
Hidayati. 2015. Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas III SD Negeri Wonosari IV Kabupaten Gunung Kidul. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan. (hlm 19-20)
Jannah, M. M., Wiyatmo, Yusman. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ludo unruk Meningkatkan Penguasaan Materi dan Minat Belajar Fisika Peserta Didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. (hlm. 240-248).
Jaya, S., dkk. 2013. Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Media Gambar Siswa Kelas X.1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran. Volume 1 Nomor 2 (hlm. 87-95).
Kristin, Firosalia. 2016. Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa. Volume 2, Nomor 1.
Kasanah, S. A., dkk. 2019. Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Berbantuan Media Multiply Cards terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 4 (hlm. 519-526).
Mediatati, Nani., dan Suryaningsih, Istiana. 2016. Penggunaan Model Pembelajaran Course Review Horay Dengan Media Flipchart Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol. 1 (2) (hlm. 113-121).
Murjamal, dkk. 2011. Terampil Berbahasa. Bandung: Penerbit Alfabeta
Ningsih, S. A., dan Pritandhari, Meyta. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Ludo pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas IX SMA Purnama Trimurjo. e-ISSN 2442-9449 Vol. 7 No. 1 (hlm. 50-59).
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPTE.
Oktaviani, M. D. S., dkk. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 1 (hlm. 89-97).
Putri, I. P. S., dkk. 2020 Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe TANDUR Berbantuan Permainan Tradisional Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 4, Number 2 (hlm. 186-196).
Ristiowati. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. JPGSD. Volume 02, Nomor 01.
Romadlon, M. R., dkk. 2016. Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Snowball Throwing dan Media Pohon Kata Pada Siswa Kelas VII E SMP Negeri 16 Surakarta. Jurnal S2 Pendidikan Bahasa Indoneisa. Volume 1, Nomor 1 (hlm. 91-99).
Suantara, I. K. T., dkk. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media TTS terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 4 (hlm. 462-470).
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Safitri, A. Z., dkk. 2019. Keefektifaan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantu Media Question Card untuk Meningkatkan Pemahaman Tema Keyanya Negeriku. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 3 (hlm. 278-285).
Tarigan. 2008. Menulis Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa (hlm 22)
Wahyuni, Sri. 2020. Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 4, Number 1 (hlm. 9-16).
Zainudin. 2014. Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bagi Siswa Kelas IV SDN 1 Dongko Dengan Metode Praktek. Jurnal Kreatif Tadulako. Volume 4. Number 9 (hlm. 17)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal Ilmiah Sekolah Dasar agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)